آموزش بورس

10 مزیتی که شرکت ها با ورود به بورس به آن دست می یابند

شاید این سوال در ذهن شما نیز مطرح شده باشد که شرکت های بورسی چه مزایایی نسبت به شرکت های غیر بورسی دارند؟ و اینکه چرا برخی از شرکت ها تمایل به بورسی شدن ندارند؟

قطعا بورسی شدن شرکت ها امتیازاتی دارد که در سال 99 شاهد انتشار عرضه اولیه بسیاری از شرکت های مختلف بودیم که از جمله مهمترین مزایای آن تامین مالی شرکت ها می باشد.

بیشتر بخوانید : افزایش سرمایه چه مزایایی برای شرکت های بورسی دارد؟

بورسی شدن شرکت های چه مزایایی دارد؟

هنگامیکه شرکتی تصمیم به عرضه سهام در بازار بورس می نمایند و به اصطلاح بورسی می شود به مزایای بسیاری دست می یابند که از جمله آنها تامین مالی به منظور بهبود عملکرد و گسترش فعالیت شرکت می باشد. این مزایا به‌صورت مستقیم و یا از طریق گواهی‌های بورس و غیرمستقیم باشد.

1. افزایش تامین اعتبار از بازارهای مالی داخلی و خارجی

یکی از مزایای بورسی شدم شرکت ها، افزایش تامین اعتبار از بازارهای مالی داخلی و خارجی می باشد. شرکت های بورسی با گذاشتن وثیقه می توانند از بازارهای مالی داخلی و خارجی، تامین اعتبار کنند.

طبیعتا شرکت های فعال در بازار بورس نسبت به شرکت های غیر بورسی از نظر بار مالی قابل اعتمادترند زیرا شرکت ها برای اینکه بتوانند در بازار بورس سهام خود را عرضه نمایند، عملکرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد و باید از یکسری فیلتر های قانونی گذر نمایند.

2. تامین مالی شرکت ها

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد از اصلی ترین مزایای ورود شرکت ها به بورس ، تامین مالی می باشد که از طریق فروش سهام در بورس انجام می شود در حالیکه شرکت های غیر بورسی جهت تامین مالی شرکت به دریافت وام های سنگین از بانک ها و بازار های پولی روی می آورند اما شرکت های بورسی دیگر دغدغه بازپرداخت وام های سنگین را ندارند.

3. معافیت مالیاتی

معافیت مالیاتی یکی از مزیت بورسی شدن شرکتها می باشد.

از دیگر مزیت ورود شرکت ها به بازار بورس، معافیت از مالیات می باشد که بسیار حائز اهمیت است. هنگامیکه شرکتی در بورس پذیرفته می شود تا سهام خود را عرضه نماید 5 الی 10% از مالیات بر درآمد معاف می گردد.

4. افزایش اعتماد عمومی و شفافیت بیشتر عملکرد شرکت ها

شرکت‌ها با ورود به بورس باید بصورت مرتب از کارکرد شرکت گزارش تهیه نمایند و با توجه به قوانینی که برای شرکتهای بورسی وجود دارد عملکرد و اطلاعات منتشر شده شرکت ها شفافیت بیشتری خواهند داشت.

از طرف دیگر فعالیت شفاف این شرکت‌ها در بورس باعث ارزیابی واقعی عملکرد و تعیین ارزش واقعی شرکت میود و سرمایه گذاران با اعتماد بیشتری به سرمایه گذاری در آن میپردازند و فعالیت شرکت در آینده واضح‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : لیست کامل شرکت های بورسی به همراه نماد آنها

5. نقدشوندگی بالاتر سهام شرکت‌ها

نقدشوندگی سهام شرکت ها یکی دیگر از مزیت هایی است که شرکت ها با وارد شدن در بورس از آن بهره مند می شوند. شرکت های بورسی به راحتی می توانند از طریق بازار سهام و بوسیله کارگزاری های بورس سهام شرکت خود را بفروشند در حالیکه شرکت های غیر بورسی از این مزیت بهره مند نیستند و جهت فروش سهام خود باید از طریق بازاریابی و چاپ آگهی اقدام نمایند.

6. تغییر در ترکیب سهامداران و انتقال مالکیت

می توان تغییر در ترکیب سهامداران و انتقال مالکیت آسان را نیز به عنوان مزایای دیگر ورود شرکت ها به بورس دانست زیرا شرکت های غیر بورسی جهت انتقال سهام خود باید روال اداری پیچیده و زمان بری را طی نمایند.

7. ارائه آسان مشخصات محصولات شرکت

یکی از مزیت های بورسی شدن شرکت ها می توان به ارائه آسان مشخصات محصولات شرکت اشاره نمود زیرا شرکت ها با پذیرفته شدن در این بازار می توانند به کمک سازمان بورس می توانند محصولات خود را بهتر به مخاطب خود معرفی نمایند به عبارتی با پذیرفته شدن شرکتی در بازار بورس نوع فعالیت و محصول تولیدی آن به سرمایه گذاران معرفی شده و در نتیجه باعث بیشتر شدن خریدار و مشتریان آن شرکت می شود.

8. بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی می تواند اوراق مشارکت منتشر نمایند

شرکت هایی که در بورس پذیرفته نشدند و به اصطلاح شرکت های غیر بورسی برای اینکه مجاز به انتشار اوراق مشارکت باشند نیاز دارند تا از بانک مرکزی مجوز دریافت نمایند در حالیکه شرکت های بورسی نیازی به دریافت این مجوز ندارند و فقط با دریافت مجوز از سازمان بورس می توانند نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام نمایند.

9. ارزش واقعی شرکت به روزرسانی می گردد

می دانیم که ارزش واقعی شرکت های بورسی با ارزش سهام آنها برابر نبوده و بر اساس عرضه و تقاضا تعین می گردد و با توجه صنعتی که در آن فعالیت می نماید، رشد تولید ، كاهش هزینه‌ها ، افزایش فروش ، برنامه‌های طرح و توسعه و وضعیت مالی ، قیمت سهام این شركت‌ها روزانه تعین می شود و سهامداران نیز از مزیت تعیین روزانه ارزش دارایی‌هایشان، توسط یك بازار رسمی بهره‌مند خواهند شد.

کلام آخر

هدف از انتشار این مقاله بررسی مزایای شرکت های پذیرفته شده در بورس در مقایسه با شرکت های غیر بورسی می باشد با مطالعه این مقاله قطعا متوجه شدید که شرکت های بورسی از مزایای قابل توجهی نسبت به دیگر شرکت ها برخوردار می باشند بخصوص با توجه به قانون مالیاتی جدید برای شرکت های تازه وارد به بورس که توسط شورای عالی اقتصادی سران سه قوه در خصوص واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس مصوب شده است.

طبق این مصوبه شرکت هایی که در سال 1399 بورسی شدند و عرضه اولیه در این بازار منتشر نمودند فقط مالیات یک سال آنها توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت می شود و به مالیات سالیان گذشته آنها ورود نخواهد کرد و این یک حمایت ویژه دولت از شرکت های جدیدی که وارد بورس می شوند بشمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا