فراتر از خبرموفقیت

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

اگر آرزوی تحصیل در کانادا را دارید باید به شما بگوییم که این کشور به دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل پذیرش می‌دهد. پذیرش در دانشگاه‌های کانادا مستلزم نمرات عالی علمی است.  اگر مایل به گذراندن دوره های آموزشی آکادمیک، حرفه ای در دانشگاه، کالج یا هر موسسه آموزشی دیگر در کانادا هستید، قبل از ورود به کانادا به ویزای دانشجویی نیاز دارید که به آن مجوز تحصیل نیز می‌گویند. این مجوز تحصیلی برای دانشجویان هنگام ورود به کانادا صادر می‌شود. برای این کار، دانشجو باید ابتدا ویزای اقامت موقت را از کمیسیون عالی کانادا دریافت کند. در این مقاله ما تمام اطلاعات لازم برای تحصیل در کانادا را در اختیار شما قرار می‌دهیم از الزامات گرفته تا مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا.

ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

ویزای تحصیلی مدرکی است که توسط اداره مهاجرتی کانادا صادر می‌شود و در واقع مجوز تحصیل دانشجویان خارجی در کانادا است. دانشجویان بین المللی بدون دریافت ویزای تحصیلی معتبر کانادا نمی‌توانند در کانادا تحصیل کنند. علاوه بر این، دانشجویانی که ویزای تحصیلی دریافت می‌کنند، مجاز به ثبت نام در موسسات آموزشی تعیین شده هستند. مؤسسه آموزشی تعیین شده (DLI) یک مؤسسه آموزشی است که از یک دولت استانی یا منطقه‌ای برای میزبانی از دانشجویان بین المللی تأییدیه دریافت کرده است.

شرایط دریافت ویزای دانشجویی کانادا

در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید:

  • شما باید واکسن کوید -19 رو به طور کامل دریافت کرده باشید. AstraZeneca/COVISHIELD، Bharat Biotech Covaxin برخی از واکسن‌های پذیرفته شده هستند.
  • شما باید توسط یک موسسه آموزشی تایید شده (DLI) پذیرفته شده باشید.
  • شما باید ثابت کنید که بودجه کافی برای پرداخت هزینه تحصیل، هزینه‌های زندگی خود و همراهان خود و نیز هزینه‌های حمل و نقل، را دارید.
  • شما باید یک معاینه پزشکی انجام دهید و یک گواهی پزشکی ارائه دهید که تأیید می‌کند که سلامت هستید.

همچنین در زمان مصاحبه ویزا، باید افسر ویزا را متقاعد کنید که پس از تکمیل تحصیلات خود، کانادا را ترک خواهید کرد.

چه مدارکی برای ویزای تحصیلی کانادا لازم است؟

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا کدامند؟

پس از دریافت نامه پذیرش کالج باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید. اگر می‌خواهید تا ماه سپتامبر ویزا را دریافت کنید باید از حدود ماه ژوئن درخواست دهید. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا در زیر آمده است.

گذرنامه معتبر

برای درخواست ویزای تحصیلی، باید پاسپورت معتبری داشته باشید. باید پاسپورت شما به اندازه مدتی که قرار است در کانادا بمانید، اعتبار داشته باشد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در سپتامبر۲۰۲۳ برای یک دوره دو ساله به کانادا سفر کنید، پاسپورت شما باید حداقل تا سپتامبر ۲۰۲۵ معتبر باشد.

گواهی پذیرش توسط یک موسسه آموزشی تعیین شده

شما به نامه پذیرش از دانشگاه/موسسه‌ای که قصد شرکت در آن را دارید؛ نیاز دارید. موسسه آموزشی تعیین شده دانشگاهی است که توسط اداره مهاجرت به رسمیت شناخته شده است. در صورتی که برای کبک درخواست می‌دهید، به یک CAQ نیز نیاز دارید که به موقع به شما اطلاع داده خواهد شد.

تمکن مالی

در زمان درخواست ویزای تحصیلی خود، باید مدرکی مبنی بر وجود بودجه ارائه دهید. طبق استانداردهای فعلی، شما باید ثابت کنید که بودجه کافی برای پرداخت شهریه و همچنین پرداخت هزینه‌های زندگی را دارید. اداره مهاجرت کانادا معتقد است که یک دانشجو برای هر سال اقامت خود حداقل به  ۱۰۰۰۰ دلار کانادا نیاز دارد. جدای از دو مورد فوق، دانشجو باید ثابت کند که بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های بازگشت به کشور خود را دارد. تمکن مالی را می‌توان با کمک موارد زیر اثبات کرد:

  • حساب بانکی کانادا
  • گواهی سرمایه گذاری تضمین شده (GIC) از یک موسسه مالی کانادایی
  • وام دانشجویی یا وام تحصیلی
  • صورتحساب بانکی در ۴ ماه گذشته
  • پرینت حساب بانکی  (باید قابل تبدیل به دلار کانادا باشد)
  • گواهی پرداخت شهریه و هزینه مسکن
  • توصیه نامه‌ای از شخص یا مدرسه‌ای که به شما کمک مالی کرده است

جدول زیر بودجه مورد نیاز را تا حدودی مشخص می‌کند:

شخص بودجه مورد نیاز سالانه (به استثنای هزینه تحصیل) – خارج از کبک
متقاضی اصلی ۱۰۰۰۰ دلار کانادا
اولین عضو خانواده ۴۰۰۰ دلار کانادا
هر عضو اضافی ۳۰۰۰ دلار کانادا

عکس  پاسپورتی

اگر یک برنامه آفلاین را انتخاب کرده اید، به دو عکس پاسپورتی نیاز دارید که مطابق با استانداردهای داده شده تهیه شده باشد. برای درخواست آنلاین، باید یک کپی دیجیتالی از عکس تهیه کنید که نباید بیش از ۴ مگابایت باشد. سایر الزامات عبارتند از حالت خنثی چهره، پس زمینه ساده و همچنین عدم وجود پوشش سر (مگر برای اهداف مذهبی). توجه:

  • اندازه تصویر باید حداقل ۳۵ میلی متر در ۴۵ میلی متر باشد
  • تصویر باید جدید باشد (بیشتر از ۶ ماه از آن نگذشته باشد)
  • نام و تاریخ تولد شما باید پشت هر عکس نوشته شود (برای درخواست آفلاین)

معاینه پزشکی مهاجرت (IME)

ویزای تحصیلی کانادا

مهاجرت به کانادا از دانشجویان بین‌المللی می‌خواهد که تحت معاینه پزشکی اجباری مهاجرت از سوی پزشکان تایید شده قرار گیرند. دانشجویان باید یک قرار ملاقات رزرو کنند و برای معاینه پزشکی ترجیحاً یک هفته قبل از شروع درخواست ویزا به پزشکان فهرست شده مراجعه کنند. به این دلیل که پزشک فرصت کافی برای بررسی، تائید و بارگذاری مدارک شما داشته باشد. بهتر است برای معاینه، از نزدیک‌ترین مرکز پزشکی معرفی شده وقت بگیرید.

پزشک کاملا شما را معاینه می‌کند و حتی ممکن است آزمایش خون و تصویربرداری از قفسه سینه را هم برای شما تجویز کند. پس از اتمام معاینه، پزشک نتایج را برای CIC (Citizenship and Immigration Canada) ارسال می‌کند.

نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی

ارائه نمره زبان در زمان درخواست الزامی نیست اما توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر برای دریافت نمره زبان اقدام کنید. شما باید نمره زبان خود را برای دریافت پذیرش به دانشگاه ارسال کنید.تافل، آیلتس و … همگی قابل قبول هستند.

انگیزه نامه

برای دریافت پذیرش، شما باید یک انگیزه نامه بنویسید و در آن ذکر کنید که به چه دلیل به کانادا سفر می‌کنید و چرا آن موسسه آموزشی خاص را انتخاب کرده‌اید. انگیزه نامه جز مدارک اختیاری است، اما اکیدا توصیه می‌شود که آن را ارسال کنید.

مراحل تحصیل در کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

برای تحصیل در کانادا باید مراحلی را طی کنید.

مرحله ۱: در مورد گزینه‌های خود تحقیق کنید.

لیست کوتاهی از دانشگاه ها را انتخاب کنید، تصمیم بگیرید که در چه رشته‌ای می‌خواهید تحصیل کنید، کجا می‌خواهید زندگی کنید، هزینه کلی، فرصت‌های مختلف و غیره.

مرحله ۲: دانشگاه ها را انتخاب کنید.

فهرست کوتاهی از دانشگاه‌ها (حدود ۱۰ تا) و برنامه‌های تحصیلی که شرایط شما را برآورده می کنند و می‌خواهید برای آنها درخواست کنید، تهیه کنید.

مرحله ۳: برای امتحانات ورودی آماده شوید.

بر اساس الزامات دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای آزمون‌های استاندارد مانند TOEFL/GRE/GMAT/IELTS و غیره آماده شوید. از قبل در این آزمون‌ها ثبت نام کنید. هنگام درخواست برای آزمون‌ها، باید برای احتمال نیاز به شرکت مجدد در آزمون هم برنامه ریزی کنید. شما باید این آزمون ها را قبل از سپتامبر سالی که می‌خواهید درخواست دهید تکمیل کنید.

مرحله ۴: هزینه تحصیل خود را تامین کنید.

شما باید برای تمام طول تحصیل در کانادا، شهریه، اقامت، غذا و سایر موارد بودجه کافی داشته باشید. در مورد نحوه تأمین مالی تحصیل خود تصمیم بگیرید – پس انداز شخصی، وام تحصیلی، بورس تحصیلی دانشجویی یا دستیاری.

مرحله۵: برای دریافت پذیرش دانشگاه اقدام کنید.

برای دانستن شرایط پذیرش به سایت هر دانشگاه مراجعه کنید. هر دانشگاهی شرایط پذیرش خود را دارد. تمام موارد را قبل از مهلت مقرر تکمیل و ارسال کنید.

مرحله ۶: پذیرش را تایید کنید.

هنگامی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه هایی که برای آنها درخواست داده اید دریافت کردید، دانشگاهی را که می‌خواهید در آن تحصیل کنید را انتخاب کنید. گام بعدی این است که برای تایید پذیرش شما برای تحصیل در کانادا، مبلغی غیر قابل استرداد به دانشگاه پرداخت کنید.

مرحله ۷: دریافت ویزای دانشجویی

پس از دریافت تاییدیه پذیرش، می‌توانید برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

دریافت مجوز تحصیلی کانادا ۱۵۰ دلار کانادا (همانطور که در وب سایت CIC به اشتراک گذاشته شده است) بر اساس نرخ ارز فعلی هزینه دارد. از آنجایی که نرخ ارز مدام در حال تغییر است، به شما توصیه می‌کنیم در زمان درخواست ویزای خود همین مورد را بررسی کنید.

درخواست ویزای کانادا به دو صورت آنلاین و آفلاین در دسترس است. هزینه‌های دریافت ویزا را می‌توان هم به صورت آنلاین (از طریق کارت اعتباری) و هم به صورت آفلاین (از طریق پیش نویس تقاضا در صورت پرداخت در کمیسیون عالی کانادا) یا به صورت نقدی در VAC پرداخت کرد. این هزینه باید هنگام ارسال درخواست یا ارائه رسید پرداخت آنلاین پرداخت شود.

همچنین هزینه ویزای ذکر شده شامل هزینه خدمات VAC نمی‌شود. شما باید هزینه‌های خدمات اضافی را که برای منطقه شما اعمال می‌شود را نیز بپردازید. همچنین به ازای هر پرداخت برای شما رسید صادر می‌شود. لطفا رسید را به عنوان گواهی پرداخت نگه دارید.

پس از ارسال درخواست ویزای خود، دانشجویان باید هزینه انگشت نگاری به مبلغ ۸۵ دلار کانادا را پرداخت کنند. داوطلبان باید این هزینه را علاوه بر هزینه روادید معمولی ارسال کنند. سپس باید برای انجام انگشت نگاری به یکی از مراکز معرفی شده، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا