اخبار بورس

پیش بینی وضعیت بازار بورس در نیمه دوم سال 99

با رشد شارپی بازار سرمایه در اوایل سال 99 آن هم پس از سالها رکود بازار سرمایه در اواسط مرداد ماه وارد فاز اصلاحی 3 ماهه شد که اکنون نشانه هایی از پایان اصلاح بازار سرمایه به چشم می خورد. در این پست به صحبت های رضا آریاراد، یکی از کارشناسان بازار سرمایه در رابطه با آینده و وضعیت بازار بورس در نیمه دوم سال 99 و عوامل دخیل در اصلاح میان‌مدت شاخص بورس می پردازیم.

مشاهده آخرین اخبار بورسی

پیش بینی بازار بورس فردا 28 آبان ماه 99

شستا امروز چگونه بازگشایی شد؟

در نیمه دوم سال 99 بازار بورس چه خواهد شد؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، رضا آریاراد با پیش بینی روند معاملات بورس در نیمه دوم سال به ایرنا گفت: به نظر می رسد با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه اولیه صد شرکت تا پایان سال، شاهد رونق و ثبات بیشتر در این بازار باشیم. بورس تا پایان سال بازاری مطمئن برای پس اندازهای خانگی و قشر متوسط جامعه خواهد بود و با استقبال سرمایه‌گذاران همراه می‌شود.

وی افزود: در دوسال اخیر شاهد افزایش افسار گسیخته شاخص بورس تا کانال بیش از دو میلیون واحدی و بطور میانگین رشد بیش از پنج برابری و گاهی بسیار فراتر از آن برای برخی از سهام در بازار بودیم. تجربه‌ای که به باور بسیاری از کارشناسان، بی‌سابقه و کم‌نظیر با استقبال آحاد جامعه از سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه بود که توانستند در این دوران سود قابل توجهی را کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این اقدام را می توان به واسطه ورود پس‌اندازهای خانگی به بازار سرمایه و به نوعی بازگشت تاریخی پس اندازها به بورس نیز عنوان کرد. سرمایه‌های راکد مانده در جامعه بصورت هدفمند و با انگیزه افزایش تولید، اشتغال و سودآوری در بورس ورود پیدا کرد و باعث شکوفایی این بازار شد.

آریاراد با بیان اینکه ‌شاخص بورس پس از یک دوره رشد طولانی‌ و بی‌وقفه دست به یک اصلاح مدت‌دار زد و بسیاری از سهام ارزشمند شرکت های بورسی متاثر از چنین اصلاحی شدند، عنوان کرد: چندین عامل در اصلاح میان‌مدت شاخص بورس دخیل بودند که مهمترین آن را می‌توان ناشی از هیجان سهامداران تازه‌وارد و تصمیم گیری‌های عجولانه از سوی این افراد در این بازار دانست.

وی اضافه کرد: سهامداران تازه وارد در بورس فقط با انگیزه و آوازه کسب سودهای آنی اقدام به دریافت کدسهامداری و معامله در این بازار کردند و در انتظار  سودهای کلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودند. ورود بخش بزرگی از پس‌اندازهای خانگی به بازار سرمایه نقطه عطف رونق تولید و اشتغال پایدار است. سهامداران به انگیزه حمایت از تولید، کسب سود مشروع و متناسب تر از بهره های بانکی، اقدام به سرمایه گذاری در بورس کردند و به همین دلیل شاهد ورود حجم بسیار بالای نقدینگی به این بازار بودیم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برخی از سهامداران به محض اولین نوسان روزانه ارزش سهام، تحریک به خرید و فروش هیجانی در بازار شدند و در کوتاهترین زمان ممکن از بازار سرمایه خارج شدند که این موضوع تاثیر را در افزایش و کاهش هیجانی شاخص بورس بر جای گذاشت و به اصلاح میان مدت در بورس منجر شد. تعداد زیادی از سهامداران تازه‌وارد بعد از اوج رونق بورس، سود شناسایی کردند و به درصد بازدهی های محدود و اندک قانع شدند. سهامدارانی که با انگیزه بلندمدت و با مبالغ اندک جهت سرمایه‌گذاری وارد بورس شدند صاحب سودهای بسیار فراتر از بازارهای رقیب شدند که تنها کلید موفقیت در بورس را انتخاب سهام بنیادی با نگهداری بلند مدت عنوان می کنند.

آریاراد تاکید کرد: نگهداری بلندمدت پس‌اندازهای خانگی در سهام بنیادی، سرمایه گذاری مطمئن و ارزشمندی خواهد بود که نه تنها به مالک سهم سود می‌رساند بلکه در مسیر بازار سرمایه موجب رشد و ارتقا تولید و اشتغال پایدار خواهد شد. سرمایه گذاری در بورس باعث می‌شود تا سرمایه مردم در معرض سرمایه‌گذاری‌های کاذب و انحرافی که به ناهنجاری اقتصادی می‌انجامد، قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا