آموزش بورس

مزایای صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

بطور خلاصه و مفید می توان گفت که مزایای صندوق های سرمایه گذاری عبارت اند از : مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها  ، تنوع ، بازده مناسب و تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه‌گذاری‌ کلان و شفافیت اطلاعات در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و … با ما همراه باشید تا در ادامه به شرح کامل این مزایا بپردازیم.

صندوق های سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

در گام اول جهت سرمایه گذاری در هر بازار و زمینه ای باید از امنیت و میزان ریسک آن بازار و همچنین میزان ریسک پذیری خودمان اطلاع پیدا کنیم. از این رو ما در این مطلب می خواهیم که به شرح 10 مزایای صندوق های سرمایه گذاری بپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل در این زمینه عمل کنند.

حتما مطالعه کنید : بهترین روش ورود به بورس تا ضرر نکینم

1. مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها 

یکی از بهترین مزیت های صندوق های سرمایه گذاری، مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها می باشد. این افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای هستند صندوق های سرمایه گذاری را مدیریت می کنند و با تکیه بر تجربه و دانش در بازار های مختلف سرمایه گذاری می کنند که این کار برای افراد کم تجربه و تازه وارد کمی پیچیده و سخت می باشد و چه بسا ممکن است این سرمایه گذاری با ضرر و زیان مالی نیز همراه باشد.

از این رو بهتر است که سرمایه گذاران با درصد ریسک پذیری پایین وکم تجربه مدیریت دارایی های خودشان را بدست کارشناسان حرفه ای بپردازند.

اینکه بازار سرمایه را بشناسید و همچنین کسب اطلاعاتی در رابطه با مفاهیمی همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال غیر ممکن نیست و با گذراندن کلاس های آموزشی امکان پذیر است اما در عین حال زمان بر از طرفی درک تئوری اصطلاحات زمانی کامل می شود که با تجربه کاری ادقام شود که هر دوی آن را کارشناسانی که صندوق سرمایه گذاری را مدیریت می کنند دارند.

2.شفافیت در اطلاعات

شفافیت در اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری

شفافیت اطلاعات در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری نیز از امتیازات برجسته آن محسوب می شود و یکی از ابزار های نوین مالی هستند و با دیگر ابزار های مالی بخصوص تفاوت شگرفی در شبکه پولی کشور طی دهه‌های گذشته تبلیغ شده‌اند، دارند.

شفافیت مالی یکی از ویژگی هایی است که سرمایه گذاران در هر قشر را به سوی خود می کشاند زیرا این صندوق های بگونه ای طراحی شدند که هر دو دقیقه یکبار ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اعلام می شود و همچنین بصورت روزانه ارزش صندوق های سرمایه گذاری غیر قابل معامله منتشر می گردد.

با این وجود باز هم صندوق های سرمایه گذاری بصورت منظم گزارش های ریز معاملات و همچنین نحوه سرمایه گذاری را اعلام می کنند و این امر تحت نظارت سخت گیرانه سازمان بورس صورت می گیرد .

بطور مثال : در آخر هر ماه صندوق های سرمایه گذاری گزارشی کامل از سرمایه گذاری های صورت گرفته و همچنین تغییرات احتمالی در ارزش دارایی‌ها باید ارائه دهند.

با مراجعه به سایت های مخصوص هر صندوق سرمایه گذاری می توان اطلاعات مورد نیاز را کسب نمود و یک سرمایه گذاری مطمئن داشت.

3. تنوع در صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری

تنوع در صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری

شاید همه سرمایه گذاران امکان این را نداشته باشند که مطالعه کنند و اطلاعات کسب کنند که چه موقع چه سهمی را خرید و یا در چه زمانی اقدام به فروش سهم کنند. تجربه و علم لازمه موفقیت در بازار سهام می باشد که کارشناسانی که صندوق سرمایه شما را مدیریت می کنند دارای سابقه و همچنین دانش بازار سرمایه هستند.

یکی از مزیت های صندوق های سرمایه گذاری تنوع آن است که با توجه به میزان ریسک پذری فرد طراحی شده است و همچنین شاید در این بین سرمایه گذارانی باشند که بخواهند از صندوق سرمایه گذاری خود یک درآمد منظم و ثابتی داشته باشند و در مقابل نیز افرادی هستند که درصد ریسک پذیری بالایی دارند و به دنبال سود بیشتر می باشند و همچنین صندوق هایی نیز وجود دارند که برای این دو هدف طراحی شدند.

از دیگر تنوع این صندوق های میتوان به سرمایه گذاری در کالاهای مختلف نظیر طلا ، محصولات کشاورزی و زمین و ساختمان اشاره نمود که این روشی است که افراد بئرت غیر مستقیم از نوسانات قیمت در این بازار ها در بازار سرمایه استفاده می کنند.

4. تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه‌گذاری‌ کلان

تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه‌گذاری‌ کلان

یکی از امتیازات برجسته صندوق های سرمایه گذاری این است که افراد با سرمایه اندک نیز می توانند وارد بازار سهام شوند و  از مزایای صندوق سرمایه گذاری بهره‌مند شوند. با جمع کردن سرمایه های کم ، این امکان در صندوق های سرمایه گذاری فراهم می شود تا از سرمایه گذاری در مقیاس بزرگتر سود ببرند.

و پول های آورده سرمایه گذاران در انواع اوراق بهادار همچون سهام و اوراق با درآمد ثابت کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری می شود.

تجمیع سرمایه ها این امکان را برای صندوق های سرمایه گذاری فراهم می سازد تا با معامله با انواع نهاد های مالی همچون بانک ها تخفیف بگیرند و از این رو سرمایه گذار از سود بیشتری بهره مند شود.

5. بازدهی خوب

همانطور که می دانید ریسک یک مولفه جدا نشدنی از بازار سهام می باشد از این رو سرمایه گذارانی که ریسک بیشتری را قبول می کنند به همان اندازه توقع سود و بازدهی دارند.

می توان گفت که میانگین سودهی صندوق های سرمایه گذاری در یک سال گذشته معادل با 81.6 درصد بوده معنی این عبارت این است که اگر سرمایه گذار در تمام صندوق های سرمایه گذاری کشور فعالیت می نمود سودی برابر با 81.6 درصد عایدش می شد.

بیشتر بخوانید : حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

6. سرمایه گذاری راحت و آسان

یکی دیگر از مزایای صندوق سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری راحت و آسان است زیرا جهت یک سرمایه گذاری اصولی و حرفه ای از یک راه کوتاه و به اصطلاح میانبر استفاده می کند.

از این رو بهتر است که یک صندوق سرمایه گذاری خوب انتخاب کنید و از آنجایی که جهت ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری موسساتی وجود دارد می توانید با مراجعه به آنها بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

7. ضامن نقد‌شوندگی در صندوق های سرمایه گذاری

7. ضامن نقد‌شوندگی در صندوق های سرمایه گذاری

یکی از ارکان اصلی اکثر صندوق های سرمایه گذاری “ضامن نقدشوندگی” است. این موضوع در این صندوق ها بسیار حائزه اهمیت بود که سرمایه گذاران مطمئن شوند که هر موقعی که تصمیم به خروج و فروش واحد های سرمایه گذاری گرفت تقاضا جهت خرید آن وجود دارد و به عبارت دیگر این امکان وجود داشته باشد تا هر زمانی که سرمایه گذار اراده کرد بتواند سرمایه خود را نقد کند.

البته لازم به ذکر است که ضامن نقدشوندگی از الزامات تمام صندوق های سرمایه گذاری نیست و برخی از صندوق ها فاقد این ویژگی می باشند از این رو بهتر است تا صندوقی را انتخاب کنید که دارای این ویژگی باشد زیرا صندوق هایی که دارای امتیاز ضامن نقدشوندگی می باشند یک شرکت حقوقی همچون بانک ها پشتوانه آنها بود که باعث می شود اطمینان بیشتر و ریسک‌پذیری کمتری به همراه داشته باشد.

8. صرفه جویی ناشی از مقیاس

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری به نوعی صرفه جوی در مقیاس می باشد و هزینه کمتری نسبت به سرمایه گذاری فردی دارد زیرا در این نوع سرمایه گذاری هزینه هایی همچون استفاده از متخصصان با تجربه و حرفه ای در امر سرمایه، گزینش سبد بهینه اوراق بهادار و همچنین تحلیل اطلاعات بین سرمایه گذاران تقسیم می شود و اینگونه هزینه ها کاهش می یابد.

از سوی دیگر با شرکت در صندوق های سرمایه گذاری هزینه های سرانه هر سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری کاهش می یابد زیرا صندوق سرمایه‌گذاری از طرف سرمایه‌گذاران تمامی هزینه های اجرایی مربوط به بازار سهام همچون دریافت اوراق بهادار ، کوپن و سود سهام را انجام می دهند.

9. نقدشوندگی بالا

نقدشوندگی بالا

نقدشوندگی بالا از اصلی ترین مزیت صندوق های سرمایه گذاری بشمار می آید می دانیم که در پیس سرمایه گذاری اشخاص هدفی پنهان است و از این رو روزی می آید که باید نقد شوند. به جرات می توان گفت که بسیاری از سرمایه گذاران به همین دلیل به سراغ صندوق های سرمایه گذاری می آیند زیرا هر زمان نیاز به تمام سرمایه خود و یا حتی بخشی از آن داشته باشند می توانند آن را نقد کنند.

اگر سرمایه شما ملک و یا خودرو باشد می دانید که نقد کردن آن دردسر های خاص خودش را دارد و مستلزم طی مراحلی می باشد در صورتیکه در صندوق های سرمایه گذای اینچنین نبوده و  سهولت در خرید و فروش دارایی در کمترین زمان، بدون تغییر قابل ملاحظه در قیمت آن از جمله فاکتورهای انتخاب سرمایه‌گذاری مناسب است.

از این رو اگر فکر میکنید که روزی نیاز به سرمایه خود خواهید داشت باید در دارایی هایی سرمایه گذاری نمایید که قابلیت نقد شوندگی بالایی داشته باشند. حتی در بازار سهام نیز ویژگی نقدشوندگی به نسبت وجود ندارد زیرا ممکن است بنا به دلایلی معاملات برخی نماد ها مدتی متوقف شوند از این رو افرادی که سهام آن شرکت را خریداری نمودند قادر به نقد کردن سرمایه خود نخواهند بود.

اگر سرمایه‌گذار احتمال می‌دهد که در طول دوره سرمایه‌گذاری خود ممکن است به پول نقد احتیاج پیدا کند باید در دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری کند که از نقدشوندگی بالایی برخوردار بوده و قابلیت تبدیل به پول نقد در کمترین زمان و با کمترین هزینه را دارا باشد.

10 . کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

ریسک سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بسیار کمتر از روش های دیگر سرمایه گذاری بوده زیرا کاشناسانی که سرمایه شما را مدیریت می کنند روش هایی را جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری اعمال می کنند که یکی از آنها چیدمان صحیح دارایی ها است.

این بدان معناست که افراد از خرید تک سهمی خودداری کنند و تمرکز سرمایه بر یک سهم خودداری کنند با این روش اگر یک سهم ضرر کرد داریی های دیگری نیز در سبد موجود باشد تا زیان آن سهم را جبران کنند در صورتیکه اگر یک سهم را خریداری کنید اگر زیان ده باشد دیگر جای جبران وجود ندارد.

در صورت سرمایه گذاری فردی مقدار گزینه هایی که شما می توانید انتخاب کنید نسبت به سرمایه گذاری جمعی کمتر بوده و در این صورت شما مجبورید که سرمایه خود را در تعداد محدودی از سبد ها قرار دهید و این نشان می دهد که سرمایه گذاری جمعی قدرت بیشتر داشته و می تواند در سبد های متنوعی سرمایه گذاری نماید و از آن طرف نیز ریسک سرمایه گذاری را پایین می آورد.

در آخر سرمایه گذار با خرید واحد های سرمایه گذاری یک صندوق سرمایه گذاری در همزمان در ده‌ها شرکت مختلف سرمایه‌گذاری نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا