آموزش بورس

ارزش سهام پالایشی یکم امروز 6 آبان 99

مقدمه

همانطور که می دانید این روز ها بازار سرمایه روز های تلخی را سپری می کند و با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا جو هیجانی و خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام نیز بیشتر می ‌شود و به نظر می ‌رسد تا بعد از انتخابات آمریکا روند بازار سهام نوسانی باشد. در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل به دلیل عرضه زیاد در نماد های شاخص ‌ساز بیش 2.5 درصد ریزش داشت و به ارتفاع یک میلیون و 301 هزار واحد ریزش کرد. در ادامه برای اطلاع از وضعیت سهام پالایشی یکم امروز سه شنبه 6 آبان 99 با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی کارگزاری خبرگان سهام

ارزش سهام پالایشی یکم امروز 6 آبان 99

در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل به دلیل عرضه زیاد در نماد های شاخص ‌ساز بیش 2.5 درصد ریزش داشت و به ارتفاع یک میلیون و 301 هزار واحد ریزش کرد. ارزش معاملات خرد بورس و فرا بورس امروز از 4 هزار و 700 میلیارد تومان عبر کرد. نماد های پالایشی هم امروز به مانند کلیت بازار امروز در محدوده منفی کامل معامله شدند.  در ادامه برای اطلاع از ارزش سهام صندوق پالایشی یکم امروز سه شنبه 6 آبان 99 و اطلاع از نکات مهم در خصوص شرکت پالایش یکم یا دارا دوم ( ای تی اف ETF دوم ) در بازار بورس با ما همراه باشید.

نماد های پالایشی در صف فروش قفل شدند ، به طوری که حتی 30٪ تخفیف در پالایش یکم دود شد.  به گفته تحلیلگران ، قرار بود این صندوق از ابتدای آبان مورد معامله قرار گیرد و امروز سهامداران منتظربازگشایی دارا دوم هستند. در معاملات امروز بورس اوراق بهادار تمامی نماد های صندوق پالایشی قرمز شدند. سه نماد شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس)، شتران (پالایش نفت تهران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبریز (پالایش نفت تبریز) همگی 5 درصد افت داشتند.

ارزش صندوق پالایشی یکم امروز سه شنبه 6 آبان 99

نام شرکت بورسی ارزش هر سهم امروز 6 آبان میزان تغییرات نسبت به روز قبل قیمت تخفیفی هر سهم (ریال)
شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) 29,910 4.98% 27520
شبریز (پالایش نفت تبریز) 30,870 4.99% 30200
شپنا (پالایش نفت اصفهان) 14,870 4.98% 24430
شتران (پالایش نفت تهران) 12,450 4.98% 25130

صندوق پالایشی یکم

شاید برای بسیاری از شما عزیزان سوال باشد که صندوق پالایشی یکم چیست؟ صندوق پالایشی یکم در واقع دومین صندوق ETF ای تی اف دولتی است که شامل باقی مانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه ایران است. این سهام توسط ای تی اف دوم با تخفیف 30 درصدی ارائه شده بود و مردم می توانستند بدون محدودیت سنی و با داشتن کد ملی آن را خریداری کنند. الته این موضوع مشمول افراد حقوقی و اتباع خارجی نمی شد. همانطور که گفته شد ای تی اف دوم باقی مانده سهام دولت در 4 شرکت پالایشی می باشد.

این شرکت ها عبارتند از:

  • شرکت پالایشی اصفهان
  • شرکت پالایشی تهران
  • شرکت پالایشی بندر عباس
  • شرکت پالایشی تبریز

همچنین قابل ذکر است که زمان پذیره نویس و سهام خرید این صندوق از تارخ 5 شهریور تا 19 شهریور اعلام شده بود. اما به دلیل بسته بودن نماد های پالایشی یکم ، این زمان تا 30 شهریور تمدید شده بود.

نماد های پالایشی یکم عبارتند از:

 

  • شبندر
  • شپنا
  • شتران
  • شبریز

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم به این دلیل که متولی شرکت پالایش و پخش است به اسم پالایشی یکم با نماد پالایش نام گذاری شده است. اما قابل توجه عزیزانی که قبلا سهام دارا دوم را خریداری کرده اند باید عرض کنیم که منظور از نماد پالایشی یکم همان صندوق دولتی دارا دوم می باشد. قابل ذکر است که پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تا روز 30 شهریور ماه ادامه داشته است. دلیل تمدید پذیره نویسی پالایش یکم به دلیل بسته بودن نماد های شرکت های پالایشی نظیر شبندر، شپنا، شبریز و شتران بوده است.

ویژگی های صندوق پالایشی یکم

یکی از نکات قابل توجه در خصوص دارا دوم یا صندوق پالایشی یکم این است که تمامی افراد جامعه و آحاد مردم می توانند اقدام به پذیره نویسی در آن کنند. لازم به ذکر است که سقف سرمایه­ گذاری هر شخص حقیقی ایرانی در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، ۵۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان) تعیین شده است.

یعنی چنانچه فردی یک میلیون تومان واحد دارای کم را خریداری کرده باشد، در پذیره نویسی دارا دوم می توانست به میزان 4 میلیون تومان واحد پالایشی یکم را خریداری کند. حداکثر تعداد واحد های سرمایه ‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه ‌گذاری می باشد. در عرضه اولیه دارا دوم یا پالایشی یکم پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی بدون هیچ محدودیت سنی امکان­ پذیر بوده است. از این که تا پایان مقاله ارزش سهام پالایشی یکم امروز 6 آبان 99 با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد می شود: دارا سوم چه زمانی عرضه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا