اخبار مهم اقتصادی

مراحل پرداخت وام مسکن جدید چگونه است؟

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی وام‌های طرح نهضت ملی مسکن در چهار مرحله پرداخت می‌شود، البته این وام به حساب مردم نمی‌روند و سازندگان برای ساخت هر مرحله وام آن را دریافت می‌کنند.

مراحل پرداخت وام مسکن جدید چگونه است؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز،  دولت در حال اجرا کردن طرح نهضت ملی مسکن است. به گفته اعضای دولت تا حدود ۵۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن از طریق تسهیلات تامین می‌شود.

مبلغ این وام برای متقاضیان از شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک ‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز، مکانیزم پرداخت وام مسکن در طرح‌های دولتی این است که مبلغ وام به سازنده می‌رسد اما این وام به نام متقاضی است و اقساطش را باید کسی که ثبت‌نام کرده پرداخت کند.

بنابراین پول این وام به شخص داده نمی‌شود، قراردادی بسته می‌شود و از طریق پرونده متقاضی این وام به صورت کلی به انبوه‌ ساز داده می‌شود. پس از تکمیل پروژه و تحویل واحد‌ها دفترچه پرداخت وام به متقاضی داده می‌شود و وام را به بانک برگرداند.

براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، نحوه اعطای تسهیلات به‌صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به‌صورت تدریجی) در هریک از مراحل است.
در واقع سازندگان این وام را در چهار مرحله دریافت می‌کنند. به طور مثال سازندگان تهرانی در مرحله اول مبلغ ۴۵ میلیون تومان(۱۰ درصد ارزش وام) وام می‌گیرند. سازندگان برای ساخت مرحله پی کنی و فنداسیون می‌توانند این وام را دریافت کنند.

در مرحله دوم پس از ساخت اسکلت ساختمان مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان معادل ۴۰ درصد ارزش وام پرداخت می‌‌شود. در هر یک از مراحل سوم (سفت کاری) و چهارم (نازک کاری) مبلغ ۱۱۲٫۵ میلیون تومان پراخت می‌شود.

با توجه به این که مبلغ وام مسکن برای شهرستان‌ها و روستاها کمتر است، مبلغ وامی که در هر مرحله پرداخت می‌شود نیز کمتر است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا