اخبار مهم بورس و اقتصاد

حذف قیمت گذاری دلار چه اثرات و تبعاتی دارد؟

تلاش برای حذف قیمت‌گذاری دلاری از اقتصاد ایران چند روز ی است که تیتر یک بسیاری از خبرگزاری ها شده است. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه واکنش مثبتی نسبت به این خبر ندارند و برخی معتقدند؛ این اقدام زنگ خطری بر افزایش قاچاق است.

حذف قیمت گذاری دلار چه اثرات و تبعاتی دارد؟

به گزارش بورس فردا به نقل از تجارت نیوز، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، چندی پیش در در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر اهمیت ایجاد ثبات در بازار، مدعی شد: در کشور، مشکل فنی و فناوری نداریم، هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که نمی‌‌تواند‌ کار را از پیش ببرد، مطمئن هستم مشکل تامین مالی نیز نداریم. جدول منابع و مصارف نشان داده است می‌توانیم به رشد تولید برسیم.

او افزود: یکی از ایده‌ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است؛ مثلا خودرو ۳۰ درصد قطعه وارد می‌کنیم، اما ۴۰ درصد قیمت خودرو محصولاتی که در داخل تولید می‌شود تبعیت از نرخ دلار دارد، برای همین متوجه افزایش قیمت می‌شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به‌جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم که در مورد فولاد رخ داد.

اما آیا چنین اقدامی شدنی و موثر است؟ برخی کارشناسان به این پرسش پاسخ منفی می‌دهند (باشگاه خبرنگاران جوان).

چرخه معکوس کارشناسی دلار

پیمان مولوی، دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران از جمله کارشناسانی است که طرح حذف دلار را شدنی و موثر نمی‌داند.

او معتقد است که ایران در صنعت پتروشیمی یا فولاد، بزرگترین عرضه‌کننده نیست و کشف قیمت‌ها در این حوزه‌ها در بورس‌های امریکا و بورس فلزات لندن روی می‌دهد. در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها در این بازارها بر تمام تولیدات جهان اثر می‌گذارد و این روند همانند یک موتور ساعت کار می‌کند.

به اعتقاد مولوی، حال که اقتصاد ایران تحریم است اگر سیاست‌گذاران بر روند قبلی یعنی پاک کردن صورت مساله تاکید داشته باشند، اصل افزایش تورم در بازارهای کالایی را نمی‌توانند منکر شوند.

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است که نمی‌توان بر اساس بهای تمام شده کالا در ایران و بدون تاسی از قیمت بین‌المللی، محصول تولید کرد چرا که «هر کالایی در ایران با قیمت ارزانتر از کشورهای اطراف تولید شود، فقط و فقط قاچاق را دامن می‌زند!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا