اخبار مهم اقتصادی

مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کی واریز میشود؟

با توجه به خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که بالاخره به تصویب دولت رسید اکنون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که مابه التفاوت این افزایش حقوق بازنشستگان از بیست و پنجم و بیست و ششم خرداد ماه آغاز می گردد. در این طرح حقوق حداقلی بگیران حدود ۵۷ درصد افزایش داشته است. در ادامه میتوانید خبر کامل زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را بخوانید:

زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان از ۲۵ و ۲۶ خردادماه آغاز می‌شود. معوقات فروردین و اردیبهشت هم طی دو ماه بعدی تسویه خواهد شد.

بر اساس گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی اظهار کرد: برای افزایش حقوق بازنشستگان، قانون داریم. طبق قانون باید میزان افزایش حقوق را بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به هیات دولت پیشنهاد دهیم.

ماده ۹۶ افزایش مستمری بر هزینه‌های زندگی و ماده ۱۱۱ بر اینکه حداقل مستمری نباید از حداقل دستمزد کارگری کمتر باشد، تاکید دارند. این دو ماده می‌خواهند سطح حداقلی معیشت با رویکرد عدالت برای بازنشستگان حفظ شود.

میزان درصد افزایش حقوق در هر سطح

موسوی افزود: ابلاغیه هیات‌وزیران دارای چند سطح افزایشی است. در اولین سطح، برای حداقلی‌بگیران و مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر و زیرحداقلی‌بگیر، ۵۷.۴ درصد افزایش در سال جدید داریم. سطوح درآمدی پایین ممکن است افزایش بیشتری هم داشته باشند و بیش‌از ۵۷.۴ درصد باشد، زیرا در مصوبه دولت قید شده است که حداقل حقوق نباید از عدد پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر باشد.

وی توضیح داد: عدد حداقل دستمزد را در سطوح درآمدی ۵۷ درصد رشد می‌دهیم. این مقدار را به‌علاوه بن مسکن و … در نظر می‌گیریم. هر چه‌قدر به عدد مذکور نرسید مابه‌التفاوت می‌دهیم به نحوی که به آن عدد پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان برسد. لذا هر چه‌قدر دریافتی کمتر باشد میزان افزایش بیشتر خواهد بود.

عائله‌مندی و حق اولاد هم به این مبلغ افزوده می‌شود و برآورد ما این است که حقوق یک بازنشسته حداقلی‌بگیر با دو فرزند به حدود شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.

میرهاشم موسوی افزود: برای سطح آخر و حقوق‌بگیران بالاتر از ۱۰ میلیون تومان هم افزایش ۱۰ درصدی در نظر گرفته‌شده است.

موسوی درباره زمان پرداخت معوقات گفت: پیاده‌سازی نرم‌افزاری احکام جدید، فرایند پیچیده‌ای دارد و پیش‌بینی می‌کنیم چهارتا پنج روز زمان ببرد. بنای ما بر این است که چون پرداختی ما از بیستم هرماه بر اساس حروف الفبا شروع می‌شود، ما به روال عادی قبلی حقوق خرداد را می‌پردازیم.

برآورد ما این است که واریز اولین مابه‌التفاوت مربوط به خرداد را از ۲۵ و ۲۶ خرداد شروع کنیم و برای فروردین و اردیبهشت هم طی دو ماه بعدی تسویه کنیم.

وی درباره توسعه پوشش بیمه همگانی گفت: امروز حدود ۷۳ درصد جامعه از بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند هستند که حدود ۵۲ درصد برعهده تامین اجتماعی است. یکی از رویکردهای ما بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی توسعه پوشش بیمه همگانی است.

در همین راستا در شش ماه دوم سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه درآوردیم که بخشی از آن در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی انجام شد و این طرح را ادامه می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا