آموزش بورس

مفهوم اندیکاتور در بورس چیست؟ + (انواع اندیکارتور دربورس)

هدف از انتشار این مقاله بررسی معنا و مفهوم اندیکاتور در بورس و بیان انواع آن می باشد. بطور خلاصه می توان گفت که اندیکاتور ها از مهمترین ابزار ها در بازار بورس می باشند که بیانگر حجم معاملات ، روند و یا نوسانات بازار می باشند که از مهمترین ویژگی های اندیکاتور در بورس می توان به ارائه سیگنال ورود و سیگنال خروج در معاملات بورسی اشاره نمود. در ادامه این مقاله آموزشی بیشتر با مفهوم اندیکاتور آشنا خواهید شد.

تحلیل تکنیکال در بورس چیست؟

مفهوم اندیکاتور در بورس چیست؟

اندیکاتور ها از یکسری توابع ریاضی تشکیل شدند که بر اساس فرمول های خاص برای تحلیل قیمت سهام و یا تحلیل شاخص های بازار بوسیله ابزار های گرافیکی ترسیم شدند.

مواردی همچون، حجم معاملات، قیمت و تغییرات آنها در روز های گذشته از جمله داده های ورودی اندیکاتورها در بورس می باشد و قیمت پایان (Close)، قیمت آغاز (Open)، کف (Low) و سقف (High) در هر بازه زمانی در شکل‌گیری اندیکاتور دخالت دارند.

از اندیکاتور ها در بازارهای مالی بر اساس تغییرات گذشته قیمت، به سه شکل ذیل استفاده می‌شود:

  • هشدار : زمانی که اندیکاتورها علائم بازگشت روند را نمایش دادند به این معنی است که زمان قبل تغییر روند یا همزمان تغییر روند است. پس یکی از مهم‌ترین کاربردهای اندیکاتور، اعلام هشدارهای مناسب تغییر روند و جهت حرکتی قیمت است.
  • پیش بینی : در این صورت قیمت مناسب برای ورود به سهام را پیش بینی می کند.
  • تایید : میتوان گفت که از مهمترین کاربردهای اندیکاتورها در بورس تایید گرفتن از تشخیص درست روند و جهت آن است. تحلیلگران زمانی از اندیکاتور برای تایید گرفتن استفاده می‌کند که بر اساس داده‌های تکنیکالی یا بنیادی، جهت و قیمت ورودی مناسب در بازار را پیش‌بینی کرده باشد.

تشخیص بهترین زمان ورود به سهم

انواع اندیکاتورها

از انواع اندیکاتور های می توان به اسیلاتورها ، روندها ، اندیکاتور بیل ویلیامز ، اندیکاتور تأخیری ، اندیکاتور پیشرو و اندیکاتور میانگین متحرک اشاره نمود. در ادامه به شرح هریک از آنها می پردازیم.

1. روندها (Trends)

برخی از اندیکاتور ها بیانگر روند بازار می باشند این روند می توان کاهشی ، افزایشی و یا خنثی باشد. یک نمونه از اندیکاتورهایی است که روند صعودی و نزولی را مشخص می‌کند شاخص حرکت جهت دار است.

انواع میانگین‌های متحرک، شاخص رگرسیون خطی و شاخص روند قیمت و حجم، نمونه‌هایی از اندیکاتورهای ترند هستند که می توان از آن ها در بازار بورس استفاده کرد.

2. اسیلاتورها (Oscillators)

به منظور تشخیص و درک میزان هیجان خریداران و فروشندگان میتوان از اندیکاتور سیلاتورها یا نوسانگرها استفاده کرد. این اندیکاتورهای اسیلاتورها با هدف سنجش هیجانات خریداران و فروشندگان حاظر در بازار بورس دو نوع دارند که حول یک خط مرکزی یا میان سطوح معینی نوسان می‌کنند.

این نوع اندیکاتورها در بورس به دو دسته اسیلاتورهای مرکزی و نواری تقسیم می‌شوند. در ادامه اختصاصی تر در مورد اسیلاتورهای مرکزی و نواری پرداخته می شود.

  • منظور از اسیلاتورهای مرکزی چیست؟

به منظور تشخیص قدرت یا ضعف حرکت قیمت از اسیلاتورهای مرکزی اسنتفاده می شود در این نوع اسیلاتور ها منحنی در بالا و پایین یک نقطه یا خط مرکزی نوسان می‌کند. زمانی که بالای خط مرکزی باشد تغییر قیمت صعودی است و اگر حرکت به پایین خط مرکزی باشد بیانگر تغییر قیمت نزولی می باشد.

  • اسیلاتورهای نواری در بورس به چه معناست؟

برای شناسایی سطوح اشباع خرید و اشباع فروش از اسیلاتور نواری استفاده می شود این اسیلاتورها معمولا بین دو حد مشخص نوسان می کنند، استفاده از آن‌ها درحرکت‌های روند دار مشکل است در واقع اسیلاتورهای نواری برای بازارهایی که روند مشخص ندارند یا محدوده‌ای جهت معامله دارند بهتر عمل می‌کنند.

از انواع اسیلاتورهای نواری می توان به اندیکارتور RSI و اندیکاتور استوکاستیک اشاره نمود.

  • اندیکاتور RSI: در این نوع اندیکاتور ها نوار های اشباع خرید و فروش به ترتیب 70 و 30 در نظر گرفته شده است. یعنی اگر منحنی پایین 30 برود به این معناست که قیمت در منطقه اشباع فروش قرار گرفته و بالعکس اگر بالای 70 باشد یعنی قیمت در منطقه اشباع خرید است.
  • انودیکاتور استوکاستیک: در اندیکاتور استوکاستیک نیز منطقه اشباع خرید و فروش به ترتیب 20 و 80 در نظر گرفته شده است.

3. اندیکاتور حجم

یکی از انواع اندیکاتور ها ، اندیکاتور حجم می باشد که دسته‌ای از اندیکاتورها هستند که حجم و ارزش معاملات را آنالیز می کنند. به عنوان مثال افزایش حجم و افزایش قیمت روند های صعودی بیانگر استحکام قیمت می باشند وبالعکس افزایش قیمت و کاهش حجم نشانه واگرایی و ضعف روند و برگشت احتمالی قیمت است.

از انواع اندیکاتور های حجم می توان به اندیکاتور جریان سرمایه (MFI)، اندیکاتور حجم تعادلی OBV و اندیکاتور تجمع و توزیع اشاره نمود.

اندیکاتور حجم

 

4. اندیکاتور بیل ویلیامز (Bill wiliams)

اندیکاتور بیل ویلیامز، روشی است که مبنای استفاده از راهی منطقی برای تحلیل بازار و برهان غیرمنطقی آشفتگی است. نام این اندیکاتور از خالق آن که معامله‌گر اسطوره‌ای می باشد گرفته شد.

از انواع اندیکاتور بیل ویلیامز می توان به اندیکاتور Aligator ،Accelerator Oscillator و Awesome Oscillator اشاره شد.

اندیکاتور بیل ویلیامز (Bill wiliams)

5. اندیکاتور تأخیری (Laging)

از این اندیکاتور تاخیری در بلند مدت استفاده می شود زیرا در کوتاه‌مدت اخطارهای تغییرات قیمت را نمی‌دهند فقط  نشان می‌دهند که قیمت در روند صعودی یا روند نزولی قرار دارد.

6. اندیکاتور پیشرو (Leading)

به منظور پیش‌بینی سریع ‌تر نرخ‌ها و تغییر جهت‌هایی که در آینده صورت خواهد گرفت کمک شایانی خواهد کرد. وظیفه این اندیکاتور پیشرو اندازه‌گیری مقدار خریدها و فروش‌های هیجانی است.

7. اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

اندیکاتور میانگین متحرک، از اندیکاتورهای روندی است که از داده‌های قیمت بهره می‌برد. اندیکاتور میانگین متحرک قیمت آینده را پیش‌بینی نمی‌کند، بلکه مسیر فعلی را مشخص می‌کند.

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا