اخبار بورس

پیش بینی بورس فردا ۱۴ دی ۱۴۰۰

مشخصه اصلی بازار سهام این روزها نوسانات محدود قیمت، ادامه روند فرسایشی معاملات و کاهش حجم و ارزش معاملات است.

پیش بینی بورس فردا ۱۴ دی ۱۴۰۰

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز، انتشار گزارشات ماهانه و اعلام وضعیت سودآوری صنایع گواهی بر ارزندگی بازار سهام است. اما این روزها حجم و ارزش پایین معاملات در بازار سهام روند کم‌نوسان و رکودی را برای بورس به ارمغان آورده است و این روزها سوال سهامداران این است که بورس سرانجام کی از این روند خارج می‌شود.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام گفت: بازار از نظر معاملات و قدرت خرید در سطوح حداقلی است و هنوز سیگنالی برای بازگشت بازار دیده نمی‌شود. مشخصه اصلی بازار سهام این روزها نوسانات محدود قیمت، ادامه روند فرسایشی معاملات و کاهش حجم و ارزش معاملات است و فردا نیز همین رویه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از جمله نقاط ضعف بازار می‌توان به مولفه‌های معاملاتی اشاره کرد. ارزش معاملات، قدرت سرانه خرید و حجم معاملات در سطح حداقلی است. همچنین عدم قطعیت‌ها نیز بر بازار تاثیر گذاشته است. روند مذاکرات برجام همچنان ادامه دارد و خبرها از پیشرفت مذاکرات نوید می‌دهد. همین موضوع دلار را از کانال ۳۰ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان کاهش داده است. بررسی لایحه بودجه توسط مجلس هم به زودی آغاز خواهد شد و انتظار داریم اتفاق منفی برای صنایع رخ ندهد.

نصیرزاده افزود: از جمله نقاط قوت بازار سهام که ما را به روزهای آینده امیدوار می‌کند می‌توان به انتشار گزارشات ماهانه منتهی به آذر اشاره کرد. عملکرد تجمیعی فصل پاییز نشان از بهبود روند ای‌پی‌اس شرکت‌ها نسبت به فصل گذشته دارد. با توجه به اینکه قیمت‌ها نیز روند کاهشی داشته پی‌به‌ای سهم‌ها در سطوح حداقلی نسبت به تابستان قرار دارد.

محدوده حمایت شاخص کل کجاست؟

این کارشناس خاطرنشان کرد: گزارشات فصلی در راه است و به پایان سال مالی شرکت‌ها نیز نزدیک می‌شویم. قیمت سهام اکثر صنایع نسبت به سودآوری ارزان است. شاخص کل محدوده حمایت یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد را دارد و انتظار داریم بازار در سطح یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد تا ۱٫۴ میلیون واحد در نوسان باشد و این تثبیت از نظر روانی بازار را به سطوح حمایتی برساند. با انتشار گزارشات فصلی به تدریج و در یک چشم‌انداز ۶ ماهه شاهد بهبود وضعیت بازار سهام و خروج از این سطوح در بهار سال آینده خواهیم بود.

وی عنوان کرد: از دیگر نقاط مثبت بازار می‌توان به نرخ ارز نیمایی اشاره کرد که در حال میل به قیمت ۲۵ هزار تومان است. این موضوع روی نرخ تسعیر شرکت‌ها موثر است. شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، معدنی و سیمانی‌ها وضعیت خوبی از لحاظ سودآوری دارند. همچنین انتظار می‌رود بانک و بیمه به واسطه نرخ تسعیر ارز در فصول پیش رو منتفع شوند و بر اساس عملکرد فصلی انتظار پی‌برای بهتری برای این گروه‌ها هست.

نصیرزاده گفت: در مجموع بازار در سطوح مورد توجهی است ولی نبود حمایت از جانب معامله‌گران، فعالان و نهادهای حقوقی بازار را راکد کرده است. بازار فردا هم کم‌نوسان است اما انتظار فاصله بازار از این سطوح و رشد وجود دارد. اصلاح در حال حاضر اصلاح زمانی است نه قیمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا