اخبار بورس

کسب سود باید اولویت دوم بازارگردان ها باشد و نباید نوسانگیری کنند!

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، دولت کسب سود را اولویت دوم برای بازارگردان ها تعیین کرده و در شرایط کنونی بسیاری از سهامداران خرد بر این باورند که بازارگردان ها با نوسانگیری باعث منفی شدن بورس شدند و به همین دلیل است که توجه سهامداران به سهم‌های کوچک که شناوری سریع دارند و در سقف خرید قرار گرفته‌اند جلب شده است.

مشاهده آخرین اخبار بازار سرمایه:

تاریخ واریز مرحله دوم حمایت معیشتی 100 هزار تومانی

بانک ها چه زمانی کارت اعتباری سهام عدالت را می دهند؟

پیش بینی بازار بورس تا عید 1400

بازارگردان های بورس، سهامداری لطفا!

به گزارش بورس فردا و به نقل از سرویس بورس مشرق، وحید کشمیری پور با تاکید بر اینکه بازارگردان‌ها در شرایط کنونی به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند، گفت: تصور سهامداران این است که بازارگردان‌ها به جای اینکه منفعت را در درجه دوم اولویت خود در بازار سرمایه قرار دهند، بیشتر به فکر نوسان‌گیری و کسب سود برای خود و ذی‌نفعانشان هستند.

عموماً مشاهده می‌شود بازارگردان‌ها در سهم‌های بزرگ اقداماتی را انجام می‌دهند که به نفع سهامداران عمومی نیست.

وی ادامه داد: عموماً مشاهده می‌شود بازارگردان‌ها در سهم‌های بزرگ اقداماتی را انجام می‌دهند که به نفع سهامداران عمومی نیست؛ ضمن اینکه در اکثر موارد، هر سهمی را که بابت آن صف خرید تشکیل می‌شود، بازارگردانان به صورت کامل نسبت به عرضه آن اقدام می‌کنند و در روزهای بعدی که سهم منفی می‌شود، در قیمت منفی آن را خریداری می‌کنند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: اگر عرضه‌ای صورت می‌گیرد، باید کنترل شده و در راستای این هدف باشد که به روند سهم آسیب نزند؛ اما عملکرد بازارگردانان نشان می‌دهد آنها به اینکه کسب سود نباید اولویت اول شأن باشد، پایبند نیستند. اگر به این اصل پایبند بودند، اگر برای یک سهم، صف خرید تشکیل شد، این صف خرید نباید به صورت کامل بسته شود یا اگر صف فروش تشکیل شد، به صورت کامل این صف جمع نشود.

با شرایط کنونی بازار سهام، عمق‌بخشی به بازار صرفاً در سهم‌های کوچک که شناوری سریع دارند و در سقف خرید قرار گرفته‌اند، مفید است؛ چراکه برخی سهامداران عمده، از عرضه سهام خودداری می‌کنند و در سهام شرکتهایی که شناوری مناسبی دارند، عمق‌بخشی می‌تواند کارساز باشد

وی تصریح کرد: همین که بازارگردان صف فروش را جمع کند، این به شناوری سهم و تعدیل آن کمک خواهد کرد؛ ضمن اینکه در روند صعودی نیز، اگر صف خرید سنگین داریم، بازارگردان باید یک مقدار عرضه را به صورت محدود و کنترل شده صورت دهد تا بازار به تعادل برسد.

کشمیری پور در خصوص راهکارهای عمق‌بخشی به بازار سرمایه نیز گفت: برخی سهامداران از عمق دادن به بازار این برداشت را دارند که شرکتها باید سهام خود را عرضه کنند؛ در حالی که این روش برای شرایط صعودی بازار خیلی خوب است؛ ولی در زمانی که بازار در حال جان گرفتن است و شرایط هنوز پایدار نیست، نمی‌توان این اقدامات را صورت داد.

وی اظهار داشت: با شرایط کنونی که در بازار سرمایه وجود دارد، عمق‌بخشی به بازار صرفاً در سهم‌های کوچک که شناوری سریع دارند و در سقف خرید قرار گرفته‌اند، مفید است؛ چراکه برخی سهامداران عمده، از عرضه سهام خودداری می‌کنند و در سهام شرکتهایی که شناوری مناسبی دارند، عمق‌بخشی نمی‌تواند کارساز باشد.

کشمیری پور گفت: بازارگردان‌ها باید به نحوی عمل کنند که پیش فرص برای سهامدار ایجاد نشود که آنها در حال نوسان‌گیری هستند؛ چراکه این امر نااطمینانی را در بازار افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که برخی راهکارها می‌توانند به بازار ثبات بخشند؛ که از جمله آن کاهش پلکانی نرخ سود بانکی از یک سو و تقویت بازار سرمایه از سوی دیگر است؛ آنگاه در عین تقویت، می‌توان به بازار عمق بخشید؛ بنابراین کاهش پلکانی نرخ سود می‌تواند علاوه بر اینکه تورم آتی را تضعیف کند؛ جلوی انتشار پول را هم بگیرد و تولید را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: سازمان بورس باید نظارت خود بر شرکتهای بازرگردانی را تشدید کرده و مانع از آن شود که کسب سود، در اولویت بازارگردانها قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا