اطلاعیه ها

دومین توله یوز ایرانی تلف شد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اعلام کرد دومین توله یوز ایرانی به دلیل اینکه شیر مصرفی آن کیفیت مناسبی نداشته است تلف گردید و همچنین خطراتی نیز یوز سوم را تهدید می نماید. اکبری در ادامه حرف های خود گفت در نگهداری توله یوزهای ایرانی اشتباهاتی وجود داشته است که ما آنها را می پذیریم و به دلیل اینکه تجربه زیادی در تولد یوزها و نگهداری از آنها نداشته ایم مرتکب خطاهایی شده ایم‌. در ادامه خبر کامل تلف شدن دومین توله یوز ایرانی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم:

جزییات تلف شدن دومین توله یوز ایرانی

به گزارش بورس فردا و به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حسن اکبری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اشتباهات رخ‌داده در فرایند نگهداری و جابه‌جایی توله‌یوزها اظهار کرد: ما تجربه تولد یوزها و نگهداری از آن‌ها در شرایط اسارت را نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب خطاهایی شدند. ما چیتا کیپر (نگهدارنده تخصصی یوز) نداشتیم چرا که پیش‌بینی نمی‌شد نیازمند عمل سزارین باشیم.

وی ادامه داد: انتقادات مطرح‌شده درباره دور بودن سایت تکثیر یوزها درست است و مکان‌یابی مرکز تکثیر یوز در اسارت از ابتدا اشتباه بود. قرارگیری این مرکز در زیستگاه طبیعی یوز سبب شد کار حفاظت نیز برای همکاران ما سخت شود و تمرکز ما به‌جای حفاظت از زیستگاه بر تکثیر در اسارت متمرکز شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست ضمن اشاره به تهدیداتی که یوز سوم را تهدید می‌کند, خاطرنشان کرد: انتقال توله‌های یوزپلنگ به تهران با مشورت دامپزشکان انجام شده است اما دوستداران محیط زیست و دامپزشکان زیادی وجود دارند که معتقدند انتقال توله‌های یوز به تهران اشتباه بوده است چرا که پایتخت آلوده است و در آن “ویروس دیستمپر” (یک بیماری تنفسی ویروسی است که می‌تواند موجب آسیب مغزی شود) و سگ و گربه زیادی وجود دارد.

اکبری خاطرنشان کرد: کلاً خطاهایی وجود داشته است که ما آن‌ها را می‌پذیریم و باید آن‌ها را اصلاح کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های بعدی، این اشتباهات را جبران کنیم.

اکبری در رابطه با علت تلف شدن یوز دوم گفت: شیر مصرفی، کیفیت مناسبی نداشته و عامل تلف شدن توله‌یوز دوم شده است. متأسفانه شیر باکیفیت برای این گونه خاص در کشور نداریم و از یک نمونه شیر خارجی که توصیه شده بود استفاده می‌شد. برخی معتقدند این نوع شیر نباید طولانی‌مدت استفاده می‌شد و شیر خارجی دیگری بایست جایگزین می‌شد، شیر‌های خارجی و واکسن‌های لازم به‌سبب تحریم کشور ما به‌طور مستقیم قابل خرید نیستند و باید با واسطه و شرایط خاص تأمین شوند، این‌ها مشکلاتی است که در تکثیر یوزپلنگ وجود دارد و همین باعث شد که توله دوم را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: توله سوم هم متأثر از همان شیری که مصرف کرده، آسیب دیده و از دیروز تاکنون در حال درمان است، اما خوشبختانه وضع بهتری دارد و امیدواریم که زنده بماند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست بیان کرد: یوزپلنگ گونه خاصی است که ما دانش دامپزشکی کافی برای درمان این گونه را در کشور نداریم، البته از دامپزشکان خارج از کشور کمک گرفتیم و قرار بود در اواسط هفته پیشِ‌رو به ایران سفر کنند و کار معاینه و درمان و کار‌های درمانی توله یوز‌ها و مادرشان را انجام دهند، ان‌شاءالله با آمدن آن‌ها مجموعه‌ای از تجربه‌ها را بتوانیم به دامپزشکان ایرانی منتقل کنیم.

به گزارش تسنیم؛ روز 11 اردیبهشت ماه سال جاری 3 توله‌یوزپلنگ در سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی پارک ملی خارتوران متولد شدند که تولد آن‌ها متخصصان را به نجات گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی امیدوار کرد اما فقط با گذشت 3 روز از تولد یوزها, یکی از آن‌ها تلف شد و روز گذشته نیز دامپزشک یوزپلنگ‌ها از تلف شدن یکی دیگر از توله‌ها خبر داد.

یوز های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا