اخبار بورساخبار عرضه اولیه

ورود یک شرکت سیمان به بورس

رضا جمارانیان مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین در نشست خبری امروز (شنبه) با اشاره به جزییات عرضه اولیه این شرکت، اظهارکرد: ۱۵ درصد سهام این شرکت با نماد سیتا واردبازارسرمایه می‌شود.

به گفته وی این شرکت ۷۵ کارخانه دارد و ۳۰ درصد از ظرفیت سیمان کشور را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: سیمان تامین زیرمجموعه هلدینگ شصتا دارای چند بخش از جمله صنعت سیمان، ساختمان عمران و حمل‌ونقل است و سرمایه این شرکت به ۱۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که شامل ۴۵ شرکت زیرمجموعه است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین، ادامه داد: از ۴۵ شرکت یادشده ۲۶ شرکت بورسی و ۱۹ شرکت غیربورسی هستند و ارزش پرتفوی مجموعه به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

جمارانیان افزود: این هلدینگ با ۱۳ شرکت سیمانی بزرگترین هلدینگ کشور محسوب می‌شود و سود تجمعی سال گذشته آن حدود ۱۱۲۱ میلیارد تومان بوده و نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سه مجموعه این هلدینگ ۱۳۵۰ میلیارد تومان سود داشته‌اند که نسبت به سال ۹۷ این میزان سوددهی، رشد ۱۹۰ درصدی داشت، گفت: میزان فروش حجمی سیمان از ۱۴ میلیون به ۱۶ میلیون رسید که در این بخش هم رشد ۱۸ درصدی داشتیم.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین، تاکید کرد: رشد تولید سیمان در کشور در مجموع بدون احتساب شرکت سیمان تامین ۹ درصد بود که این میزان در شرکت تامین به دو برابر رسیده است.

به گفته جمارانیان رشد ریالی ناشی از فروش هم ۶۲ درصد معادل ۳۸۰۶ میلیارد تومان بوده است. همچنین حاشیه سود هم به ۴۱ درصد رسید.

وی درباره محل افزایش سرمایه شرکت، تاکید کرد: افزایش سرمایه قبل از عرضه اولیه صورت گرفته شده که محل آن هم وصول مطالبات بوده است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین، افزود: یکی از دلایل سوددهی مجموعه تعیین تکلیف وام‌های ارزی بود. در سال ۹۷ سیمان آبیک ۱۰۳ میلیارد تومان زیان انباشته داشت که با تسویه تسهیلات ارزی، آن را به صفر رساندیم. تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره ارزی دریافت شده بود که از طریق قانون رفع موانع تولید با بانک به این تفاهم رسیدیم که تسهیلات دریافت شده به ریال و به نرخ سالی که این تسهیلات دریافت شد، تسویه شود.

جمارانیان گفت: از این محل جلوی تحمیل ۱۰۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌ها به شرکت را گرفتیم.

وی ادامه داد: وام دیگرمان در بخش فاینانس خودگردان بود که توانستیم وجه التزام ۱۶ درصدی را کاهش دهیم و از این محل توانستیم ۱۴ میلیون یورو را به ۳.۷ دهم میلیون برسانیم که این میزان وام هم با نرخ نیمایی با بانک صادرات تسویه شد. در این بخش هم از تحلیل ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه به شرکت جلوگیری کردیم.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین با بیان اینکه فرآیند بورسی شدن سیمان آبیک را انجام داده‌ایم، اظهارکرد: با بورسی شدن سیمان آبیک، ارزش افزوده‌ای برای سیمان تامین ایجاد خواهد شد.

جمارانیان مبنی بر اینکه دستوری بودن قیمت‌گذاری سیمان چه اثری در این صنعت گذاشته و میزان درآمد این هلدینگ از صادرات سیمان چقدر بوده است، گفت: ۱۰ سال گذشته که میزان عرضه در بازار کمتر از تقاضا بود، دولت نسبت به قیمت‌گذاری سیمان اقدام کرد اما درحال‌حاضر پس از گذشت ۱۰ سال این روند معکوس شده است و عرضه بیش از تقاضا است. برای اینکه رقابت منفی بین شرکت‌ها شکل نگیرد با رقبا به این توافق رسیده‌ایم که ۳۵ درصد ظرفیت خط تولید را بلااستفاده نگه داریم. بنابراین در این شرایط قیمت‌گذاری از سوی دولت درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری از سوی دولت باعث تاثیر منفی آن در بخش صادرات شده است، گفت: قیمت‌گذاری در بخش صادرات متاثر از قیمت داخلی است و در حالی که قیمت سیمان صادراتی ایران ۹ دلار است، این قیمت برای سیمان‌های خارجی حدود ۹۰ دلار است.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین، افزود: در این شرایط یارانه‌ای که دولت به بخش سیمان می‌دهد به جیب دلالان خارجی می‌رود.

جمارانیان ادامه داد: از ۱۰ سال گذشته تا به امروز تورم ۵.۵ برابر شده و قیمت ارز به ۱۲۰ برابر رسیده اما قیمت سیمان فقط ۳ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت سیمان و اثرگذاری آن در قیمت مسکن گفت: تاثیر سیمان در بخش ساختمان ۴/۰ درصد است و باعث افزایش قیمت‌ها نمی‌شود.

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین، گفت: اگر متوسط قیمت تولید هر متر مربع را ۵ میلیون در نظر بگیریم، تاثیر سیمان در این بخش ۳۰ هزار تومان است.

جمارانیان همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر تاثیرپذیر بودن صادرات این صنعت از تحریم‌ها، اظهارکرد: صنعت سیمان در بخش تولید از تحریم‌ها تاثیرپذیر نیست اما در بخش سرمایه‌گذاری‌های جدید تحریم‌ می‌تواند در این صنعت تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر، ظرفیت تولید سیمان در کشور ۸۵ میلیون تن است که میزان تولید ۶۰ میلیون تن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا