فراتر از خبر

ویزای کار کانادا : شرایط، مدارک و هزینه آن

کانادا مقصد اصلی بسیاری از اتباع خارجی است که به دنبال فرصت‌های شغلی هستند. همچنین کشور کانادا مقصد مناسبی برای مهاجرت و زندگی است. مجوز کار یک سند قانونی است که طبق آن یک فرد خارجی می‌تواند در کانادا مشغول به کار شود. هر سال، کانادا حدود نیم میلیون مجوز کار برای کارگران خارجی موقت در سراسر جهان صادر می‌کند.

چه کسانی واجد شرایط کار در کانادا هستند؟

اکثر افراد خارجی برای دریافت مجوز کار باید واجد شرایط کار در کانادا باشند. یکی از این شرایط  داشتن مجوز کار در کاناداست. برای درخواست مجوز کار، اکثر افراد به یک پیشنهاد شغلی کانادایی نیاز دارند که توسط ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) پشتیبانی می‌شود. البته استثنا‌هایی هم وجود دارد، که در آن صورت فرد خارجی برای دریافت مجوز کار نیازی به پیشنهاد شغلی ندارد. این موارد عبارتند از: فارغ التحصیلی از یک دانشگاه کانادایی به تازگی یا ازدواج با شخصی که در کانادا به کار یا تحصیل مشغول است.

داوطلبانی که واجد شرایط درخواست مجوز کار هستند باید شرایط زیر را نیز داشته باشند:

  • ثابت کنند که بعد از اتمام دوره مجوز، کانادا را ترک خواهند کرد.
  • ثابت کنند که بودجه کافی برای حمایت از خود و خانواده‌شان در کانادا و بازگشت به خانه دارند.
  • ثابت کنند که از نظر کیفری یا پزشکی مشکلی ندارند.
  • اثبات پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرمای معتبر.
  • شما می‌توانید با ارائه مدارک، این موارد را اثبات کنید.

انواع مجوزهای کار کانادا
گزینه‌های مختلفی برای دریافت مجوز کار کانادا وجود دارد. برخی از مجوزهای کار مستلزم ارائه پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای کانادایی هستند، برخی نیاز دارند که کارفرما یک ارزیابی تاثیر بر بازار کار (LMIA) ارائه کند، در حالی که برخی دیگر مستلزم این هستند که فرد نوعی ارتباط با کانادا داشته باشد (تحصیلات قبلی، حمایت از همسر و غیره). .
لطفاً برای تعیین نوع مجوز کاری که با شرایط شما مطابقت دارد به دسته‌های زیر مراجعه کنید:

نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)

نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)

  • برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP)
     برنامه کارگران خارجی موقت به کارفرمایان کانادایی این امکان را می‌دهد که به طور موقت اتباع خارجی را استخدام کنند تا کمبود نیروی کار کانادا را پر کنند.
  • تسهیل LMIA (کبک)
     دولت فدرال در مقایسه با سایر استان‌ها در سیاست‌ها و رویه‌های مهاجرتی خود به کبک استقلال بیشتری اعطا کرده است، به همین دلیل است که برنامه‌های مهاجرتی کبک اغلب جدا از استان‌های دیگر بررسی می‌شوند. به همین دلیل، این استان در خصوص استخدام نیروی خارجی دارای چند تمایز منحصر به فرد است. به طور خاص، کبک استخدام  کارگران خارجی را از طریق فرآیند LMIA تسهیل می‌کند.
  • جریان جهانی استعدادها
    جریان جهانی استعدادها به برخی از کارفرمایان کانادایی کمک می‌کند تا استعدادهای بسیار ماهر را از سراسر جهان استخدام کنند و آن‌ها را قادر می‌سازد در مقیاس بین المللی به رقابت بپردازند.

    کارفرمایانی که با موفقیت از طریق این برنامه تایید شده اند، می‌توانند روند استخدام اتباع خارجی را از طریق برنامه استعداد‌های جهانی تسریع بخشند. این طرح از LMIA-معاف است اما نیاز به پیشنهاد شغلی یا قرارداد کاری دارد.

  • ویزای کار تجاری کانادا

ویزای کار تجاری کانادا (IMP) کارفرمایان کانادایی را قادر می‌سازد تا کارگران خارجی موقت را بدون نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار استخدام کنند. در حالی که اکثر کارفرمایان استخدام کننده کارگران خارجی به LMIA نیاز دارند، اما اگر استخدم کارگران با مزیت‌های اقتصادی، فرهنگی یا دیگر مزیت‌ها برای کانادا، کانادایی ها و ساکنان دائم؛ همراه باشد، به LMIA نیاز نخواهید داشت.

مجوزهای کاری باز (بدون پیشنهاد شغلی یا  نیاز به LMIA )

مجوزهای کاری باز (بدون پیشنهاد شغلی یا  نیاز به LMIA )

·         مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی (PGWPs) مجوزهای کار آزاد هستند که به دانشجویان بین المللی که از یک برنامه تحصیلی کانادا فارغ التحصیل می‌شوند داده می‌شود. این نوع مجوزهای کاری به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد که هر چند ساعت که می‌خواند برای کارفرمایان کار کنند.
مجوزهای کاری پس از فارغ التحصیلی بین هشت ماه تا سه سال معتبر است و راهی عالی برای به دست آوردن تجربه کاری ارزشمند در کانادا هستند. زمانی که متقاضی تجربه کاری در کانادا داشته باشد، فرصت‌های زیادی برای اخذ اقامت دائم کانادا ایجاد می‌شود.

اسپانسرینگ همسر از داخل کاناد

 اگر همسر شما در حال حاضر در کانادا مشغول به کار یا تحصیل است، یا اگر برای دریافت اسپانسر برای اقامت دائم توسط همسر یا شریک زندگی خود در کانادا درخواست داده اید، ممکن است واجد شرایط مجوز کار آزاد باشید.

مجوز کار با پل زدن (BOWP)
 مجوز کار با پل زدن (BOWP) به اتباع خارجی اجازه می‌دهد تا زمانی که منتظر نتیجه درخواست اقامت دائم خود هستند، به کار در کانادا ادامه دهند.

همسر همراه دانشجو یا کارگر بین المللی
 اتباع خارجی علاقه مند به تحصیل یا کار در کانادا که متاهل هستند و/یا فرزندان تحت تکفل دارند ممکن است بخواهند این اعضای خانواده را در طول اقامت خود با خود به کانادا بیاورند. این اعضای خانواده می‌توانند ویزای کار آزاد در کانادا را دریافت کنند.

برای درخواست مجوز کار کانادا چه مدارکی لازم است؟
درخواست مجوز کار در کانادا

مدارک مورد نیاز برای مجوز کار کانادا بستگی به نوع مجوز کار شما دارد. متقاضیان ممکن است نیاز به ارائه مدارک زیر به عنوان بخشی از درخواست مجوز کار خود داشته باشند:

  • فرم‌های درخواست تکمیل شده
  • گواهی وضعیت در کانادا (در صورت وجود)
  • گواهی وضعیت اعضای خانواده (در صورت وجود)
  • ارزیابی تاثیر بازار کار (در صورت وجود)
  • پیشنهاد کتبی استخدام (در صورت وجود)
  • رزومه
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • گواهینامه پذیرش کبک (CAQ) (در صورت وجود)
  • اثبات اینکه شما شرایط شغلی را برآورده می‌کنید
  • کپی معتبر پاسپورت شما
  • کپی مدرک تحصیلی
  • نتایج معاینه پزشکی (در صورت درخواست)
  • مدارک تمکن مالی برای اقامت در کانادا و بازگشت به کشور خود
  • اثبات پرداخت هزینه‌های دولتی قابل اجرا
  • عکس جدید پاسپورتی

انگشت نگاری برای مجوزهای کار کانادا

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا در حال حاضر مهاجرانی را که از داخل کانادا برای دریافت شغل اقدام می‌کنند را از انگشت نگاری معاف می‌کند.
افرادی که از خارج کانادا به دنبال دریافت شغل هستند، باید مدارک انگشت نگاری را ارائه دهند.

مجوزهای پلیس برای دریافت مجوزهای کار کانادا

افسر ویزا که درخواست شما را بررسی می‌کند ممکن است از شما بخواهد که گواهینامه‌های مجوز پلیس را ارائه دهید. بسته به اینکه از کجا درخواست می‌دهید، این سند ممکن است بخشی از چک لیست درخواست شما باشد که باید همراه با ارسال اولیه مدارک ارائه شود.

ممکن است از متقاضیان ویزای کار کانادا خواسته شود که گزارش پلیس را از کشوری که بیش از ۶ ماه، از بعد از ۱۸ سالگی در آن اقامت داشته اند را، ارائه دهند.

چه مدت طول می کشد تا درخواست مجوز کار بررسی شود؟

زمان رسیدگی به درخواست مجوز کار به نوع مجوز کار و کشور محل اقامت متقاضی در زمان درخواست بستگی دارد. زمان پردازش از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

چه مدت طول می‌کشد تا درخواست ارزیابی تاثیر بر بازار کار انجام شود؟

دو نوع برنامه کاربردی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) وجود دارد: یک LMIA معمولی و یک LMIA ساده شده. LMIA ساده شده فقط در استان کبک موجود است. LMIA معمولی به صورت موردی پردازش می‌شود و زمان‌های پردازش از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. به طور کلی، حداقل پنج ماه طول می‌کشد تا از یک برنامه معمولی LMIA پاسخ دریافت کنید.

اگر کارفرمایی واجد شرایط « برنامه جهانی استعدادهای درخشان» کانادا باشد، ممکن است واجد شرایط پردازش سریع LMIA باشد. LMIA ساده شده برای استخدام در کبک معمولاً در حدود دو تا سه ماه پردازش می‌شود.

هزینه گرفتن ویزای کار کانادا چقدر است؟

اگر برای مجوز کار آزاد درخواست می‌کنید، مطمئن شوید که تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کرده‌اید: هزینه مجوز کار (۱۵۵ دلار) و هزینه کار آزاد (۱۰۰دلار) است. شما همچنین باید هزینه انگشت نگاری خود را (۸۵ دلار) پرداخت کنید و باید هزینه‌های سفر به یک کشور همسایه را در نظر بگیرید زیرا نمی‌توانید انگشت نگاری را در ایران انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا