آموزش بورس

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟

این پست میتواند به افرادی که مستاجر هستند و قصد خرید خانه دارند کمک شایانی کند زیرا در این پست قصد داریم در مورد “اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه ” بحث کنیم و بگوییم که منظور از اوراق تسه چیست؟ شاید افرادی که در بازار فرابورس فعالیت می کنند این اصطلاح را شنیده باشند اما معنی آن را ندانند. اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه به طور خلاصه، اوراق بهاداری هستند که توسط بانک مسکن در بازار عادی فرابورس منتشر می شوند. در این پست میخواهیم که به سوالاتی مانند: منظور از اوراق تسه در بورس چیست؟ اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس به چه معنی است؟ و اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟ پاسخ بدهیم.

اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه
اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

مباحثی که در این پست مورد بررسی قرار میگیرند:

  • اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟
  • نحوه استفاده از اوراق تسهیلات مسکن
  • مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه
  • محدودیت زمانی خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه
  • مزایا خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

اوراق تسهیلات مسکن ( اوراق تسه ) چیست؟


افرادی که قصد خرید خانه را دارند اما پول و زمان کافی برای آن را نداند میتوانند از این اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه استفاده کنند. در واقع این اوراق تسهیلات مسکن و یا اوراق تسه میتواند برای افراد یک فرصت باشد. اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه در واقع منتشر شده توسط بانک مسکن هستند که در بازار عادی فرابورس در بین سهامداران منتشر میشوند.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه در واقع تنها به صاحبان حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق می‌گیرد و خبر خوش این است که سرمایه گذاران و سهامداران میتوانند این اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه را در بازار فرابورس معامله کنند. طبق قانون مصوب، کسانی که اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می کنند به نوعی، با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادّی برای دریافت وام در اولویّت قرار می گیرند.

برای دریافت این اوراق تسهیلات مسکن و یا اوراق تسه اولین کاری که باید انجام دهید این است که از بانک مسکن وام دریافت کنید و برای دریافت وام از بانک مسکن و استفاده از اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه باید نصف ارزش وامی که می خواهید را به مدت یک سال در بانک سپرده گذاری کنید، (به طور مثال: برای دریافت وام 160 میلیون تومانی افراد باید معادل 80 میلیون تومان در بانک مسکن سپرده گذاری کنند) این راهی است که افراد باید یکسال منتظر بمانند اما با خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه دیگر لازم نیست که یک سال منتظر بمانید و سرمایه تان را داخل بانک بگذارید.

نحوه استفاده از اوراق تسهیلات مسکن

نحوه استفاده از اوراق تسهیلات مسکن
نحوه استفاده از اوراق تسهیلات مسکن

حال سوال بعدی که مطرح میشود این است که چگونه میتوانیم از این اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه استفاده کنیم؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

افرادی که میخواهند از اوراق تسهیلات مسکن و یا اوراق تسه استفاده کنند باید قبل از اقدام به خرید اوراق تسه از شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطلع شوند تا واحد مسکونی مورد نظر افراد با واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک مسکن مطابق باشد.

پس از این مرحله افراد باید برای دریافت کد بورسی و یا کد معاملاتی اقدام کنند و اگر شخصی کد بورسی را دارا بود کافی است که به کارگزاری مراجعه کند تا اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه را خریداری کند. برای خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه می توانید هم از طریق مراجعه حضوری، تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

برای فعال سازی کد بورسی قدیمی چه کنیم؟

اما نکته ایی که باید خاطر نشان شویم این است با استفاده از هر کدام از روش های ذکر شده باید امضای قراردارد مربوط به هرکدام از روش های فوق وجود داشته باشد.


مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه
مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

همانطور که میدانید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه از محدودیت اعتبار و زمانی برخوردار اند.

نمونه یک نماد معاملاتی تسه : تسه 9602. اسن نماد معاملاتی تسه بدین معناست که اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه در سال 96 و در اردیبهشت ماه صادر شده است.

مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن از زمانی که صادر میشوند دو سال شمسی است و اگر شخصی قصد فروش و یا معامله اوراق تسهیلات مسکن داشته باشد باید به این موضوع دقت داشته باشد که اوراق تیه ایی که زمان سر رسید آن ها نزدیک تر باشد با قیمت متفاوت تری در بازار فرابورس مورد معامله قرار می گیرند.

اگر قصد تمدید اعتبار اوراق تسهیلات یا اوراق تسه را داشته باشید میتوانید از بانک مسکن کمک گرفته تا مدت اعتبار اوراق تسه را تا 2 الی 6 ماه تمدید کنند.


محدودیت زمانی خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه


با توجه به قوانینی که برای اوراق تسهیلات فروش ذکر شده یک محدودیت زمانی به منظور مورد معامله قرار دادن اوراق تسه مشخص کرده اند. امکان فروش اوراق امتیاز تسهیلات مسکن یا اوراق تسه، برای اوراق منتشرشده از آبان ماه ۹۴ به قبل (تسه ۹۴۰۸ به قبل)، ۲ ماه پس از خرید آن این امکان وجود دارد. البته این محدودیت برای نمادهایی که ۴ ماه از مدت معاملات آن‌ها باقی است، اعمال نمی‎شود.
این محدودیت زمانی برای کلیه اوراق منتشرشده بعد از آبان ماه ۱۳۹۴ (تسه بعد از ۹۴۰۸)، ۴ ماه پس از خرید آن است؛ یعنی خریدار تا ۴ ماه بعد از خرید اوراق تسه پس از ۹۴۰۸، امکان فروش آن را ندارد.


مزایای خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

مزایا خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه
مزایا خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه

همه شرایط اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه را توضیح داده ایم و حال سوالی که پیش می آید این است که ” مزایا خرید اوراق تسهیلات مسکن یا اوراق تسه چیست؟ “

  • طی شدن زمان کمتری برای دریافت وام
  • قیمت اوراق تسهیلات مسکن کمتر از سود سپرده گذاری است.
  •  ارزش هر برگه اوراق تسه ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا