اخبار بورس

خطاب به وزارت صمت، قیمت گذاری دستوری فولاد به زیان تولید است

نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن معتقد است که قیمت گذاری دستوری فولاد به زیان تولید است و وزارت صنعت حق الزام بورس کالا به اجرای تصمیمات را ندارد. وزارت صنعت در تلاش است که با قیمت گذاری دستوری فولاد از افزایش قیمت این محصول در داخل کشور جلوگیری کند در حالیکه بورس کالا، تابع قوانین بازار سرمایه، زیرمجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و وزارت صنعت نمی‌تواند بورس کالا را ملزم به اجرای تصمیمات کند. چرا که تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است.

مقصر اصلی 20 درصد از ریزش بازار بورس وزارت صمت است

فروش سهام جایزه شتران، فملی و فارس از امروز 20 دی امکان پذیر است

قیمت گذاری دستوری فولاد به زیان تولید است

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، نادر سلیمانی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری به زیان تولید است،گفت: مقامات وزارت صنعت درصدد هستند با قیمت‌گذاری دستوری فولاد، مانع افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شوند اما بورس کالا، تابع قوانین بازار سرمایه، زیرمجموعه سازمان بورس و وزارت اقتصاد است و وزارت صنعت نمی‌تواند بورس کالا را ملزم به اجرای تصمیمات کند. چراکه تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است.

وی افزود: در سال جهش تولید که باید همه حمایت‌ها از تولید داخلی به‌ویژه از سوی دولت انجام می‌شد ولی نه‌تنها حمایتی نشد، بلکه تفنگ‌ها به‌سمت تولید داخلی نشانه رفته و برخی دستگاه‌های دولتی از هیچ ضربه‌ای به تولید ملی دریغ نمی‌کنند. برای نمونه می توان به تصمیم علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی اشاره کرد که قیمت پایه عرضه بورسی شمش فولادی را یرخلاف شیوه نامه مورد تایید، معادل ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام کرد.

سلیمانی ادامه داد: شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد که توسط ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید در ابتدا بر مبنای ۸۰ درصد قیمت CIS بود اما معاونت معدنی وزارت صنعت این مبنا را به ۷۰ درصد کاهش داده است. آثار چنین مصوباتی که تأثیر زیادی بر بازار خواهد داشت باید مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد و هر تصمیم‌گیری یک‌سویه، اقدامی با ریسک بالا محسوب می‌شود.

محمد احرامیان نایب رئیس انجمن تولیکنندگان فولاد نیز گفت: وزارت صنعت با سیاست قیمت‌گذاری دستوری در محصولات فولادی تولیدکنندگان را با تنش بسیاری مواجه کرده و باعث شده محصولات را ماهانه و هفتگی با ضرر به فروش برسانند و نفعی هم به مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. چراکه محصولات را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند.

وی افزود: دولت صادرات فولاد را به تنظیم بازار داخل گره زده که این موضوع اصلاً کارشناسی‌شده نیست. تصمیمات غیرمنطقی عاملی می‌شود تا اعتبار کشور در عرصه بین‌المللی مختل شود و بازارهای صادراتی که توسط تولیدکنندگان به‌زحمت به دست آمده از دست خواهند رفت.

احرامیان ادامه داد: میزان تولید فولاد حدود ۳۰ میلیون تن است ولی نیاز داخل ۱۵ میلیون تن اعلام شده است. راه علاج تعیین قیمت فولاد مطابق با عرضه و تقاضا بوده تا بازار به‌سمت تعادل حرکت کند و قیمت‌ها منطقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا