اخبار بورس

روند سریع تعداد افراد ثبت نامی در سامانه سجام

به گزارش بورس فردا با توجه به اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) که با رایزنی‌های این شرکت با بانک های دولتی و خصوصی،  تعداد بیش از 3 هزار شعبه بانک مسئولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده خواهند گرفت که  این کار باعث سهولت احراز هویت سهامداران میگردد.

تعداد شعب  مسئول احراز هویت سهامداران بازار سرمایه

این گزارش بیان میکند که هم اکنون بیش از سه هزار دفتر شامل 842 شعبه شرکت های کارگزاری، 1967 دفتر پیشخوان دولت و 261 شعبه بانک شهر مسئولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده دارند.

همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال فراهم سازی زیر ساخت های احراز هویت الکترونیکی (غیر حضوری) است که این پروژه پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح راه اندازی خواهد شد.

این شرکت  تاکید براین موضوع دارد که  دفاتر پیشخوان دولت نباید مشتریان خود را به سمت کارگزاران خاصی هدایت کنند زیرا این  این رفتاری تبعیض امیزی است که تخلف محسوب میشود .

سهامداران بازار سرمایه می توانند از میان 108 کارگزار فعال در این بازار یکی را بر اساس سلیقه و تصمیم خود حق انتخاب کنند و معاملات خود را با آن کارگزاری انجام دهند.

تعداد ثبت نامی ها در سامانه سجام

 در حال حاضر به طور میانگین روزانه یکصد هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام می کنند که طبق آخرین آمارها، تعداد ثبت نام کنندگان در این سامانه به رقم 5 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

 با این حال  با طرح های توسعه ای دولت برای بازار سرمایه از جمله عرضه سهام دولتی در این بازار  میتوان  افزایش ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان شاهد  باشیم.

سامانه سجام

سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.

 اطلاعات هویتی،  شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی در این سامانه ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت  www.sejam.ir  ثبت نام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا