اخبار بورس

خلاصه عملکرد بازار بورس امروز دوشنبه یکم شهریور 1400

امروز دوشنبه اول شهریور 1400 شاخص کل 337 واحد و شاخص هم وزن 4 هزار و 100 واحد رشد کرد. سه نماد “فارس”، “مدیکو” و “فولاد” بیشترین تاثیر منفی و سه نماد “پترول”، “اخابر” و “شپدیس” بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

مطالب پیشنهادی:

خلاصه عملکرد بازار بورس امروز دوشنبه یکم شهریور 1400

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام در نیمه اول بازار با افتی ناچیز مواجه شد. شاخص کل بورس در نهایت در محدوده یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد قرار گرفت و با رشد ۳۳۷ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل در پایان بازار امروز ۰٫۲ درصد رشد را ثبت کرد.

شاخص کل هم ‌وزن امروز با ۴۱۰۰ واحد مثبت و ۰٫۹۴ درصد مثبت در محدوده ۴۴۰ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات بورس امروز به ۹ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز فارس، میدکو و پترول بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل گذاشتند. همچنین بیشترین تراکنش هم برای سپید، شستا و پترول ثبت شد. برترین صنایع بورسی امروز شیمیایی‌ها، خودرو و فلزات اساسی بودند. بیشترین حجم معامله را هم خساپا، خبهمن و خودرو داشتند.

 تاثیر افزایش سرمایه بانک مرکزی بر معاملات بازار

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای مصوبه هیأت وزیران در مورد افزایش سرمایه بانک مرکزی در جلسه ۱۷ مرداد، بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی را  ابلاغ کرد. متن این مصوبه به این شرح است که سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ ۶۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال به مبلغ ۶۹ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. پیش از این هم بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری افزایش سرمایه داده بود و  این دومین افزایش سرمایه بانک مرکزی در نیمه نخست سال جاری است.

حالا این موضوع می‌تواند بر معاملات نمادهای بانکی و تحرکات کلی بازار سهام موثر واقع شود؟ حبیب فرجی دانا، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است، طبق این ابلاغیه، سرمایه بانک مرکزی حدودا ۹ درصد افزایش پیدا کرده و به حدود ۶۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش یافته است. نکته مهم در افزایش سرمایه بانک مرکزی این است که این موضوع بر وضعیت نقدینگی یا عملیات بانکی این بانک اثرگذار نیست.

وی افزود: برخلاف دیگر بانک‌ها که با افزایش سرمایه قدرت تسهیلات‌دهی و قدرت جذب سپرده و به طور کلی عملکرد آن‌ها تغییر می‌کند اما افزایش سرمایه بانک مرکزی کاملا از این قضیه مستثنی است.

فرجی دانا در این باره تشریح کرد: مواردی که برای بانک مرکزی اهمیت دارد،دارایی‌های ارزی، ذخایر خارجی، بدهی دولت به بانک مرکزی، حجم اسکناس در گردش و بدهی به بانک‌ها است که بر روی ترازنامه بانک مرکزی اثرگذار است و به طبع آن چنین افزایش سرمایه‌ای بر عملکرد بانک مرکزی اثری نمی‌‍گذارد پس در نتیجه روی دیگر بانک‌ها و معاملات نمادهای بانکی هم اثری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا