اخبار بورساخبار عرضه اولیه

زمان آغاز معامله صندوق ETF دربورس

 یک ماه از آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله (ETF)  گذشته و  از امروز (یکم تیرماه) نماد این صندوق به نام «دارایکم»  در بورس باز می‌شود و افراد قادر به مشاهده ارزش آن را در پرتفوی خود هستند.

 هدف دولت مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی مردم به بازار سرمایه باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین بوده است .

واگذاری  این سهام از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) انجام شد و فرصتی بی‌نظیر را برای ورود مردم به منظور سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبر را فراهم کرد.

پذیره‌نویسی این صندوق‌ها برای افراد دارای کد بورسی از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و اشخاص فاقد کد بورسی از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب از ۱۴ اردیبهشت آغاز و تا ابتدای خرداد ماه ادامه داشت.

بهره‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی از جمله مزیت‌های این واگذاری بود که براساس تصمیمات اتخاذ شده سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی دارای کد ملی دو میلیون تومان تعیین شده بود.

پذیره‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی بدون محدودیت سنی امکان‌پذیر بود اما اشخاص حقوقی قادر به شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق‌ها  نبودند.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به امکاناتی که دولت متقاضیان این صندوق در نظر گرفته بود اما استقبال چندان خوبی از سوی مردم برای این صندوق‌ها صورت نگرفت که قریب به اکثر کارشناسان علت این موضوع را ناآشنایی مردم با این صندوق‌ها و عدم آموزش و آشنایی مردم با این صندوق‌ها اعلام کردند.

هفته گذشته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی از دو برابر شدن ارزش این صندوق‌ها خبر داد و اعلام کرد حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واحدها و یونیت‌های نخستین صندوق ETF را خریداری کردند.

وی همچنین گفت که تا دو ماه آینده دومین صندوق ETF در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

حال بعد از گذشت یک ماه از پذیره نویسی، نماد این صندوق به نام دارایکم از امروز (یکم تیرماه) در بورس باز می‌شود و افراد قادر به مشاهده ارزش آن را در پرتفو خود هستند و این نماد از روز چهارشنبه (۴ تیر) در بورس قابل خرید وفروش خواهد بود، بنابراین با توجه به قابل معامله شدن واحدهای این صندوق  افرادی که به دنبال معامله این صندوق ها هستند در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام و کد بورسی دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا