اخبار بورسنماد ها

پذیره نویسی “تفارس” در 8 آبان 1400

امروز 8 آبان 1400 پذیره نویسی شرکت تامین سرمایه خلیج فارس با نماد “تفارس” انجام شد. در ادامه درباره تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه و صحبت های نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه را درباره پذیره نویسی می خوانید.

مطالب پیشنهادی:

پذیره نویسی “تفارس” در 8 آبان 1400

امروز پذیره نویسی «تفارس» انجام شد. پذیره نویسی این نماد امروز از ساعت ۹ تا ۱۲ صورت گرفت. همچنین به مدت یک ماه این پذیره نویسی در صورت به فروش نرسیدن آن ادامه دارد.
به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، امروز پذیره‌نویسی شرکت تامین سرمایه خلیج فارس «تفارس» انجام شد. پذیره‌نویسی این نماد امروز از ساعت ۹ تا ۱۲ صورت گرفت. همچنین به مدت یک ماه این پذیره‌نویسی در صورت به فروش نرسیدن آن ادامه دارد.

مبلغ مورد نیاز برای ۲ میلیارد سهام عرضه شده «تفارس» به قیمت ۱۰۰ تومان برای هر نفر امروز از ۱۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان برآورد شده بود. همچنین کارمزدی هم برای خرید این سهم در نظر گرفته نشده است.

پذیره نویسی با عرضه اولیه چه تفاوتی دارد؟
زمانی که یک سهم در بازار سهام عرضه می‌شود با استفاده از ارزش‌گذاری قیمت آن سهم مشخص می‌شود و در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس عرضه آن انجام می‌شود. نکته مثبت در عرضه اولیه یک نماد در بازار سرمایه قابلیت معامله آن سهم از فردای عرضه در بازار است.

اما پذیره نویسی‌ها با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان هستند و پس از اتمام فرآیند، باید مراحل مربوط به ثبت شرکت دنبال شود. این مرحله ممکن است روزها یا ماه‌ها به درازا بکشد و بعد از آن مورد داد و ستد قرار می گیرد.

پذیره نویسی یا شاخص‌سازی در بورس؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری این پذیره‌نویسی در بازار سرمایه گفت: طبیعتا بخشی از نقدینگی بازار را جذب می‌کند. سابقه اینگونه پذیره‌نویسی‌ها عمدتا برای سرمایه‌گذاران پربازده بوده است اما بهتر است به صورت موردی نیز شرایط بنیادی این مورد نیز بررسی شود.

میرزایی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی بازار، اقدام به پذیره نویسی نوعی شاخص‌سازی به حساب می‌آید و به صورت غیرواقعی رقم شاخص تغییر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا