اخبار بورس

بررسی تاثیر مالیات بر مواد خام و نیمه خام در شرکت‌های بورسی

بازار سرمایه چند روزی است که شرایط به مراتب بهتری نسبت به ماه‌های تلخ گذشته دارد. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند که دلیل اصلی عدم صعود بورس به دلیل وجود تهدید‌هایی است که می‌تواند روند کلی بازار را با حواشی مهمی همراه کند.

بررسی تاثیر مالیات بر مواد خام و نیمه خام در شرکت‌های بورسی

به گزارش بورس فردا و به نقل از بورسان، اکنون اما بسیاری از این تهدیدها برطرف شده است و این نکته را نیز می‌توان در روند صعودی جدید بازار سرمایه مشاهده کرد.

در کنار این موضوعات اما دو مورد وجود دارد که شاید هنوز تاثیر آن برای فعالان بازار سرمایه مشخص نشده است.

مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام و ابهام در به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات را می‌توان از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه نامید که در ادامه به هریک از آنها خواهیم پرداخت.

تاثیر ناچیز بند پرحاشیه بودجه ۱۴۰۱ بر سودآوری شرکت‌ها

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که چندی پیش از سمت دولت به مجلس ارائه شد، بندی درباره وضع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام نوشته شده بود.

موضوع مالیات بر این محصولات مدت‌هاست که وجود دارد اما هیچ گاه لیست دقیقی از این مواد ارائه نشده بود که دقیقا مشخص کند منظور از مواد خام و نیمه خام چیست.

اواخر هفته گذشته بود که لیست کاملی از این محصولات ارائه شد که به طور مشخص نشان داد که قرار است دقیقا بر صادرات چه موادی مالیات وضع شود.

حال سوال این است که این اقدام چه تاثیری بر روند سودآوری شرکت‌های تولیدکننده این محصولات و به تبع آن روند کلی بازار سرمایه خواهد گذاشت؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این محصولاتی که در لیست اشاره شده است، توسط شرکت‌ها به صورت کاملا داخلی فروخته می‌شوند یا اگر صادرات هم داشته باشند، سهم بسیار ناچیزی از کل فروش شرکت را در بر می‌گیرند.

در جداول زیر محصولات مختلف و شرکت‌هایی که تولیدکننده عمده آنها هستند آورده شده است. اینکه این شرکت‎‌ها از این محل صادرات دارند یا خیر و هر محصول چه سهمی از کل فروش شرکت را دارند.

در این بررسی صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی شده سال مالی گذشته هر شرکت لحاظ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا