آموزش بورس

سایت tsetmc چیست و چه کاربردی دارد؟ (کاربرد تمامی زبانه ها)

در این مطلب به بررسی سایت tsetms و کاربردهای آن می پردازیم. اگر به تازه گی وارد بازار بورس شده اید که قطعا با این سایت آشنایی ندارید و به مرور زمان قطعا به مراجعه به آن نیاز پیدا خواهید کرد از این رو بهتر است جهت کسب اطلاعات کافی این مقاله را بطور کامل مطالعه کنید.

بطور خلاصه میتوان گفت سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار بورس با مراجعه به سایت tsetms می توانند معاملات سهامداران بازار و فرآیند معاملات را از ابتدا تا انتهای زمان معاملات مشاهده نمایند.

tsetms چیست؟

سایت tsetms مخفف (Tehran Securities Exchange Technology Management) و به معنای مدیریت فناوری بورس تهران می باشد که به منظور دسترسی سرمایه گذاران بازار بورس ایران به اطلاعاتی همچون شاخص بورس ، حجم معاملات وضعیت و قیمت روز نمادها و… روی کار آمده است.

سامانه‌ی مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ISO9001-2008 ، بهبود پیوسته‌ی فعالیت‌ها و فرایندهای خود و بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتریان بازار سرمایه از اهداف اصلی شرکت مدیریت و فناوری بورس تهران می باشد.

معرفی بخش های مختلف سایت TSETMC

به محض ورود به سایت tsetmc با صفحه ای مشابه به تصویر زیر روبرو می شوید اگر به قسمت فوقانی تصویر توجه کنید، می بینید که این سایت از بخش های متنوعی جهت ارائه بهتری خدمات به مراجعه کنندگان تشکیل شده است.

که این بخش ها عبارت اند از : در یک نگاه ، بورس اوراق بهادار تهران ، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران ، شبکه کدال، صندوق های سرمایه گذاری و  بورس کالا می باشد که با کلیک کردن بر روی آن می توانید به اطلاعات بخشی از بازار، دست پیدا کنید.

معرفی بخش های مختلف سایت TSETMC

به قسمت بالا سمت چب تصویر توجه کنید ، در این قسمت 7 زبانه دیگر وجود دارد که امکان دسترسی شما را به قسمت های دیگر فراهم می سازد. مهم‌ترین این زبانه‌ها دیده‌بان بازار و جستجوی نماد است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

انوار ابزار سایت tsetmc

1. معرفی زبانه‌های TSETMC در یک نگاه

با کلیک بر روی زبانه “TSETMC در یک نگاه” شما به خانه سایت دسترسی پیدا می کنید و می توانید اطلاعات کلی را مشاهده کنید.

2. بررسی زبانه بورس اوراق بهادار تهران در TSETMC

در این بخش به بررسی کاربرد زبانه بورس اوراق بهادار تهران در سایت TSETMC می پردازیم. این زبانه خود به 8 زبانه تقسیم می شود که با مراجعه به اولین زبانه شما می توانید به اطلاعات کلی دست پیدا کنید و در زبانه های بعدی می توانید به جزئیات را مشاهده کنید.

  1. زبانه شاخص : مراجعه کنندگان در این زبانه می توانند به اطلاعات مرتبط با شاخص ها و نمودار ها و بهترین گروه های صنعت را مشاهده نمایید.
  2. زبانه قیمت : در این زبانه می توانید اطلاعات مربوط به قیمت های نماد شرکت های بورسی همچون بیشترین کاهش قیمت نمادها و بیشترین افزایش قیمت را مشاهده نمایید. البته می توانید اطلاعات دیگری نظیر ابزارهای نوین مالی ، حق تقدم‌های بورسی و معاملات عمده نمادهای بورسی را در زبانه قیمت مشاهده نمایید.
  3. زبانه عرضه و تقاضا : جهت مشاهده برترین عرضه و تقاضا می توانید به این زبانه مراجعه نمایید و سنگین ترین صف های خرید و فروش نماد ها را مشاهده نمایید.
  4. زبانه مشتقه و آتی : سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار بورس می توانند با مراجعه به زبانه مشتقه و آتی به اطلاعات ارزشمندی همچون : پیام‌های ناظر بازار ، عرضه و تقاضای آتی ، ارزش معاملات ، حجم معاملات ، عرضه و تقاضای اختیار معامله و عرضه و تقاضای اوراق بدهی و همچنین عرضه و تقاضای اختیار تبعی دست یابند.
  5. زبانه افزایش و تغییرات : اگر می خواهید از در مورد بیشترین حجم و ارزش معامله، افزایش سرمایه‌ها ، تعدیلات قیمتی، تغییرات ارزش بازار اطلاعات کسب کنید به زبانه افزایش و تغییرات مراجعه کنید.
  6. زبانه نمادهای مشمول تعلیق: نماد معلق را با بیان علت آن می توانید مشاهده نمایید.
  7. زبانه اطلاعات : در زبانه اطلاعات می توانید تمامی موارد فوق را بصورت یکجا مشاهده نمایید.

3. زبانه فرابورس ایران در TSETMC

زبانه فرابورس ایران TSETMC

زبانه فرابورس ایران TSETMC خود از 10 زبانه تشکیل شده است ، که 7 زبانه آن بسیار شبیه به بورس اوراق بهادار بوده و 3 زبانه دیگر به نام شرکت‌های کوچک و متوسط، بازار پایه، مشتقه می باشد.

  1. زبانه شرکت های کوچک و متوسط در فرابورس : می توانید شرکت‌های رشدی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در این زبانه مشاهده نمایید.
  2.  زبانه بازار پایه فرابورس : در این بانه مشاهده نمادهای پربیننده یه تابلوی زرد، نارنجی، قرمز را به همراه اطلاعات قیمتی آن‌ها امکان پذیر می باشد.
  3. زبانه مشتقه، معاملات در فرابورس : اختیار معامله و عرضه و تقاضای آن همراه با حجم و قیمت آن را می توانید در این زبانه مشاهده نمایید.

4. زبانه بورس انرژی در TSETMC

بررسی کاربرد زبانه بورس انرژی در TSETMC

زبانه بازار فرابورس سایت TSETMC می توانید 7 زبانه : بازار فیزیکی ، بازار عمده فروشی برق ، بازار مصرف کنندگان بزرگ برق ، سلف استاندارد ، بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله ، سامانه مظنه یابی و همه اطلاعات را مشاهده می کنید که در ادامه به شزح کامل آنها می پردازیم.

  1. زبانه بازار فیزیکی فرابورس : منظور از بازار فیزیکی نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی می باشد در این زبانه می توانید به اطلاعاتی همچون تاریخ عرضه‌های مربوط به این بازار که شامل عرضه‌های در حال برگزاری، عرضه‌های انجام‌شده ، عرضه‌های مازاد، عرضه‌های پیش رو می باشد را به همراه اطلاعات حجم و قیمت و تاریخ عرضه‌های مربوط به این بازار ارائه می گردد.
  2. زبانه بازار عمده فروشی برق در فرابورس: مراجعه کنندگان می توانند در این زبانه به اطلاعاتی همچون برترین قیمت عرضه و تقاضا ، اطلاعات مربوط به پیام‌های ناظر و فهرست معاملات را مشاهده نمایید.
  3. زبانه سلف استاندارد در فرابورس : در این زبانه می توانید قراردادهای فعال و سررسید شده مربوط به سلف را رصد کنید.
  4. زبانه سایر اوراق بهادار قابل معامله در فرابورس : برای مشاهده اوراق گواهی ظرفیت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به این زبانه مراجعه نمایید.
  5.  زبانه مظنه یابی در فرابورس : نرخ عرضه‌های پیش رو و انجام‌شده درج‌شده است.

5. زبانه شبکه کدال در TSETMC

زبانه شبکه کدال در TSETMC

در زبانه شبکه کدال در TSETMC می توانید به گزارش های ارائه شده شرکت های بورسی به سامانه کدال دسترسی پیدا کنید.

6. زبانه صندوق های سرمایه‌گذاری در سایت TSETMC

کاربرد زبانه صندوق های سرمایه‌گذاری در سایت TSETMC

با مراجعه به زبانه صندوق های سرمایه‌گذاری در سایت TSETMC می توانید اطلاعات صندوق های سرمایه‌گذاری را مشاهده نمایید.

7. زبانه بورس کالا در سایت TSETMC

کاربرد زبانه بورس کالا در سایت TSETMC

زبانه بورس کالا در سایت TSETMC ، از 10 زبانه تحت عناوینی همچون : سلف استاندارد ، صندوق های کالایی ، گواهی سپرده کالایی، نمای بازار آتی، نمای بازار-اختیار معامله، اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی، قیمت نمادهای فیزیکی، معاملات بازار فیزیکی، پیام ناظر، اعلانات و اطلاعیه‌ها تشکیل شده است.

کاربرد “نمایش فهرست” در سایت TSETMC چیست؟

 

کاربرد نمایش فهرست در سایت TSETMC چیست؟

سهامداران فعال و تغییر مالکیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از جمله اطلاعاتی می باشد که میتوانید در این بخش “نمایش فهرست” در سایت TSETMC می توانید مشاهده نمایید و یا بصورت فایل اکسل دانلود نمایید. با مراجعه به این قسمت می توانید مثبت و یا منفی بودن گروه‌های یک صنعت و مقایسه شرکت‌ها را نیز مشاهده نمایید.

گزینه “زبان ‌ها” در سایت TSETMC

در گوشه بالا سمت چپ سایت شما می توانید بعد از گزینه “نمایش فهرست” گزینه با نام “زبان ها” مشاهده می نماییم. از آنجایی که سایت مدیریت فناوری بورس تهران به چندین زبان طراحی شده شما می توانید با مراجعه به این بخش زبان سایت را تغییر دهید.

گزینه “خانه” در سایت TSEMTS 

پس از گزینه “زبان ها” می توانید گزینه “خانه” را مشاهده نمایید خانه در اصل همان صفحه اصلی سایت است. با کلیک روی این زبانه به عنوان میان‌بر به صفحه خانه بازگردید.

بررسی کاربرد “دیده بان” در سایت TSETMC

بررسی کاربرد "دیده بان" در سایت TSETMC

یکی از مهمترین بخش های سایت TSETMC “دیده بان” می باشد و می توان گفت پر بازدید ترین بخش این سایت، دیده بان می باشد اطلاعاتی همچون : قیمت ، ارزش ،تعداد ، حجم و میزان تغییرات را می توانید در این بخش مشاهده نمایید.

زمانیکه وارد صفحه “دیده بان” میشوید 9 زبانه در بالای صفحه مشاهده می نمایید که این زبانه ها عبارت اند از : جستجو ، تنظیم ها ، مرتب سازی ، مشاهده سریع ، خروجی می باشند. مراجعه کنندگان می توانند با استفاده از زبانه “قالب نمایش”  می توانند قالب شخصی برای مشاهده اطلاعات برای خود ایجاد کنید. و یا نحوه مشاهده اطلاعات را تغییر و به صورت سطری، کارتی و کلاسیک مشاهده نمایید.

  1. زبانه جستجو : در این زبانه می توانید جزییات بیشتری از نماد مورد نظر بیابید.
  2. زبانه تنظیم ها : در این زبانه می توانید تنظیم کنید که چه اطلاعاتی برای شما نمایان شود.
  3. زبانه مرتب سازی : در این زبانه می توانید بر حسب الویتی که مد نظر شما می باشد اطلاعات را مرتب سازی نمایید.
  4. زبانه مشاهده سریع: افرادی به این زبانه نیاز دارند که می خواهند صفحه دیده‌بان را به صورت تمام صفحه با تمام اطلاعات رصد نمایند.
  5. زبانه فیلتر : یکی از کاربردی ترین زبانه های گزینه دیده بان در سایت TSETMC می باشد زیرا در این زبانه می توانید می‌توانید فیلترهایی که خودتان تهیه کردید یا فیلترهای آماده را در این بخش وارد نمایید.
  6. زبانه خروجی : اگر تمایل دارید که اطلاعات موجود در دیده بان را بصورت فابل اکسل و یا HTML دانلود نمایید باید به این زبانه مراجعه نمایید. شما با کلیک و انتخاب هر نماد شما می‌توانید اطلاعات دقیق آن را در سمت چپ دیده‌بان به صورت ستونی مشاهده نمایید.

بررسی کاربرد گزینه “جستجو هر نماد” در سایت TSETMC

بررسی کاربرد گزینه "جستجو هر نماد" در سایت TSETMC

افراد می توانند با کلیک بر روس گزینه “جستجو نماد” که یه شکل ذره بین در قسمت سمت چپ بالا سایت TSETMC ، وضعیت نماد مورد نظرشان را مشاهده نمایند. پس از پیدا کردن نماد موردنظر صفحه‌ای با سه بخش اصلی را مشاهده می‌نمایید که در سمت راست شما اطلاعات کلی نماد شامل تعداد، حجم معامله، ارزش بازار، ارزش معاملاتی، وضعیت نماد، قیمت پایانی، قیمت معامله قابل مشاهده می باشد.

در وسط صفحه می توانید اطلاعاتی همچون تعداد سهام ، حجم مبنا و سهام شناور و میانگین حجم ماه نماد مورد نظر را مشاهده نمایید.

کلام آخر 

دوستان عزیز این مقاله جهت آشنایی شما با سایت TSETMC جمع آوری شده است. با مطالعه کامل این مقاله می توانید اطلاعاتی جامع در رابطه با این سایت و کاربرد تمامی زبانه های آن دریابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا