اخبار بورساخبار مهم بورس و اقتصاد

فشار روانی دلار بر بازار سرمایه

این روزها درحالی که همه از ارزندگی بازار سرمایه و سهام در قیمت‌های کنونی صحبت می‌کنند، شاخص بورس درحال ریزش است و این ریزش امروز شدت نیز یافته است.

فشار روانی دلار بر بازار سرمایه

به گزارش بورس فردا و به نقل از بورسان، درحالی که روز گذشته معاملات روندی خنثی را طی می‌کردند و تنهای برخی سهام شرایط مناسبی داشتند، امروز اما شدت عرضه‌ها افزایش یافته و تعداد قابل توجهی از سهام در محدوده منفی معامله می‌شوند.

افزایش خوش‌بینی به مذاکرات وین و احتمال دستیابی به توافقی زودهنگام باعث شده است که دلار از مرز ۳۰ هزار تومان عقب نشینی کند و پس از ماه‌ها کف ۲۹۳۰۰ تومان را به سمت پایین بشکند.

می‌توان که ریزش امروز را به کاهش قیمت دلار نیز نسبت داد؛ هرچند که این صرفا یک جنبه روانی از واقعیتی بزرگ‌تر است. نباید فراموش کرد که دلار نیما همچنان زیر ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود و فعلا فاصله زیادی با قیمت لار در بازار آزاد دارد.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون

اگر به نقشه بازار امروز نگاهی بیندازیم، رنگ سرخ سهام نشان از وضعیت درونی بازار و کم‌جانی بازار سرمایه دارد.

اگرچه طی مدت گذشته بسیاری از ریسک‌های پیش روی بازار همچون قیمت‌گذاری خودرو، بندهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قیمت سوخت شرکت‌های فلزی، نرخ بهره مالکانه و… از سر راه بازار برداشته شده اما هنوز رخوت سنگینی بورس را فراگرفته است.

نکته قابل توجه معاملات این روزها این است که با وجود عدم تقاضای خوب در بازار، فروشنده‌ها نیز از قدرت بالایی برخورداد نیستند و این نشان از عدم تمایل سهامداران برای فروش دارایی‌های خود در این قیمت‌ها دارد.

آمار معاملات ناامیدکننده

آمار معاملات امروز نیز اگر بدتر از روزهای قبل نباشد، بهتر نیست. ارزش معاملات همچنان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و شاهد خروج دوباره سرمایه افراد حقیقی از بازار هستیم. گویی که سهامداران پس از تحمل این همه سختی باز هم ترجیح می‌دهند که قید پول خود را بزنند و با اندک سرمایه باقی مانده از بازار خارج شوند.

اینکه مقصد این پول‌ها کجاست دقیقا مشخص نیست اما در صورت ورود این سرمایه‌های روزانه به سمت بازارهای موازی، قطعا بازگشت آنها به بورس کار بسیار دشواری خواهد بود.

ارزش معاملات امروز پس از گذشت دو ساعت از شروع معاملات نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و تا این لحظه ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه افراد حقیقی از بازار خارج شده‌ است.

در معاملات امروز، ۴۸۳ سهم منفی با ۱۱۲ صف فروش به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان و ۱۲۶ سهم مثبت با ۳۷ صف خرید به ارزش ۸۸ میلیارد تومان قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا