فراتر از خبر

روش تشخیص رفتار نهنگ های بیت کوین و تتر

اگر در حوزه بازارهای دیجیتال فعالیت داشته باشید حتما متوجه شده‌اید که بازیگرانی در این بازار نقش دارند که با نام نهنگ‌های ارز دیجیتال معروف هستند. نهنگ‌های‌ ارز دیجیتال افرادی هستند که مقدار زیادی بیت کوین و یا آلت کوین دارند و سرمایه‌گذارهای اصلی بازار ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آیند. این افراد با خرید و فروش خود، تاثیر زیادی روی حرکت بازار دارند و آن را به سمت مثبت یا منفی پیش می‌برند. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با رفتار نهنگ‌ها آشنا شوید.

چرا باید به رفتار نهنگ‌ها اهمیت دهید؟

همان‌طور که در قسمت قبلی گفته شد، نهنگ‌ها سرمایه زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال دارند و با یک کار کوچک، تاثیر زیادی در این بازار می‌گذارند. بنابراین اگر قصد دارید در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، باید رفتار نهنگ‌ها را بررسی کنید. بعنوان مثال سایت تریدینگ ویو مرجعی معتبر برای شناخت رفتار نهنگ‌ها است. با بررسی نمودار لحظه‌ای دامیننس تتر در این سایت می‌توانید میزان و حجم ورد و خروج پول به بازار کریپتوکارنسی توسط نهنگها را به صورت یک شاخص کلی مشاهده کنید و رفتار آنها را بشناسید. برای اینکه بیشتر این موضوع را درک کنید، در اینجا می‌خواهیم شما را با انواع نهنگ‌ها آشنا کنیم.

آشنایی با انواع نهنگ های ارز دیجیتال

به‌طورکلی می‌توان نهنگ‌ها را در 4 دسته قرار داد. شناخت انواع نهنگ‌ها می‌تواند نحوه کار شما را حرفه‌ای کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع نهنگ‌های ارز دیجیتال آشنا شوید.

نهنگ بیت کوین

1 – صرافی‌ها

صرافی‌های ارز دیجیتال با ذخیره مداوم بیت کوین، بزرگ‌ترین صاحبان متمرکز بیت کوین به شمار می‌آیند. صرافی Bitfinex، اوککس (OKX) و بایننس (Binance) دارای ۴ کیف پول از بزرگ‌ترین کیف پول‌های بیت کوین هستند.

2 – مؤسسات

این موسسات می‌توانند شرکت‌های انتفاعی باشند و یا فعالیت خود را به نمایندگی از سرمایه‌گذاران معتبر و به‌عنوان صندوق‌های مدیریت سرمایه انجام دهند. یکی از بزرگ‌ترین دارندگان بیت کوین شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال گری اسکیل است.

3 – اشخاص

بیشتر افرادی که با سرمایه‌گذاری در بیت کوین پول زیادی به دست آورده‌اند، کسانی هستند که از خیلی وقت پیش که کسی به بیت کوین توجهی نمی‌کرد، در آن سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند. از بزرگترین اشخاصی که دارنده بیت کوین هستند می‌توان تیم دریپر، کامرون و تایلر وینکلواس را نام برد.

4 – ساتوشی ناکاموتو

این شخص همان خالق ناشناس بیت کوین است که باتوجه‌به تحقیقات حدودا ۱ میلیون بیت کوین دارد. تابه‌حال کسی پیدا نشده که در کیف پولش 1 میلیون بیت کوین داشته باشد؛ اما در روزهای ابتدایی حدود ۱.۸ میلیون بیت کوین تولید شد که  ۶۳ درصد آن هرگز خرج نشده است.

نحوه تاثیرگذاری این نهنگ‌ها چگونه است؟

در پاسخ به این سوال تنها یک جمله کلی باید بگوییم که این افراد با استفاده از هوش خود از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در این قسمت دو تکنیک مهم از این نهنگ‌های باهوش را معرفی می‌کنیم.

  • پامپ و دامپ
  • دیوار فروش

1 – پامپ و دامپ

این تکنیک یک استراتژی در بازار رمز ارز است که سرمایه‌گذاران باوجدان با آن مخالف هستند. حال این تکنیک دقیقا چیست؟ پامپ به معنای جهش‌های رو به بالا و دامپ به معنای جهش‌های رو به پایین است. زمانی که قیمت یک ارز پایین باشد، نهنگ‌ها ابتدا سرمایه‌گذاری زیادی روی آن ارز انجام می‌دهند و سپس با انجام تبلیغات و گاهی اظهارات دروغین، ادعا می‌کنند که بهترین فرصت برای خرید این ارز الان است. در نتیجه تقاضا برای آن ارز زیاد شده و قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. این کار همان پامپ است.

پس از رخ‌دادن پامپ، نهنگ‌ها در بالاترین قیمت سهام خود را به فروش می‌رسانند و سود زیادی کسب می‌کنند. اما این کار سبب کاهش ارزش ارز مورد نظر می‌شود که اصطلاحا دامپ نامیده می‌شود.

حال در این شرایط که قیمت ارزها بالا و بازارشان داغ است نهنگ‌ها چه می‌کنند؟ چون قیمت پایینی وجود ندارد که دامشان را پهن کنند؛ پس بیکار می‌نشینند؟ قطعا منتظر نمی‌نشینند تا قیمت ارز پایین بیاید. بلکه به سراغ کوین‌هایی با دو ویژگی می‌روند.

  • آینده خوبی داشته باشند.
  • حجم بازارشان کوچک باشد.

یعنی در اصل به آلت کوین‌ها حمله می‌کنند. نهنگ‌ها به سراغ این بازار می‌روند و با دارایی زیاد خرید می‌کنند. در این شرایط جهش زیادی به یکباره در آلت کوین ایجاد می‌شود. مردم عادی فکر می‌کنند در حال از دست دادن فرصت هستند و باید به‌سرعت خرید خود را انجام دهند. با ورود مردم عادی به این بازار و با افزایش تقاضا یا همان پامپ، جهش قیمت بیشتری اتفاق می‌افتد. در این شرایط دوباره نهنگ‌ها ارزهای خود را به فروش می‌رسانند و صحنه را ترک می‌کنند. حال با خروج سرمایه عظیم نهنگ‌ها از این بازار، دامپ اتفاق می‌افتد و پول مردم از بین می‌رود. در نتیجه نهنگ‌ها به هدف خود می‌رسند!

2 – تکنیک دیوار فروش (Sell Wall)

روش دیگری که نهنگ‌ها برای کسب سرمایه در بازار به‌کار می‌برند، «ایجاد سل وال» است. برای این کار باید اطلاعات کافی در رابطه با بازار و سرمایه زیاد در دسترس باشد. این استراتژی برای ارزهایی مناسب است که در آینده نزدیک (مثلا چند ماه) ارزش آن‌ها دوبرابر می‌شود.

نهنگ‌ها این ارزها را آرام آرام خریداری کرده و یکجا به فروش می‌رسانند. با فروش‌ مقدار زیادی ارز، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه سرمایه‌گذاران عادی نگران شده و ارزهای خود را به پایین‌ترین قیمت به فروش می‌رسانند. نهنگ‌ها این فرصت را به دست می‌گیرند و این ارزها را با خیال راحت خریداری می‌کنند.

پس از اینکه این خبر منتشر شد، سل وال‌ها از میان می‌رود و قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کند. به‌طوری‌که با حذف سل وال موج قیمتی بزرگی در بازار ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که نهنگ‌ها تمام ارزها را خریداری کردند، دیگر قصد فروش ندارند و با یک قیمت مناسب خرید خود را انجام می‌دهند. در این شرایط کوین مورد نظر به‌خوبی رشد می‌کند و نهنگ‌ها را به هدفشان می‌رساند. در نهایت با گسترش کافی حاشیه قیمتی، نهنگ‌ها شروع به دامپ می‌کنند. پس در آخر این روش نیز به دامپ و پامپ می‌رسد و همان اتفاقات قبلی می‌افتد. نهنگ‌ها با سرمایه زیادی که در دست دارند می‌توانند تا مدت زیادی این روند را ادامه دهند. نهنگ‌ها با اطلاعات زیاد از این روش استفاده می‌کنند و پیش از اینکه بازار بداند چه اتفاقی قرار است بیفتد، تغییرات را می‌دانند.

نهنگ بیت کوین

چطور می‌توان رفتار نهنگ‌ ها را شناسایی کرد؟

اگر قصد دارید در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت کنید باید بتوانید زمان و مکان فعالیت نهنگ‌ها را تشخیص دهید. برای اینکه این اطلاعات را به دست آورید لازم است تا با کنار هم گذاشتن و مقایسه داده‌های مختلف خرید و فروش در روزهای مختلف به این هدف برسید. یعنی در اصل به دانش، اطلاعات و داده نیاز دارید. اما ممکن است شما نتوانید این همه اطلاعات را بررسی کنید و زمان آن را نداشته باشید. بنابراین سایت‌هایی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند و این اطلاعات را با خلاقیت در اختیار شما قرار می‌رهند. البته باید برای استفاده از خدمات برخی از آنها هزینه‌ای را پرداخت کنید. شما می‌توانید برای شناسایی نهنگ‌ها از موارد زیر استفاده کنید.

همچنین برخی ابزارها به شما کمک می‌کند تا نهنگ‌ها را شناسایی کنید و یا حتی رفتار آن‌ها را تحلیل کنید که شامل موارد زیر هستند.

  • ابزار WhaleBot
  • ابزار Whale Watchers
  • پلتفرم Whalemap
  • ابزار ClankApp
  • ابزار Whale Alert

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد نهنگ‌ها در فضای ارز دیجیتال تاثیر زیادی دارند و با اقدامات خود بازار را کنترل می‌کنند و قیمت ارزها را بالا و پایین می‌برند. برخی از نهنگ‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی با مبالغ زیاد انجام می‌دهند و برخی دیگر تنها ارزها را انباشته می‌کنند. اگر بتوانید به‌درستی بازار را تحلیل کنید، گول نهنگ‌ها را نمی‌خورید و حتی در کنارشان به درآمد خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا