فراتر از خبر

آخرین تصاویر از جنگ اوکراین و روسیه/ دلیل جنگ چیست؟

چندین ماه پیش افغانستان و حالا اوکراین و روسیه! بلاخره ولادمیر پوتین طاقت نیاورد به اوکراین حمله کرد. در ویدئویی زیر می توانید تصاویری از حمله هوایی اوکراین به روسیه، تصاویری از ترکیدن بمب ها وحشتناک در چند قدمی مردم و همچنین خرابی های به بار آورده را مشاهده نماید و در ادامه دلیل جنگ بین اوکرین و روسیه را نیز مطالعه نمایید.

آخرین تصاویر از جنگ روسیه و اوکراین

 

دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین چیست؟

اساسا، نبرn بر سر اوکراین؛ نبردی برای نفوذ و قدرت است. دولت اوکراین که اکنون تحت ریاست جمهوری ولادیمیری زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور است، در سال‌های اخیر به سمت غرب چرخش داشته و در آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو و دور شدن از مدار روسیه پس از شوروی است.

در همین حال، پوتین انحلال اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان یک فاجعه تقبیح کرد و به دلیل حاکمیت ۲۲ ساله خود در روسیه، به دنبال بازسازی پایگاه قدرت و حوزه نفوذ روسیه بر کشورهای شوروی سابق از جمله بلاروس، گرجستان و اوکراین است – چیزی شبیه به جواهری در تاج اتحاد جماهیر شوروی و یک دولت حائل طبیعی در برابر اروپا.

پوتین اغلب از وحدت تاریخی روسیه و اوکراین تمجید کرده و روز دوشنبه نیز با دستور ورود نیروها به دونباس این موضوع را بار دیگر تکرار کرد.

انحراف اوکراین به سمت غرب مسکو را خشمگین کرده است، چرا که روسیه نمی‌خواهد ناتو یا اتحادیه اروپا را به سمت شرق گسترش دهد تا اوکراین هم به آن بپیوندد، این در حالی است که هیچ چشم انداز قریب الوقوعی برای عضویت اوکراین در هیچ یک از این دو سازمان وجود ندارد.

در ماه دسامبر، روسیه خواستار تضمین حقوقی شد که اوکراین هرگز به عضویت ناتو درنخواهد آمد، اما این درخواست‌ها رد شد. تحلیل‌گران گفته‌اند پوتین می‌دانست که این درخواست‌ها رد خواهد شد، اما پس از آن می‌توانست اعلام کند که نگرانی‌های امنیتی روسیه نادیده گرفته شده و این را از طریق رسانه‌هایی به مردم روسیه فروخت که بیشتر آنها طرفدار پوتین هستند، چرا که یا تحت کنترل دولت هستند و یا به نوعی با دولت ارتباط دارند.

به این ترتیب، جای تعجب نیست که رسانه‌های دولتی روسیه بارها اوکراین و غرب را به دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه دونباس سرزنش کرده و هر دو را به انتشار اطلاعات نادرست و نادیده گرفتن خواسته‌های امنیتی روسیه متهم کرده‌اند.

اقدامات اخیر روسیه با محکومیت بین‌المللی مواجه شده به طوری که ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعلام کردند، اگرچه این کشور قبلا به دلیل الحاق کریمه، مداخله آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶، حملات سایبری و موارد دیگر، تحت تحریم بوده است.

آخرین وضعیت جنگ اوکراین و روسیه

سقوط بازارهای سهام اروپا در یک سال اخیر بی سابقه بوده است.

بهای نفت و گاز در اروپا افزایش چشمگیری داشته و سهام بانک‌ها بیشترین افت را بین دیگر بخش‌های تجاری و اقتصادی در بازارهای اروپایی شاهد بودند.

بدلیل حجم زیاد ترافیک خروجی از شهر کیف، برخی مسیر های خروجی این شهر به سمت غرب مسدود شده اند.

شهر مرزی خارکف که قلب صنعت و اقتصاد اوکراین به شمار می رود به محاصره ارتش روسیه درآمده و درگیری‌ها در تمام محورهای این شهر مهم و راهبردی ادامه دارد. در چند روز پیش ارتش اوکراین واحدهای جدیدی را به سمت این شهر فرستاده بود حتی با اعزام یگان‌های ضد زره مسلح به موشک جاولین امیدوار بود که بتواند در مقابل پیشروی ستون‌های زرهی روسیه به داخل شهر جلوگیری کند. برخی منابع می‌گویند نظامیان اوکراینی با ترک پایگاه‌های آشکار خود در اطراف خارکوف وارد مناطق مسکونی شهر شده و آنجا موضع گرفتند.

روسیه: یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم‌شدن هستند.

وزارت دفاع روسیه گفته یگان‌های ارتش اوکراین در حال تسلیم سلاح‌های خود و ترک مواضع هستند و این مواضع مورد حمله ارتش روسیه قرار نخواهند گرفت.

روسیه همچنین گفته در جریان حملات خمپاره‌ای نیروهای اوکراینی به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک، تلفات غیرنظامی برجای مانده است.

جانسون: حمله روسیه به اوکراین، فاجعه‌ای برای اروپاست.

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین نوشت: این یک فاجعه برای قاره ماست. من با رهبران گروه هفت صحبت خواهم کرد و خواستار تشکیل جلسه فوری همه رهبران ناتو در اسرع وقت هستم.

از طرف دیگر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس از احضار سفیر روسیه برای ارائه توضیحات در خصوص اقدامات روسیه در اوکراین خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا