آموزش بورسسبدگردان ها و کارگزاری ها

شاخص و معیار رتبه بندی شرکت های سبدگردان چیست؟

در این مطلب قصد داریم در رابطه با شاخص و معیار رتبه بندی شرکت های سبدگردان صحبت کنیم و سرمایه گذاران را برای انتخاب یک شرکت سبدگردان حرفه ای راهنمایی کنیم. رتبه بندی شرکت های سبدگردان از اواخر سال 96 توسط اولین موسسه رتبه بندی بازار بورس آغاز شد.

سرمایه گذارانی که روش غیر مستقیم سرمایه گذاری از طریق سبدگردان ها را انتخاب می کنند باید به رتبه بندی شرکت های سبدگردان توجه کنند تا بتوانند بهترین سبدگردان بورس را انتخاب کنند.

همچنین بخوانید: سبدگردانی در بورس چیست؟ همه چیز درباره سبدگردانی

رتبه بندی شرکت های سبدگردان

تا قبل از سال 1384، تنها، شرکت های هلدینگ شرکت های کارگزاری و شرکت های سرمایه گذاری جز نهاد های بازار بورس بودند اما پس از آن شرکت های سبدگردان، شرکت های صندوق های سرمایه گذاری جهت بهبود بخشیدن به معاملات بورسی سرمایه گذاران با دریافت مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار روی کار آمدند.

این موسسات با کمک کارشناسان با تجربه و حرفه ای مسلط به روش های تحلیل بازار، سهم خوب و همچنین زمان صحیح ورود و خروج از سهم را تشخیص داده و سود حداکثر را برای سرمایه گذاران کسب می نمایند.

پس از روی کار آمدن شرکت های سبدگردان موسسات رتبه بندی جهت ارزیابی عملکرد آنها تاسیس شدند تا سرمایه گذاران بتوانند بهترین شرکت سبدگردان را برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند.

سرمایه گذاران باید پیش از انتخاب یک شرکت سبدگردان حتما معیار و شاخص های زیر را مورد بررسی قرار دهند:

  • مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار
  • عملکرد 5 سال آخر شرکت
  • میزان کارمزد دریافتی (کارمزد ثابت ، کارمزد مبتنی بر عملکرد)
  • خدمات قابل ارائه (عقد قرارداد رسمی ، ارائه گزارش ماهیانه ، پشتیبانی ، سامانه معاملاتی)

شاخصه های فوق با توجه به درجه اهمیت ذکر شده یعنی مجوز رسمی شرکت سبدگردان و همچنین نحوه عملکرد 5 سال آخر آنها به میزان کارمزد دریافتی و خدمات قابل ارائه آن ارجحیت دارد.

فواید رتبه بندی شرکت های سبدگردان چیست؟

همانطور که گفته شد رتبه بندی شرکت های سبدگردان عملکرد آنها را ارزیابی می نماید و رتبه آنها نشان  می دهد که مدیر یک صندوق سرمایه گذاری یا یک شرکت سبدگردان تا چه حد در مدیریت وجوهی که از سرمایه گذاران در اختیار دارد، موفق عمل می کند.

رتبه بندی شرکت های سبدگردان در سال 97 توسط سایت کدال 

اکنون که در اویل سال 99 هستیم و رتبه بندی سبدگردان ها در سال 98 اعلان نشده نظر شما را به جدول زیر که رتبه بندی شرکت های سبدگردان به توجه به نرخ بازدهی انجام شده جلب می نمایم.

رتبه بندی شرکت های سبدگردان در سال 97 توسط سایت کدال 

این مطلب جهت آشنایی سرمایه گذاران با معیار و شاخصه های انتخاب بهترین سبدگردان و رتبه بندی آنها تهیه شده است امیدوارم از مطالعه آن رضایت خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا