اخبار بورس

هلدینگ سیمان غدیر به بورس می آید

سومین تولید کننده بزرگ سیمان ، هلدینگ سیمان غدیر به بازار بورس می آید. این هلدینگ که بزرگترین سهامدار سیمان شرق، سیمان کردستان، سیمان سپاهان، سیمان دشتستان، سیمان ساروج‌ و سیمان نی ریز می باشد و اکنون در حال آماده سازی برای عرضه در بازار بورس می باشد.

ورود هلدینگ سیمان غدیر به بورس

به گزارش بورس فردا و به نقل از بورس نیوز، گویا هلدینگ سیمان غدیر آماده ورود به بورس شده است. لازم به ذکر است که هلدینگ سیمان غدیر سهامدار عمده سیمان شرق، سیمان کردستان، سیمان سپاهان، سیمان دشتستان، سیمان ساروج‌ و سیمان نی ریز هم هست.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز ضمن تایید این خبر بیان کرد: هلدینگ سیمان غدیر با در اختیار داشتن سهم بازار ۱۰ درصدی از تولید سیمان و مشتقات آن، یکی از بازیگران اصلی این صنعت به شمار می رود که با توجه به مکان یابی بهینه و اقتصادی زیرمجموعه های خود، توانسته در عرصه صادرات این محصول به کشورهای منطقه، دستاوردهای مناسبی را داشته باشد.

شیخان ورود تولیدکنندگان بزرگ صنعت به بازار سرمایه را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: در حال حاضر، “سیمان” به‌ عنوان کالایی که با مازاد ظرفیت تولید نسبت به تقاضای داخل روبرو است، یکی از جذابترین کالاها برای صادرات شناخته می شود و هلدینگ سیمان غدیر به واسطه داشتن زیر مجموعه هایی همچون شرکت سیمان شرق (در مشهد‌ و دستر سی به بازار کشورهای همسایه شرقی)، سیمان کردستان (دسترسی به بازار کشورهای همسایه غربی)، و سیمان دشتستان (در بوشهر و دسترسی به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس) ازجمله تولیدکنندگان با مزیت بالای صادراتی به شمار میرود. چراکه وجود محصول باکیفیت از یکسو و نزدیکی به بازارهای مصرف و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از سوی دیگر، میتواند سودآوری مناسبی را برای این هلدینگ و سهامداران آن، محقق کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان سهم صنعت سیمان از ارزش روز بازار سرمایه را بالغ بر یک درصد اعلام کرد و افزود: نیمی از ۸۰ کارخانه فعال سیمان کشور، در بورس پذیرفته شده اند که این تعداد، توانسته اند معادل ۱ درصد از ارزش روز بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند. به هر حال، ورود هر چه بیشتر شرکت های سیمانی و به‌ویژه هلدینگ های بزرگ، می تواند این صنعت را به‌ یکی از گزینه های کم ریسک سرمایه‌ گذاری برای فعالان بازار سرمایه تبدیل کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یکی از مهمترین مزایای ورود به بورس شرکت های سیمانی را شفاف سازی و افزایش تعداد ذینفعان خرد برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا سهام سایر شرکت‌های سیمانی نیز به تدریج در بورس عرضه گردند.

وی در خصوص الزام داشتن بازارگردان برای شرکت‌های سیمانی عضو انجمن گفت: فعالان صنعت سیمان هم هم سو با سایر نهادهای بازار سرمایه، به منظور صیانت از دارایی ها و ثروت سهامداران خود، نسبت به انعقاد قرارداد بازار گردانی سهام خود اقدام کرده اند تا فعالان بازار سرمایه با در نظر گرفتن این ابزار حمایتی، سهم این صنعت را در پرتفوی خود ارتقا دهند.

شیخان درباره تصمیم اخیر انجمن در خصوص ورود سیمان به بورس کالا هم گفت: بورس کالا به‌عنوان بازاری کارا و رقابتی، میتواند مکانیسمقیمت گذاری و فروش این محصول را شفاف تر کند تا تولیدکنندگان سیمان بتوانند محصول خود را به قیمت واقعی و براساس عرضه و تقاضا، به فروش برسانند و این مهم، ضمنا‌ موجب حذف واسطه های غیر ضرور نیز خواهد شد تا درآمد ناشی از واقعی شدن قیمت سیمان، در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و مصرف کننده نهایی نیز از این شفافیت بهره مند گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا