آموزش بورس

منظور از سهام خزانه در بورس چیست؟

یکی از اصطلاحات رایج بازار بورس و فرابورس سهام خزانه است، شاید برایتان سوال باشد که سهام خزانه چیست؟ منظور از سهام خزانه در بورس چیست؟ شرایط و ضوابط سهام خزانه در ایران به چه صورت است؟ به صورت کلی باید گفت که سهام خزانه به معنای باز خرید سهام شرکت توسط همان شرکت است. در قسمت زیر به تعریفی که ویکی پدیا از سهام خزانه ارائه داده است میپردازیم.

سهام خزانه چیست؟
سهام خزانه چیست؟

تعریف سهام خزانه در ویکی پدیا:

سهام خزانه، (به انگلیسی: Treasury stock) سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی است، که توسط همان شرکت، مجدداً خریداری گردیده است. به عبارت دیگر شرکت، سهام صادر شده خود را، مجدداً در بورس خریداری می‌نماید.


سهام خزانه چیست؟

زمانی پیش می آید که شرکت ها و واحدهای تجاری به هر دلیلی قصد باز خرید سهام منتشر شده خود را از طریق بورس اوراق بهادار و یا بطور مستقیم از سهامداران شرکت می کنند و این سهام در واقع به عنوان سهام خزانه شمرده میشود. این سهام هایی که شرکت قصد باز خرید آن ها را می کند میتواند سهام عادی و یا سهام ممتاز باشد، به نکته ایی که باید اشاره کنیم این است که سهام خزانه در ایران ممنوع میباشد و شرکت ها تنها میتوانند 10 درصد از سهام منتشر شده شرکت خود را خریداری کنند، شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا در ایران باز خرید سهام خود توسط شرکت ها ممنوع است؟ در ادامه به دلیل این امر می پردازیم.

هنگام بازخرید سهام توسط شرکت و به عبارتی “سهام خزانه” میتواند حاکی از این دلیل باشد که برای صدور مجدد یا ابطال درآینده تصمیم گیری کنند. سهام خزانه در واقع سهامی است که شرکت سهام یمیتواند مدیریت آن را در دست داشته باشد و به منظور رسیدن به اهداف شرکت استفاده شود.


دلایل باز خرید سهام (سهام خزانه)


شرکت ها به دلایل مختلفی سهام خود را باز خرید می کنند، اما در ذیل به دلایل عمده باز خرید سهام اشاره می کنیم.

دلایل باز خرید سهام (سهام خزانه) :

  • افزایش معاملات شرکت
  • حمایت از بازار قیمت سهام
  • بهبود سود هر سهم جهت تبدیل به سایر اوراق بهادار
  • بازخرید سهام جهت تبدیل به سایر اوراق بهادار
  • استفاده از سهام خزانه به منظور انتشار سود سهمی
  • حذف منافع مالکیت برای گروهی از سهامداران خاص

ممنوعیت سهام خزانه در ایران


سهام خزانه در اکثر کشورها مرسوم است و شرکت ها میتوانند سهام منتشر شده خود را باز خرید کنند اما در ایران کمی این شرایط متفاوت است. بدین صورت که، شرکت های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارها و براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده، می توانند تا ۱۰ درصد سهام خود را خریداری کرده و تحت عنوان سهام خزانه، در شرکت نگهداری کنند. اوراق تبعی و سهام خزانه دو عامل موثر در متعادل شدن بازار سرمایه در ایران هستند.

حال شاید برایتان سوال باشد که چرا این شرایط برای کشور ایران متفاوت است؟

چرا که شرکت ها از اطلاعات داخلی شرکت خود آگاه هستند و میتوانند با استفاده از این اطلاعات، سهام خود را در کمترین قیمت باز خرید کنند و در روزهای آتی قیمت همین سهام را افزایش دهد. به تازگی آمادگی سازمان بورس برای صدور مجوز خرید سهام خزانه (خرید سهام شرکت توسط خود شرکت) اعلام آمادگی کرده است.

مطالعه بیشتر:

وزیر اقتصاد: بورس را حمایت می کنیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا