اخبار بورسارز دیجیتال

رکورد جدید شاخص در ابتدای هفته /اخبار مهم بورسی

امروز شنبه ۳۱خرداد شاخص کل بورس در پایان معاملات با رشد ۴۰ هزار و ۹۲۹ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۰۳ واحد رسید.

شاخص هم وزن امروز نیز رشد مثبت داشت و با ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد عدد ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحد را نشان داد.

و هم چنین  ارزش معاملات نیز ۱۱۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد شد.

در معاملات امروز نمادهای “فولاد“، “فملی” و “فارس ” به ترتیب با ۳۱۸۰، ۲۷۶۰ و ۲۶۸۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند.

شرکت‌های جدید در مسیر بورس

مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران برای هر سهم سال ۹۸ این شرکت یک هزار و ۵۶۵ ریال سود تصویب کرد. مدیرعامل همراه اول با اشاره به دستاوردهای مالی شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۱۳۹۸ در این مجمع که با حضور بیش از ۹۲ درصد سهامداران تشکیل شده بود گفت: درآمد کل شرکت اصلی با حدود ۲۳ درصد رشد به ۱۸هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است که بالغ بر ۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم درآمد حاصل از بخش خدمات بوده است.اخوان بهابادی سود خالص شرکت اصلی را معادل ۳هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی  به برنامه پنج ساله راهبرد همراه اول که با نام «منظومه» در حال اجراست اشاره کرد و ، گفت: این برنامه، متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر آخرین فناوری و ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه است و بر آن هستیم تا از رهگذر اجرای این برنامه، نقشی تعیین‌کننده در گسترش خدمات دولت الکترونیک و سرویس‌های دیجیتال در کشور ایفا کنیم.

بورس در هفته اول تیر چگونه خواهد بود؟

در تازه‌ترین نظرسنجی، بیشتر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه روند شاخص را برای هفته پیش‌رو صعودی پیش‌بینی کردند.

ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بورس و آینده سهم‌ها طی هفته جاری را منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

در  این نظرسنجی ، هفت نفر از کارشناسان خبره و معامله‌گران بازار سرمایه شرکت کردند که بیشتر کارشناسان برای این هفته با ۸۵ درصد احتمال روند شاخص را صعودی پیش‌بینی کردند. سایر کارشناسان نیز با احتمال ۱۵ درصد نظر به متعادل بودن روند شاخص در هفته پیش‌رو داشتند.

هفته پیشین نیز اگرچه شاخص ریزش حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحدی روز یکشنبه را تجربه کرد، اما موفق شد سایر معاملات را با افزایش واحد چند هزارتایی به پایان برساند و طبق پیش‌بینی کارشناسان پیش برود.

همچنین کارشناسان در معاملات این هفته بازار سرمایه نمادهای پالایشی، بانک، سرمایه‌گذاری وخودرو را جزو برترین گروه‌های

صنعت پیشبینی کردند.

کارگزاری‌های بورسی در فیلتر شورای رقابت

شورای رقابت امروز (شنبه) دو موضوع بورسی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو موضوع روند صدور مجوزهای کارگزاران بورسی و قیمت سرویس‌های جانبی دو پتروشیمی مبین و فجر را میباشد .

طبق اطلاعیه مرکز ملی رقابت امروز قرار است درباره دو موضوع پرحاشیه این روزهای بازار سرمایه تصمیم‌گیری شود. یکی از دستورات جلسه امروز، می‌تواند کیفیت و کمیت خدمات کارگزاری‌ها بورسی را تحت تأثیر قرار دهد.

براساس بررسی‌های ۱۵ سال گذشته مجوز جدیدی برای تأسیس شرکت کارگزاری از سوی سازمان بورس صادر نشده است.  و همین موضوع  دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مجوز ۱۰۸ کارگزاری موجود شده است. قیمت مجوز یک شرکت کارگزاری این روزها به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان معتقد هستند برای راه‌اندازی یک شرکت کارگزاری با شعب متعدد در شهرهای کوچک به بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازی نیست و انحصار کارگزاران فعلی باعث شده است که میزان سرمایه‌گذاری لازم برای تأسیس یک شرکت کارگزاری (با احتساب قیمت مجوز)، دست‌‌کم به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد تومان برسد.

این در حالی است که با آزادسازی سهام عدالت و فروش ETFهای دولتی، تعداد فعالان بازار سهام به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است و شرکت‌های کارگزاری موجود، توان سرویس‌دهی به کل ذینفعان بازار را ندارد. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی کانون کارگزاران، از ۱۳۵۹ شهر کشور، کارگزاران تنها در ۲۱۵ شهر کشور دارای شعبه هستند و تقریبا ۸۵درصد شهرهای کشور به خدمات مستقیم کارگزاری‌های بورسی دسترسی ندارند. علاوه بر آن، تعداد پرسنل شرکت‌های کارگزاری از هفت هزار نفر تجاوز نمی‌کند و سرانه خدمات‌رسانی به فعالان بازار سرمایه در سطح نازلی قرار دارد.

هم چنین مسئله دیگری که موضوع دومی که میتواند تأثیرات قابل توجهی رو صورت‌های مالی این دو پتروشیمی و خریداران محصولات آنها از جمله پتروشیمی زاگرس داشته باشد مربوط به اختلاف قدیمی خریداران سرویس‌های جانبی و یوتیلتی از شرکت‌های پتروشیمی مبین و فجر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا