اخبار بورسپیشنهاد سردبیر

بورس کی سبز می شود؟ / عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که تا پایان سال امیدی به بازگشت بورس به مدار مثبت نیست اما برخی دیگر از کارشناسان بورس معتقدند بازار هنوز جای امید دارد و عواملی هستند که بر رشد بازار بورس دخیل هستند.

در این گزارش به بررسی عوامل موثر بر رشد بورس پرداختیم.

عوامل اثر گذار بر رشد بورس کدام است؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، امیر تقی خان تجریشی، رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران به عوامل تاثیرگذار در نوسان و ایجاد روند نزولی در معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: از ابتدای پاییز برخلاف فصل تابستان شاهد روزهایی نه چندان جذاب برای معاملات بورس بودیم که این امر ناشی از دلایل متعددی مانند افزایش نرخ بهره، تغییرات نرخ ارز، اثرات ناشی از قیمت گذاری دستوری و افزایش هزینه های مترتب بر شرکت‌های بورسی بود که وجود این عوامل زمینه ایجاد نوسان در معاملات این بازار را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: گرچه برخی از این دلایل می‌تواند تردیدهایی را برای سرمایه‌گذاران در ورود نقدینگی به این بازار ایجاد کند، اما هیچکدام را نمی‌توان اصلی ترین عامل در کم رمقی بازار و قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولی تلقی کرد.

تجریشی ادامه داد: در مقابل دلایل تردیدزا برای ورود سرمایه گذاران به بازار و ایجاد روند نزولی در شاخص بورس، وجود نکات مثبت در بازار کم نبود که متاسفانه توجه چندانی به آنها نشد و زمینه برای روند صعودی شاخص بورس از طریق وجود چنین عوامل مثبتی فراهم نشد.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران تاکید کرد: افزایش نرخ ارز نیمایی و کاهش فاصله با نرخ بازار آزاد، امید به گشایش های برجامی، کاهش فشار انتشار اوراق و کاهش هزینه های جانبی شرکت ها در خصوص تخفیفات، هزینه های حمل و نقل و انتقال پول از جمله عوامل مثبتی هستند که توجه به آنها می توانست باعث ایجاد روزهای خوش در معاملات بازار سهام شود و تا حدودی از ضرر و زیان سهامداران در بازار بکاهد.

وی معتقد است که افزایش قیمت کالاها در سطح جهانی به خصوص نفت و مشتقات آن، کم رونقی بازارهای موازی و مهمتر از همه گزارش‌های ۶ ماهه مثبت بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند در ورود روند صعودی به معاملات بورس بی‌تاثیر باشند.

تجریشی با اشاره به اینکه با توجه به افزایش نقدینگی و تورمی موجود در کشور به نظر می‌رسد بازار در نقاط ارزنده ای قرار دارد و فنر بازار در حال فشرده شدن است، گفت: با توجه به چنین وضعیتی به نظر می رسد روند بازار با یک حرکت مثبت به راحتی به مسیر صعودی خود باز گردد و ضرر و زیان سهامداران در این بازار جبران شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آنچه که در این بین می توان به عنوان عامل کم رمقی بازار به آن پرداخت بحث اعتماد به بازار است، همچنین سایر دلایل تنها بهانه ای برای صبر کردن تا روشن شدن فضای پیش رو است که معاملات کم حجم روزهای اخیر موید این امر است.

به گفته وی، وجود چنین فضایی اینک خریداران و نیز فروشندگان را مردد برای سرمایه گذاری دوباره در بورس و ورود نقدینگی‌های خود به این بازار کرده است.

تجریشی با اشاره به اینکه بازگشت اعتماد سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس موضوع مهم و قابل توجه فعلی فعالان بازار تلقی می‌شود، گفت: باید این موضوع به سرمایه‌گذاران ثابت شود که باید به بازار سرمایه نگاه بلند مدت داشت و بازدهی معقولی را از این بازار در بازه زمانی بلندمدت کسب کرد.

رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران اظهار داشت: گرچه معتقدیم که رشد هر بخش اقتصادی نباید با رکود در بخش های دیگر همراه شود اما این بازار سرمایه است که بیش از ۵۰ میلیون ایرانی در آن مشارکت دارند و رونق آن منافع عامه را تأمین خواهد کرد، بازگشت این اعتماد تنها وظیفه دولت نیست و بخشی از آن بر عهده فعالان بازار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بازگشت رونق به بازار سرمایه در گرو بازگشت اعتماد به این بازار برای سرمایه‌گذاری است، افزود: این اعتماد نیز با ابهام زدایی از برخی مسایل حاصل می شود.

تجریشی با تاکید بر اینکه خوشبختانه سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی که خود از اهالی بازار سرمایه بوده است، سبب مرتفع شدن ابهاماتی از جمله نوسان در بازار ارز، افزایش نرخ سود و اوراق در اقتصاد کشور شد، افزود: این موضوع مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفت، چرا که مبنای فعالیت با بانک مرکزی، تعامل با بازار سرمایه عنوان شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران گفت: از دیگر نکات که فعالان بازار انتظار روشن شدن وضعیت پیرامون آن را دارند می‌توان به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف قیمت‌گذاری دستوری کالاها، وضعیت درآمدها یا معافیت‌های مالیاتی، عوارض و حقوق دولتی و روش های تأمین کسری بودجه اشاره کرد که بهتر است هرچه زودتر تصمیمات لازم برای این موارد اتخاذ شود و شاهد تاثیرات مثبت آن در اقتصاد مشور از جمله حوزه بازار سرمایه باشیم.

وی اظهار کرد: معتقدیم که تصمیم گیری در این موارد کمی زمانبر و سخت است اما مطمئن هستیم که با روشن شدن این مسایل سایه بی اعتمادی از سر بازار برداشته شود و حال که بازار با سیل گزارش های خوب و پتانسیل بالای جذب سرمایه در بازار اولیه و ثانویه روبروست به مدار رونق باز خواهد گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا