آموزش بورس

چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟

مقدمه

اگر شما از فعالان تازه وارد بازار بورس هستید و یا علاقه دارید تا در این بازار پر سود سرمایه گذاری کنید، در قدم اول لازم است تا اطلاعات و دانش کافی در خصوص مفاهیم پایه بورس را کسب کنید. عرضه اولیه یکی از ساده ترین مفاهیم در بازار بورس است. اما شاید یکی از سوالات پر تکرار افراد این است که چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟ این سوال بسیاری از افرادی است که به تازگی وارد بازار بورس شده اند. اما نگران نباشید ما در ادامه مفصلا و با بیانی ساده به این موضوع خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

همانطور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟ اما قبل از هر چیزی لازم است تا با مفهوم عرضه اولیه آشنا شوید. اما عرضه اولیه چیست؟

پیشنهاد می شود: منظور از تسویه معاملاتی در بورس چیست؟

عرضه اولیه در بورس چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید عرضه اولیه یکی از ساده ترین مفاهیم بورسی و البته محبوب ترین روش های کسب سود با ریسک بسیار پایین در بازار می باشد. به عبارتی وقتی صحبت از عرضه اولیه شرکتی در بورس مطرح می شود، کمتر کسی پیدا می شود که در صف خرید سهام شرکت مربوطه قرار نگیرد. زیرا اساسا عرضه های اولیه به سود دهی با ریسک کم معروف هستند.

 عرضه اولیه در ساده ترین مفهوم به این معنی است که سهام یک شرکت قرار است برای اولین بار در بورس عرضه شود. در عرضه اولیه، سهام یک شرکت برای بار اول در بورس توسط عموم مردم قابل خریداری خواهد بود. امروزه خرید سهام شرکت ها در عرضه اولیه بازار ها کار بسیار ساده ای می باشد. اما در گذشته به دلیل ارسال سفارشات زیاد، گاه برخی از سرمایه گذاران موفق به خرید سهام در عرضه های اولیه نمی شدند.

اما هم اکنون عرضه اولیه سهام شرکت ‌ها در بورس تهران به روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش یا Book Building) انجام می ‌شود. به همین ترتیب همه افراد و عموم مردم می توانند در عرضه های اولیه شرکت کنند. در روش بوک بیلدینگ نیازی نیست خریداران سهام، در یک لحظه سفارش را وارد سیستم کنند و نوبت ارسال سفارش مهم نیست.

چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم وقتی یک شرکتی می خواهد برای اولین بار وارد بازار بورس شود، بعد از پذیره نویسی و ثبت شدن در بازار بورس ، سهام آن شرکت از طریق عرضه اولیه منتشر شده و عموم مردم می توانند آن را خریداری کنند. حتی خرید سهام در عرضه اولیه بدون داشتن کد معاملاتی نیز امکان پذیر می باشد. اما حال اجازه دهید به سوال اصلی بپردازیم. چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟

گفتیم که امروزه شرکت در عرضه اولیه سهام و یا خرید عرضه های اولیه از طریق بوک بیلدینگ انجام می شود. در این روش یک بازه زمانی برای ثبت سفارش در نظر گرفته می ‌شود. مثلا از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر. عموما برای عرضه های اولیه برای قیمت های قابل ثبت برای هر یک سهم نیز یک بازه قیمتی مثلا بین 265 تا 290 تومان تعیین می شود.

همچنین در مرحله بعدی اعلام می شود که هر کد معاملاتی مجاز به خرید چند سهم خواهد بود. برای مثال برای عرضه اولیه یک سهم برای هر کد معاملاتی حداکثر 1000 سهم تعیین می شود. به عبارت دیگر هر کد معاملاتی می تواند نهایتا تا 1000 سهم از آن عرضه اولیه را خریداری کند. در این روش که بسیار به نفع سرمایه گذاران است، افراد می توانند در زمان اعلام شده قیمت مورد نظر را وارد سیستم کنند تا پس از اینکه بازه زمانی اعلام شده به پایان رسید، سفارشاتی که توسط افراد وارد سامانه معاملاتی بورس شده طبق قوانین پردازش شود.

خرید سهام در عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

اگرچه روش دیگری نیز برای خرید سهام در عرضه اولیه وجود دارد. اما روش بوک بیلدینگ بهترین و ساده ترین روش برای خرید سهام در عرضه اولیه می باشد. عرضه اولیه در روش بوک بیلدینگ به این صورت اجرا می ‌شود که شرکتی که شرایط پذیرش در بازار بورس یا فرابورس را دارد و در بازار «درج نماد» شده است توسط یکی از شرکت‌ های مشاور سرمایه گذاری یا تامین سرمایه، ارزش گذاری می‌ شود.

این تعیین ارزش پس از بررسی کامل بنیادی شرکت، تخمین سود آوری آتی، تخمین نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار و استفاده از روش ‌های ارزش‌گذاری همچون تنزیل جریانات نقدی انجام می ‌شود. با توجه به ماهیت روش بوک بیلدینگ، قیمتی به عنوان حداقل قیمت مورد تایید قرار می ‌گیرد و سقف قیمتی که معمولا ۱۰ درصد بیشتر از حداقل قیمت است تعیین می‌ گردد تا تمام سرمایه گذاران علاقه‌ مند به شرکت در اولین عرضه، متناسب با تحلیلشان درخواست قیمتی خود را ثبت کنند. اما در ادامه آموزش خرید سهام در عرضه اولیه داده شده است.

آموزش خرید سهام در عرضه اولیه بورس

زمانی که از تاریخ عرضه اولیه اطلاع پیدا کردید، حوالی ساعت 10 صبح همان ‌روز سایت www.tsetmc.com را باز کنید و اطلاع ‌رسانی ‌های ناظر بازار را دنبال کنید. اطلاعیه‌ های ناظر بازار به شکل یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می ‌شود. بعد از این که روی اعلام اشاره شده کلیک کردید، پیام‌ های ناظر بازار برای نماد های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

در صورتی که قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری اتفاق بیفتد، در این پیام ‌ها زمان و چگونه این عرضه وجود خواهد داشت. همچنین قابل ذکر است که معمولا شرکت های کارگزاری نیز اطلاعیه هایی در خصوص زمان عرضه اولیه ها منتشر می کنند. معمولا ناظر بازار بین ساعات 10 تا 13، پیام مربوط به عرضه اولیه را منتشر می ‌کند. در پیام ناظر اطلاعات ضروری را کسب خواهید کرد.

برای مثال:
  • تاریخ عرضه اولیه
  • تعداد کل سهام قابل عرضه
  • ساعت مجاز برای ثبت سفارش
  • سهمیه هر نفر (هر کد معاملاتی)
  • بازه قیمت هر سهم
  • سایر شرایط ورود سفارش
  • و غیره.

قدم دوم – خرید سهام در عرضه اولیه

بعد از این که جزییات عرضه اولیه را با مشاهده پیام ناظر بدست آورید، باید پس از افزایش موجودی حساب‌ نزد کارگزاری، سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده توسط ناظر ارسال کنید. میزان سفارش شما برای خرید یک سهام نیز همانطور که پیش تر گفتیم، حداکثر سهم مشخص شده برای هر فرد می باشد.

نکته قابل توجه این است که برای خرید عرضه اولیه باید کد بورسی داشته باشید و پس از دریافت کد بورسی، کارگزاری رمز عبور و نام کاربری ورود به سیستم معاملاتی آنلاین را برای شما ارسال می ‌کند. در ساعت عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی ‌تان شوید. اگر موجودی شما کم بود، موجودی خود را از طریق پرداخت آنلاین و رمز دوم افزایش دهید. سپس در ساعت مشخص شده برای عرضه اولیه، سفارش خودتان را مطابق با جزییات ارسال کنید.

نکته
  • پس از ارسال سفارش، باید پیغام موفقیت ‌آمیز بودن ارسال سفارش را ببینید.
  • برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می ‌توانید لیست سفارشات را بررسی کنید.
  • پس از اینکه سفارش ارسال شد، نیاز به انجام کار خاص دیگری نیست.

در آخر نیز باید بدانید که تخصیص سهام پس از پایان زمان اعلام شده برای خرید انجام می ‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده توسط آنها، سهام را بین شرکت ‌کنندگان توزیع می‌کند. ساعت 17 یا 18 همان روز موجودی سهام ‌تان را بررسی کنید تا از میزان عرضه تعلق گرفته به خودتان مطلع شوید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با بیانی ساده در پاسخ به سوال چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟ راهنمای ساده ای در خصوص خرید سهام در عرضه اولیه خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد. از این که تا پایان مقاله چگونه در عرضه اولیه سهام شرکت کنیم؟ با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری نماد شاهدان

 

‫2 دیدگاه ها

  1. با درود و عرض ادب
    خواهشمند است در خصوص بهترین زمان مناسب برای فروش عرضه های اولیه نیز توضیحات لازم را مبذول فرمایید.

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا