اخبار بورس

ورق بورس برگشت؛ شاخص کل بورس مثبت شد

در سومین روز معاملاتی هفته سوم مهر، ورق بورس با وارد شدن دلار به کانال 28 هزار تومان، پس از 3 روز افت برگشت و شاخص کل بورس مثبت شد. در این گزارش به بررسی هرچه بیشتر نوسانات بازار در این روزها پرداختیم.

علت نوسان بازار بورس چیست؟

 

به گزارش بورس فردا، به نقل از تجارت‌نیوز، هفته جاری بازار سرمایه با افت شاخص کل بورس شروع به کار کرد. در دو روز گذشته هم روند کلی بازار منفی بود و امروز شاخص بعد از چند روز مثبت شد. اما چرا تغییرات در بازار زیاد شده است؟

دلار کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داد و شوک جدیدی به بورس وارد شد. سهامداران هم به نظر می‌رسد در چند روز گذشته با تردید و محافظه‌کاری اقدام به خرید و فروش سهام خود می‌کنند.

ایران تا چند روز آینده به مذاکرات برجام برمی‌گردد و این موضوع انتظارات از ادامه برجام را قوی‌تر کرده است. ریزش قیمت دلار و افت شاخص بورس هم از نشانه‌‌های آن است.

کارشناسان بازار سرمایه از مدت‌ها قبل گفته بودند حتی مذاکرات به نتیجه هم برسد تهدیدی برای بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند. زیرا شرکت‌های بورسی در قیمت‌های دلار ۲۳ هزار تومان هم جذابیت و ارزندگی دارند. اما به نظر می‌رسد تنها عاملی که این روزها بازار را منفی کرده، ترس و هیجانی است که سهامداران از دولت و سیاست‌های نامشخص اقتصادی‌اش گرفته‌اند.

از طرفی رئیس بانک مرکزی از کنترل تورم و نرخ ارز صحبت می‌کند و از طرفی دیگر وزیر اقتصاد از انتشار اوراق با نرخ بهره بالا. همین دو عامل ریزش مقطعی شاخص کل را رقم زده‌‌اند.

امید قائمی، کارشناس بازار سرمایه درباره علت شکل گرفتن جو مثبت در بازار امروز گفت: با توجه به ابهام در سیاست‌های اقتصادی دولت نوسان در بازار طبیعی است. سهامداران در حال حاضر به سیاست‌های دولت واکنش نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: افت سنگین بازار حتی در مقطع فعلی بعید است. زیرا قیمت‌های جهانی روند صعودی را دارند و زمانی که گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها منتشر شوند به کلی جهت بازار تغییر می‌کند.

قائمی همچنین افزود: بازار در نهایت به سمت سهم‌های بنیادی حرکت می‌کند و اطلاعات بنیادی شرکت‌ها تعیین کننده مسیر بازار خواهند بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا