اخبار بورس

گروه های قند و شکر در بورس معاف از پرداخت مالیات شدند

خبر خدف مالیات گروه های قند و شکر در بورس، نقطه امیدی برای رشد شاخص گروه قند و شکر است. در این گزارش به بررسی جزئیاتی از حذف مالیات برخی گروه های بورسی پرداختیم.

گروه های قند و شکر در بورس معاف از پرداخت مالیات شدند

به گزارش بورس فردا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  علی ملک‌ لی تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با گروه قند و شکر در بورس تهران گفت: گروه قند و شکر شامل ۱۰ شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان نمادهای قچار، قثابت و قشیر را نام برد.

او گفت:عدد شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع ۱۰۶ هزار و ۱۱۷ واحد قرار دارد که با سقف خود در مرداد ماه سال گذشته (عدد ۲۵۵ هزار واحد) بیش از ۱۴۰ درصد فاصله دارد و بین تمامی صنایع بورسی اُفت بیشتری را تجربه کرده است.

ملک لی گفت: محدوده باکس آبی رنگ (شکل زیر) به عنوان ناحیه حمایتی برای این شاخص در نظر گرفته می‌شود که با توجه به تغییراتی که در “ابرکومو” دیده شده انتظار می‌رود شاخص این صنعت روند فلش‌های سبز رنگ را جهت صعود میان مدتی به سمت باکس سبز رنگ (محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار واحد) دنبال کند.

حذف معافیت مالیاتی نقطه امیدی برای سهامداران گروه قند و شکر

او گفت: دو سناریو برای این صنعت  مورد انتظار است. سناریو اول که با احتمال بیشتری مطرح می‌شود این است که با توجه به رفتار گذشته این شاخص، ابتدا روند به سمت باکس آبی رنگ حرکت کند و مجدد از آن ناحیه بعد از تشکیل یک کف دوقلو، شاهد خروج از روند کاهشی یکسال و نیمه و حرکت به  سمت باکس سبز رنگ باشیم.

ملک لی گفت: سناریو دوم که با احتمال بسیار کمتری مطرح می‌شود این است که این شاخص کف کانال نزولی خود را از دست بدهد و به سمت باکس قرمز رنگ (محدوده ۶۰ هزار واحد) سقوط کند.

او گفت: صنعت قند و شکر، با توجه به استراتژیک بودن و منبع ارزان تامین انرژی نسبت به سایر شرکت های مواد غذایی، همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است. کاهش بودن واردات و صادرات بیشتر این محصول می‌تواند از نقاط قوت این صنعت تلقی شود. البته حمایت دولت از چغندرکاران و کشاورزان این صعنت نقش بسزایی در تولید بیشتر این محصول می‌تواند داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین طبق قانون جدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده، شکر از بخش معافیت‌های مالیاتی حذف شده، بنابراین از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ تولیدکنندگان بایستی نسبت به وصول ۹ درصد بهای شکر در هر فروش اقدام و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. در این قانون به زعم دولت و مجلس، به دلیل نقش تنظیم‌گری و آسیب‌زا بودن شکر، این محصول از سبد معافیت‌ها حذف شده است. با توجه به این مورد احتمالا شاهد افزایش نرخ شکر و شاید بهبود وضعیت سهامداران و در کل این صنعت باشیم.

گفتنی است شاخص این گروه پس از رشد ۲۵۰۰ درصدی از مردادماه سال ۹۷ تا مردادماه سال ۹۹, بیش از یک سال است که وارد فاز اصلاحی شده و از مرداد ماه سال گذشته تاکنون روندی نزولی به خود گرفته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا