اخبار بورساخبار مهم بورس و اقتصاد

رئیس بانک مرکزی وعده حمایت از بازار بورس را داد + پیش بینی از آینده بازار ارز

همتی رئیس بانک مرکزی وعده حمایت بازار سرمایه را با اثر بخشی سود بانکی بر این بازار داد. وی معتقد است که با ادغام بانک های نظامی و خرید واکسن کرونا و همچنین پیش بینی وضعیت بازار ارز در آینده و همچنین سود بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه وعده دارد که از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد.

مشاهده آخرین اخبار بورسی:

صعود بازار بورس با بازگشت آمریکا به برجام

همتی وعده حمایت از بازار سرمایه را داد

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی درخصوص اما و اگرهای تحقق تورم هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت:
بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را براساس یکسری از متغیرها انجام داده و زمانی که این هدفگذاری انجام شد، نرخ دلار نیمایی 17 هزار تومان بود. با این حال هنوز پیش‌بینی می‌کنیم در یکسال منتهی به خرداد 1400 بتوانیم به تورم 22 تا 24 درصدی نزدیک شویم. اکنون که 9 ماه از سال گذشته بانک مرکزی از 8 میلیارد دلار تعهد، 7 میلیارد دلار را تامین کرده است.

وضعیت عرضه ارز در بازار و سامانه نیما

وی به وضعیت عرضه ارز در بازار و سامانه نیما اشاره و عنوان کرد: روزانه بین 170 تا 180 و گاهی 200 میلیون دلار در سامانه نیما عرضه می‌شود که میانگین نرخ این ارز هم 25 هزار و 400 تومان است که روند کاهشی دارد. چرا که انتظارات تورمی کاهشی است. واردات بدون انتقال ارز تا دهم آبان ماه بود و بعد از آن باید براساس ضوابط بانک مرکزی عمل شود. اجازه خروج سرمایه و واردات کالاهایی که ممکن است در اولویت نباشد را نمی‌دهم.

این مقام مسئول تاکید کرد: فروش سهام یا اوراق هر کدام برای دولت امکان‌پذیر بود باید انجام شود و برای انتشار اسکناس نباید سراغ بانک مرکزی برود.
زمانی که ارز در دسترس نیست باید پول به چاپ برسد. در این خصوص مقاومت به خرج می‌دهم، ناراحت نشوند زیرا مسئول ارزش پول ملی هستم باید این کار را انجام دهم، فحش ندهند و بگویند همتی پول نمی‌دهد.

عدم سختگیری ارائه وام بانک ها به کارگزاری ها به دلیل لطمه ندیدن به بورس

همتی در خصوص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اضافه کرد: بدهی بانک‌ها کاهش پیدا کرده است. به دلیل مسئولیت‌ باید بازار سرمایه را هم در نظر داشته باشم. در مقطعی تاکید کرده بودم بانک‌ها به کارگزاری‌ها وام ندهند اما در ارائه این وام سختگیری صورت نگرفت و علت آن هم این بود که به بورس لطمه می‌خورد و میزان وامی که به کارگزاری‌ها دادند رقم بسیار قابل توجهی بود.

کمک بانک مرکزی به بازار سرمایه

وی ادامه داد: شرایط به شکلی است که رئیس بانک مرکزی را در جایی قرار می‌دهند که نه تنها ارز به آن تحویل نمی‌دهند، تقاضای ارز هم دارند. از آن طرف استثناهایی را برای دریافت معرفی می‌کنند، بورس هم باید کمک کند که البته این وظیفه بانک مرکزی است تا به حال هم چنین بوده و فعالان بازار سرمایه مطمئن باشند بانک مرکزی هر اندازه توان داشته باشد از این کمک دریغ نخواهد کرد ولی بانک مرکزی هم منوط به یکسری درآمد است. در شرایط بسیار سخت اکنون سه واحد درصد اضافه می‌شود، مطرح می‌کنند که بانک مرکزی موفق به کنترل نشده است. شرایط بانک مرکزی را هم ببینند، ایده‌آل نیست.

وضعیت نرخ سود و اثر بر بورس

رئیس بانک مرکزی درباره وضعیت نرخ سود در بازار بین بانکی توضیح داد: نرخ کوتاه مدت در دامنه 10 تا 22 و نرخ سود بین بانکی 20.5 درصد است. در حال حاضر با ناترازی بانک‌ها روبرو هستیم و اگر نرخ سود را افزایش دهیم ناترازی بانک‌ها افزایش می‌یابد. ضمن اینکه باید از بازار سرمایه هم مراقبت کنیم چرا که در شرایط امروز برای توسعه اقتصاد مهم است. همچنین برای تسهیلاتی که باید در سال جدید ارائه کنیم ابتدا باید از رکود خارج شویم چرا که نمی‌توانیم در شرایط رکود، نرخ سود را خیلی بالا ببریم.

عملیات بازار باز و کنترل نرخ تورم

همتی درباره عملیات بازار باز و کنترل نرخ تورم نیز گفت: شرایط ایده‌آلی با شرایطی که الان داریم متفاوت است. اگر همه مشکل تورم ناشی از نقدینگی بود سیاست‌ها و ملزومات مشخصی را می‌خواست. اما اکنون با تورمی روبرو هستیم که ناشی از شوک عرضه است که برای مدیریت آن و مدیریت تقاضا تدابیر خاصی لازم است. سیاست عملیات بازار باز را کماکان در دستور کار داریم و دامنه نرخ سود بین‌ بانکی را بین 10 تا 22 درصد نگه داشتیم و ممکن است پایین‌تر هم بیاید.

تحقق منابع لایحه بودجه 1400

وی درباره تحقق منابع لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: پیش فروش نفت و اوراق برای تحقق منابع لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. البته مسئول بودجه نیستم، کسری هم پیش نمی‌آید و مقاومت می‌کنیم، دوستان هم مراعات حال را دارند. در بودجه دخل و خرجی است که چنانچه می‌توانند از خرج کم کنند. باید تلاش کنیم و امکان فروش سهام دولت و مولد سازی دارایی ها را داشته باشیم. اوراق هم مشکل ندارد. برنامه ششم پیش بینی کرده 40 درصد GDP می‌توانند اوراق منتشر کنند.

پیش بینی از آینده بازار ارز

این مقام مسئول درخصوص پیش بینی از آینده بازار ارز گفت: شرایط در بازار ارز خوب است و بهتر خواهد شد. با وجود اینکه متغیرهای مختلفی مثل شوک‌ های سیاسی و روانی که عواملی برون‌گرا هستند در بازار ارز تاثیر می‌گذارد اما چیزی که از درون اطلاع دارم این است که اطمینان دارم این روند خوب خواهد شد و انتظارات تورمی کاهنده است و می‌گوید در بازارهای مختلف به آرامش بیشتری خواهند رسید.

اقدامات برای خرید واکسن کرونا

همتی درباره اقدامات انجام شده برای خرید واکسن کرونا عنوان کرد: یک ماه معطل کره جنوبی بودیم که گفت از اوفک امریکا اجازه گرفتیم ارزهای ایران را به سوئیس منتقل کنند. چون کره ای ها وقتی بخواهند پول را منتقل کنند حتماً باید u_tern را طی کنند. یعنی ابتدا باید به آمریکا برود و از آمریکا حواله شود. از کره ای‌ها تضمین خواستیم که آمریکایی ها پول ایران را بلوکه نکنند چون که به آنها اطمینان نیست. صندوق بین‌المللی پول هم قول‌هایی داده برای هزینه‌های کرونا پول داده شود اما آنها جرات ندارند و آمریکا اجازه نمی‌دهد بنابراین راه‌های دیگری را شروع می‌کنیم که این راه‌ها هم بصورت رسمی است.

زمان اتمام پروژه ادغام بانک های نظامی در بانک سپه

وی درباره ادغام بانک های نظامی در بانک سپه تصریح کرد: ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح یکی از خواسته‌های رهبری بود و باکمک نیروهای مسلح پیش رفت و بالاخره توانستیم این پروژه عظیم بانکی را انجام دهیم که در تاریخ بی سابقه است‌. پروژه ادغام بانک‌های نظامی تا پایان آذر نهایی می شود و تابلو همه بانکهای ادغامی به سپه تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا