فراتر از خبر

صادرات لوله و پروفیل، کمکی بزرگ به اقتصاد کشور

این روزها قیمت لوله داربستی، فلزات و سایر محصولات در حال نوسان است و بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی را هر روز بیشتر از قبل نگران می‌کند. چند سالی است که بیماری‌ها و نقاط ضعف اقتصاد ایران خود را بیشتر از قبل نشان می‌دهد و جامعه در سطوح مختلفی از این نقاط ضعف آسیب می‌بینند. در این رابطه بسیاری از کارشناسان و متخصصین سعی می‌کنند تا راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات ارائه کنند. برخی پیشنهادات ابعاد سیاسی دارند و تلاش می‌کنند تا با تعامل با سایر کشورها راهکارهایی برای کمک به اقتصاد کشور پیدا کنند.

اما این راهکارها نمی‌تواند به صورت ریشه‌ای بیماری اقتصاد کشور را درمان کنند و در بهترین حالت، می‌تواند وضعیت را به شرایط قبل برگرداند. شرایطی که هرچند به ظاهر بهتر از شرایط امروز است اما نشان داده است که نمی‌تواند پایدار باشد و می‌تواند دوباره به شرایط امروز بیانجامد. راهکار درمانی برای اقتصاد از نگاه متخصصین و اقتصاددانان، درمان ریشه‌ای و بنیادین و در واقع اصلاحات درونی دنیای اقتصاد است. یکی از راهکارهای موفق در رابطه با این سری اقدامات توجه به صادرات با ارزش افزوده مانند صادرات لوله و پروفیل است. با توجه به قیمت پروفیل و قیمت لوله در بازار جهانی می‌توان از آن درآمد زیادی کسب کرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

چرخه سالم اقتصاد یک کشور چگونه است؟

اگر اقتصاد در یک کشور بتواند چرخه درستی داشته باشد، گفته می‌شود که اقتصاد موفقی در آن کشور جریان دارد. اگر بخواهیم به سادگی این چرخه را توضیح بدهیم، باید گفت که این چرخه با تولید پول در کشور شروع می‌شود. گردش صحیح نقدینگی در یک کشور پس از تولید پول از یک خریدار به یک فروشنده ادامه می‌یابد و پس از مدتی دست به دست شدن، این پول با استفاده از افزایش ارزش افزوده محصولات، افزایش پیدا می‌کند.

دولت با برداشت مالیات از این گردش پول، هزینه‌های خود را پوشش داده و صادرات عاملی برای ورود نقدینگی جدید بدون نیاز به تزریق مصنوعی پول به بازار خواهد شد. در نتیجه بدون ایجاد تورم به دلیل چاپ پول بدون پشتوانه و همچنین بدون نیاز به فروش دارایی‌ها، سرمایه سالانه یک کشور برای اداره آن که در واقع همان بودجه جاری کشور است تامین می‌شود. دولت نیز از طریق بودجه زیرساخت‌ها و امکانات لازم را فراهم کرده تا افراد بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند. در نتیجه باید گفت که درآمد کافی دولت می‌تواند عامل مهمی برای موفقیت اقتصاد یک کشور باشد. در غیر این صورت دولت با دستکاری در قیمت‌ها (مثلا قیمت آهن) سعی در جبران کسری بودجه خود خواهد داشت.

صادرات نفت - فولاد فرتاک سورین

 

چرا صادرات منابع و مواد اولیه اشتباه است؟

بعضی از کشورها برای تامین بخشی از درآمد مورد نیاز خود، مواد اولیه طبیعی که در کشور آن‌ها وجود دارد را استخراج کرده و به سایر کشورها صادر می‌کنند. در این زمینه می‌توان گفت که تا وقتی این نوع صادرات یک بخش و نه تمامی درآمد کشور را تامین کند، روش خوبی بوده و بسیاری از کشورهای پیشرفته و با اقتصاد موفق نیز از این روش استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که مثلا کشور هلند نیز صادرات نفت انجام می‌دهد، اما تمامی یا بخش بزرگی از بودجه وابسته به نفت نیست. حتی ایالات متحده نیز از این راهکار درآمدزا استفاده می‌کند. مشکل در واقع زمانی شروع می‌شود که اقتصاد تک محصولی شده و خام فروشی اتفاق می‌افتد. در این حالت دولت با کوچکترین مشکل در فروش محصول، با مشکل بودجه مواجه شده و چرخه سالم اقتصاد خراب خواهد شد.

مشکلات اقتصادی ایران

مشکلات اقتصادی ایران در کنار مدیریت ضعیف منابع به خام فروشی و تک محصولی بودن نیز مربوط می‌شود. از آنجایی که دولت سال‌ها فقط به صادرات نفت به عنوان یک روش آسان درآمدزایی متوسل شده بود، با اولین مشکل و تحریمی که در این زمینه ایجاد شد، نقاط ضعف خود را بیشتر نشان داده و اقتصاد زمین‌گیر شد. با توجه به وابستگی موجود به نفت و زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن ایجاد روش‌های درآمدزایی دیگر، دولت نتوانسته است به خوبی روش‌های جدیدی جایگزین کرده و اقتصاد روز به روز رو به افول است.

راهکارهای کشورهای پیشرفته

کشورهای پیشرفته برای کسب موفقیت در اقتصاد، خام فروشی مواد اولیه خود را سعی می‌کنند به حداقل برسانند. آن‌ها سعی می‌کنند مواد اولیه را ارزان نگه داشته و مثلا قیمت لوله را افزایش بدهند. این موضوع منافعی به صورت همزمان برای کشور خواهد داشت. مهمترین منفعت آن تولید محصول نهایی و جلوگیری از خروج مواد اولیه خام از کشور که درآمد بیشتری از طریق ارزش افزوده کالا ایجاد خواهد کرد. در نتیجه منافع بیشتری کسب شده و با بودجه زیادی که به دست می‌آورند، رفاه کشور خود را افزایش داده و به توسعه دست پیدا می‌کنند.

صادرات لوله داربستی و پروفیل - فولاد فرتاک سورین

 

تاثیر صادرات محصولات با ارزش افزوده در ایران با توجه به قیمت لوله

امروزه علاوه بر مشکلات ذاتی که خام فروشی می‌تواند برای یک کشور به همراه آورد، مشکل خاصی نیز برای ایران به وجود آمده است و آن تحریم صادرات نفتی کشور است. این تحریم‌ها باعث شده‌اند تا اقتصاد مشکلات خود را بیش از پیش نشان دهد. اما اگر دولت به جای خام فروشی نفت، کمک کند تا آهن و سایر مواد اولیه شرکت‌ها و کارخانجات خصوصی در دسترس آنان قرار بگیرد تا بتوانند محصولات با کیفیت و دارای ارزش افزوده‌ای را تولید کرده و به بازارهای جهانی عرضه کنند، این مشکل قابل حل است.

از سوی دیگر ما در ایران با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار مواجه هستیم که می‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند. اما در صورت رونق صادرات، این موضوع می‌تواند خود به یک راهکار موفقیت در اقتصاد تبدیل شود. این راهکار همان روشی است که چین را به سرعت به مهمترین کشور اقتصادی دنیا تبدیل کرد و به عنوان مثال توانست از تفاوت قیمت دلار و یوآن، قیمت پروفیل در چین را به عدد کمتری برساند.

جمع بندی و اهمیت صادرات لوله و پروفیل

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، تورم و مشکلات اقتصادی عوامل متعددی داشته و می‌توان تامین نشدن بودجه کشور از روش‌های صحیح را عامل مهمی در این زمینه شناخت. برای تامین بودجه، دولت باید به جای توجه به خام فروشی نفت و سایر مواد معدنی و مواد اولیه، سعی در صادرات محصولات با ارزش افزوده توسط شرکت‌های خرد داشته باشد. مثلا به جای صادرات آهن، باید سعی کند تا به صادرات پروفیل و لوله بهای بیشتری داده و از این طریق درآمد بیشتری کسب کند. همانطور که می‌دانید قیمت لوله با سنگ آهن تفاوت داشته و هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، در نتیجه اقتصاد پویاتری خواهیم داشت. همچنین شما می‌توانید قیمت روز انواع آهن آلات را در فولاد فرتاک سورین مشاهده بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا