آموزش بورس

‎تسویه معاملات بورس در چند روز انجام میشود؟

دنیای سرمایه و همچنین بازار بورس همچون دیگر زمینه های شغلی و سرمایه گذاری دارای قوانین و اصطلاحات خاصی می باشد. تسویه معاملات بورس نیز یکی از این موارد می باشد و لازم است که سرمایه گذاران پیش از ورود به این عرصه اطلاعات کافی در این باره را کسب نمایند.

در یک تعریف خلاصه می توان گفت که تسویه معاملات در بورس ، جا‌به‌جایی پول و اوراق بهادار بین خریدار و فروشنده در یک سیستم معاملاتی است. اما تسویه معاملات بورس در چند روز انجام میشود؟

با بورس فردا همراه باشید تا ببینیم تسویه معاملات در بورس چند روز بعد از انجام معامله صورت می گیرد؟

تسویه معاملات در بورس چه زمانی انجام میشود؟

فعالان بازار سرمایه خوب می دانند که مبادلات بورسی از طریق کارگزاری ها قابل اتجام می باشد و هر شخص پس از طی مراحلی و دریافت کد بورسی حسابی را به کارگزاری معرفی می نماید تا در صورت تمایل پس از انجام مبادله پول را به آن حساب منتقل نماید که به اصطلاح به آن تسویه معاملات در بورس می گویند.

و اما این تسویه معاملات در بورس چه زمانی انجام می شود؟ 

هر معامله ای که در بازار سهام صورت می گیرد دارای دو طرف مستقیم و غیر مستقیم می باشد. که طرف مستقیم آن خریدار و فروشنده سهام در یک نماد می باشند که در ساعات مشخص اقدام به معاملات می کنند و طرف غیر مستقیم کارگزاری می باشد.

در واقع این کارگزاری ها هستند که پل ارتباطی بین خریدار و فروشنده سهام در یک نماد خاص می باشند و همانطور که می دانید پس از انجام هر معامله بورسی یک مبلغی بین خریدار و فروشنده رد و بدل می گردد که در اصل به آن «تسویه معاملات» می گویند.

کارگزاری ها به این دلیل روی کار آمدند که در واقع تسویه مالی بین خریدار و فروشنده سهام آسان و با امنیت بالایی صورت گیرد و از آنجایی که حجم معاملاتی که طی یک روز در بازار بورس انجام می گیرد بسیار زیاد است حضور نهادی در این میان الزامی بود.

نام این نهاد مرکزی “شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه” می باشد که نقش اتاق پایاپای را در این میان ایفا می کند و مورد اعتماد طرفین معامله است.

از این رو پس از انجام یک مبادله بورسی مبلغ حاصل از معامله ابتدا از کارگزاری خریدار وارد سیستم مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه شده و پس از آن وارد حساب کارگزاری فروشنده می شود.

در پاسخ به این سوال که تسویه معاملات بورس چند روزه است می توان گفت:

فروشنده سهام حداقل بعد از 1 روز کاری می تواند مبلغ حاصل از معامله را از کارگزاری خود بخواهد و آن را به حساب بانکی متصل به پنل کاربری خود منتقل نماید به همین دلیل تسویه معاملاتی بورس حداقل 2 روز کاری به طول می انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا