فراتر از خبر

ورق سیاه فولاد سبا؛ محصول میانی یا اولیه برای صنایع؟!

 ورق سیاه فولاد سبا که یکی از ورق سیاه های موجود در بازار فولاد است به وفور در صنعت های مختلف به کار گرفته می شود. اما سوال اینجاست که این ورق به عنوان محصول اولیه وارد صنایع می شود یا محصول میانی؟ این سوال از جمله سوالاتی بوده است که کاربران به وفور پرسیده بودند. امروز می خواهیم درباره ورق سیاه فولاد سبا و نحوه کاربرد آن در صنایع اصلی صحبت کنیم ببینم کارکرد آن در این صنایع به عنوانی است و قیمت ورق سیاه فولاد سبا چطور می تواند این صنایع را دستخوش تغییرات کند.

از ورق سیاه فولاد سبا چه می دانید؟

ورق سیاه فولاد سبا یکی از دها ورق سیاه موجود در بازار است و در مجتمع فولاد سبا که یکی از واحدهای صنعتی زیر مجموعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان می باشد، تولید می گردد. این ورق با توجه به اینکه در کارخانه زیر مجموعه فولاد مبارکه تولید می گردد، از کیفیت خوبی برخوردار است.

اگر بخواهیم بیشتر در مورد ویژگی های ورق سیاه فولاد سبا صحبت کنیم باید بگوییم این ورق نیز مانند تمام ورق سیاه های موجود، سطحی تیره دارد که نام آن هم از این ویژگی گرفته شده است. کارخانه سازنده آن سعی کرده است برای تولید ورق سیاه فولاد سبا از بهترین متریال موجود و همچنین دستگاه هاییی با تکنولوژی روز دنیا استفاده نماید که در نتیجه تمام این عوامل منتهی به تولید یک ورق سیاه با ضخامت و سختی بیشتر نسبت به ورق سیاه موجود در بازار شده است.

ناگفته نماند این ورق بر اساس گریدها و استانداردهای خاصی تولید می گردد که از جمله آن ها ST37 است که صنایع از این گرید ورق سیاه فولاد سبا برای تولید لوله و همچنین ساختمان سازی استفاده می کنند.

و اما ضخامت ها و ابعاد ورق سیاه فولاد سبا چطور تعریف شده است ؟! در پاسخ به این سوال باید گفت ورق سیاه فولاد سبا دارای ضخامت های 2، 2.5، 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12 و 15 میلیمتر و در عرض های 1.25 و 1.5 متر به صورت رول و شیت و همچنین فابریک و برش خورده به بازار عرضه می گردد.

خب تا اینجا در مورد ویژگی های ساختاری و فیزیکی ورق سیاه فولاد سبا صحبت کردیم. حال باید بررسی کنیم این ورق در چه صنایعی و با چه عنوانی استفاده می شود.

ورق سیاه فولاد سبا

ورق سیاه فولاد سبا در چه صنایعی استفاده می شود؟

ورق سیاه فولاد سبا  و در کل ورق سیاه در صنایع نقش بزرگی را ایفا می کنند. حال بر اساس گرید و استاندارد تولیدی که دارند، نقش آن در هر صنعت به صورت مجزا مشخص می گردد.  ورق سیاه فولاد سبا نیز همان طور که بیان شد بر اساس گرید ST37 تولید می شود که این گرید یکی از بهترین استانداردهای تولید ورق سیاه در بازار است.

از جمله صنایعی که از این محصول استفاده می کنند عبارتند از:

  • صنعت ساخت ماشین آلات صنعتی
  • صنعت ساختمان سازی
  • صنعت کشتی سازی
  • صنعت خودروسازی
  • صناعت تولید تجهیزات کشاورزی
  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنعت سوله سازی
  • صنعت لوله سازی
  • صنایع سنگین

حالا این سوال مطرح می شود که این صنایع برای تولید چه محصولات و در چه قسمت هایی از ورق سیاه فولاد سبا استفاده می کنند. به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی ورق سیاه فولاد سبا می تواند چه کاربردی داشته باشد؟

  • در صنعت ساختمان سازی به صورت مستقیم از ورق سیاه فولاد سبا استفاده نمی شود. از ورق سیاه فولاد سبا مقاطعی چون پروفیل ساختمانی باز و بسته مثل چارچوب، قوطی، ستونی، پروفیل و … استفاده می شود. در نتیجه می توان اینگونه نتیجه گرفت که در صنعت ساختمان سازی، ورق سیاه فولاد سبا، یک محصول اولیه به شمار نمی رود.
  • در صنعت لوله سازی، ورق سیاه ماده اولیه اصلی است که در کارخانه های تولید لوله به کار گرفته می شود و بدون وجود این ورق ، چرخ کارخانه از کار می ایستد.
  • در صنعت خودرو سازی، برای تولید خودرو نیاز است از ورق هایی استفاده شود که بتواند جان سرنشینان را در مواقع خطر به خوبی حفظ کند. در نتیجه باید از استحکام بالایی برخوردار باشد. بنابراین ورق سیاه توانسته با داشتن این ویژگی ها و همچنین طول عمر بالایی که دارد برای این صنعت نقش به سزایی ایفا کند و به عنوان ماده اولیه وارد این صنعت گردد.
  • در صنعت سوله سازی، نفت و گاز و پتروشیمی، کشتی سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی نیز ورق سیاه به عنوان ماده اولیه اساسی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از ورق سیاه فولاد سبا در خودروسازی

اما در انتهای این قسمت باید گفت که ورق سیاه فولاد سبا گرچه در بسیاری از صنایع به عنوان ماده اولیه وارد صنعت می گردد، اما مهم این است که قرار است چه وظیفه ای ایفا کند؛ بنابراین کیفیت آن بسیار مهم است و خوب وجود یک محصول با کیفیت نشان دهنده این خواهد بود که قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. حالا باید بررسی کنیم که آیا نوسانات قیمت ورق سیاه فولاد سبا می تواند بر این صنایع موثر باشد.

آیا قیمت ورق سیاه فولاد سبا بر محصولات صنایع مختلف تاثیر دارد؟

همان طور که بررسی کردیم ورق سیاه در بیشتر صنایع به عنوان ماده اولیه وارد صنعت می شود؛ بنابراین قیمت ورق سیاه می تواند به صورت مستقیم بر قیمت محصولات نهایی این صنایع تاثیر بگذارد.

یکی از صنایعی که به صورت مستقیم با قیمت ورق سیاه در ارتباط است، صنعت خودرو سازی است. این صنعت آنچنان تحت تاثیر قیمت ورق سیاه است که با اندکی تغییر، با نوسانات زیادی همراه می شود. دیگر صنایع نیز تحت تاثیر قیمت ورق سیاه فولاد سبا قرار می گیرند اما با شیب کمتر.

قیمت ورق سیاه فولاد سبا

نکته پایانی

قیمت روز آهن بخصوص قیمت روز ورق سیاه فولاد سبا علاوه بر تاثیر مستقیم بر بازار فولاد می تواند بر صنایعی که این محصول به عنوان ماده اولیه وارد آن ها می شود نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. خودرو، مخزن، تانکر، لوله، کشتی، سوله و … همگی نیازمند وجود ورق سیاه هستند. به همین خاطر این ورق از محبوبیت زیادی در بین صنایع برخوردار است و به همان مقدار از میزان خرید بالایی نیز بهره مند است. لازم به ذکر است آنالیزهای مورد استفاده برای تولید این ورق می تواند بر قیمت ورق سیاه فولاد سبا تاثیر بگذارد. چرا که هر چه آنالیز باعث شود کیفیت محصول نهایی بهتر شود، قیمت آن نیز گران تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا