اخبار بورسپیشنهاد سردبیر

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، مصوبه ای به نفع بازار سرمایه

بر اساس مصوبه هیات وزیران صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده که این موضوع استقبال اهالی بازار سرمایه را بدنبال داشته است.

نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، مصوبه ای به نفع بازار سرمایه

به گزارش بورس فردا و به نقل از ایرنا، در جلسه عصر روز یکشنبه هیأت وزیران به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مصوب شد فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال شود.

همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی محاسبه می‌شود.

بر اساس مصوبه هیات وزیران صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز می‌بایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال شود.

اعلام این خبر با برخی از خوش بینی‌ها از سوی فعالان بازار سرمایه و تاثیر مثبت آن بر روند معاملات بورس همراه شد که در این زمینه «سید مصطفی صفاری»، کارشناس بازار سرمایه درباره اصلاح نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط هیات دولت اشاره کرد و افزود: نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و نیز برق آنها از جمله عوامل مهمی هستند که وضعیت آنها می‌تواند به شدت بر روند فعالیت شرکت‌ها و به مراتب نرخ سهام آنها در بورس تاثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع در کشور و نیز بازار سرمایه، اکنون کمیسیون اقتصادی مجلس برای روز پنجشنبه از فعالین بازار سرمایه دعوت کرده است تا مذاکراتی را در این زمینه داشته باشند و در نهایت تصمیم‌گیری درستی را برای آن اتخاذ کنند.

صفاری خاطرنشان کرد: بهتر است دولت نگاه درآمدی به شرکت‌ها نداشته باشد، در این زمینه تصمیماتی را اتخاذ کند که به نفع بازار باشد و از طریق این بازار قادر به کسب سود و درآمد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بودجه را دارای دو نوع رویکرد درآمدی و سیاستی اعلام کرد و گفت: در بودجه سیاستی، سیاست باعث می‌شود تا بخش‌های مختلف مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها که دارای مزیت مطلق اقتصادی هستند، سرمایه گذاری صورت بگیرد و از آن محل عایدی کسب شود.

وی ادامه داد: بهتر است رویکرد دولت در زمینه لایحه بودجه با برخی از تغییرات همراه شود و به سمت بودجه سیاستی پیش برود.

صفاری خاطرنشان کرد: نرخ خوراک گاز بیشتر به شکل درآمدی بود تا سیاستی؛ امیدواریم این مساله در صحن علنی مجلس برطرف، تصویب و ریسک فعلی از سر بازار برداشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر تصمیمات مجلس در زمینه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر روند معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: تاثیر تصویب اصلاح نرخ گاز در خوراک پتروشیمی در برخی از صنایع بیشتر و برخی دیگر کمتر است، بر این اساس تاثیر آن براساس فعالیت شرکت متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند با تاثیر زیادی همراه شود؛ بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور تصمیم‌گیری هر چه سریعتر در این زمینه  اقدام به برگزاری جلسه کرده است تا بتوان شاهد تاثیر مثبت آن بر روند بازار باشیم.

به گفته صفاری، اکنون ابهام بودجه از جمله مسایلی است که بر سر بازار وجود دارد و با رفع آن می‌توان معضل موجود بر روند بازار را برطرف کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، اکنون بازار از لحاظ p/e و گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها در بهترین موقعیت قرار دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند سود معقولی را از این بازار کسب کنند؛ بنابراین با رفع سایه لایحه بودجه شاهد روزهای مثبتی در بازار خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در کنار این موارد موضوع مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت از دیگر مسایلی است که می‌تواند بر روند بازار تاثیر مثبت داشته باشد اما در ابتدا باید در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی برسد تا بتوان شاهد تاثیر مثبت آن بر روند معاملات بازار سرمایه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا