اخبار بورسپیشنهاد سردبیر

نقش دولت در ریسک بازار بورس!

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وعده رییس جمهور در خصوص تثبیت بازار سرمایه، بسیاری از سرمایه گذاران در انتظار سیگنال های مثبت دولت بر روند بازار معاملات بورسی هستند. دراین بخش خبری به بیان نظر کارشناسان بورسی بر نقش دولت در ریسک بازار سریمایه می پردازیم.

تا دو ماه آینده روند بازار تغییر می‌کند!

به گزارش بورس فردا به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام با رشد هشت هزار واحدی شاخص کل همراه شد و در محدوده یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم با حدود سه هزار واحد در کانال ۴۲۵ هزار واحد قرار گرفت.

نمادهای فارس، خودرو و وبملت در صدر تاثیرگذارترین شاخص‌سازان بازار قرار گرفتند. بیشترین بیننده را هم نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و برکت داشتند. ارزش معاملات بورس هم در نیمه اول معاملات به حدود هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان رسید.

نیما جوادیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند فعلی بازار سهام گفت:  تا دو ماه آینده شاخص محدوده ۱٫۶ تا ۱٫۷ میلیون واحد را می‌بیند اما ریسک بودجه سال بعد، ناهماهنگی و بلاتکلیفی در تصمیمات اقتصادی تیم دولت و اخبار ضد و نقیض درباره قیمت‌گذاری دستوری ترس و هیجان در بازار سهام را بالا می‌برد و احتمال وارد شدن بازار به فاز رکودی را زیاد می‌کند.

جوادیان در بخش دیگری درباره تاثیر منفی کسری بودجه دولت در بازار سرمایه گفت: سال بعد به واسطه کسری بودجه و افزایش تورم فشار مضاعفی به شرکت‌ها وارد می‌شود و این موضوع به سرعت در روند بازار تاثیر خود را می‌گذارد. همچنین هنوز خبری از فروش ۱۰۰ هزار میلیارد سهامی که دولت قرار بود به فروش برساند نیست و این موضوع احتمالا افت بازار را زیاد می‌کند.

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره روند بازار سهام گفت: گزارش‌های شرکت‌ها معقول و خوب هستند اما به دلیل عرضه بالای حقوقی‌ها سهم‌ها رشد آنچنانی را نخواهند داشت.

این کارشناس بازار در بخش دیگری افزود: عرضه اوراق از سمت دولت برای جبران کسری بودجه، عامل تهدید کننده‌ای است که از تحرکات شاخص به سمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد جلوگیری می‌کند.

افنانی در این باره تشریح کرد: سناریو دیگری که برای بازار سرمایه می‌توان متصور شد، این است که بازار با توجه به روند اصلاحی به زیر ارزش ذاتی خود برسد و تا نیمه اول مهر ماه که تکلیف فروش اوراق و بهره بانکی مشخص شود روند بازار هم با ابهام رو به رو باشد.

مریم محبی، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم درباره بلاتکلیفی سیاست‌های اقتصادی دولت و سیاست‌گذاران و تاثیر آن در بورس گفت: بین سیاست‌گذاران همچنان وحدت رویه وجود ندارد و تصمیماتی که گرفته  یا برای انجام آن تعطل می‌شود یا در نقض آن خبری منتشر می‌شود. وی همچنین گفت، اخباری که منتشر می‌شوند علاوه بر آن که در گروهی خاص تاثیرگذار است در تحرکات کلی بازار سهام هم موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا