اخبار بورس

آغاز روند صعودی بازار سرمایه با افت بازار سکه، طلا و ارز

اکنون که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که دلیل ریزش اخیر بازار بورس نه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و نه رشد بازار های موازی ، این سیاست های غلط است که بازار را به سوی منفی سوق داده است، اما با تخلیه حباب طلا، ارز و تراز شدن بازار، نقدینگی قطعاً به سمت بورس هدایت خواهد شد.

مشاهده اخبار داغ روز :

تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار بورس یایران

مشکل اصلی این روز های بازار بورس چیست؟

رشد بازار سرمایه با کاهش قیمت دلار و سکه

به گزارش بورس فردا و به نقل از کارگر آنلاین، سیر نزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه ۱۴‌آبان‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود ۶‌هزار تومانی همراه بوده و از ۳۰‌هزار تومان ظهر چهارشنبه به ۲۴‌هزار تومان در ظهر روز شنبه ۱۷‌ آبان رسیده است؛ کاهشی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن تأثیرگذار بود.

با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده روابط تجاری و اقتصادی ایران کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت‌هاست. هرچند که این ریزش قیمت‌ها هیجانی است همچنانکه افزایش افسارگسیخته نرخ ارز نیز غیرمنطقی بود و کارشناسان اعتقاد داشتند رشد افسارگسیخته قیمت دلار دلیل اقتصادی ندارد.

هرچند بازار با دید مثبت نسبت به آینده خود می‌نگرد و احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده و گشایش‌های اقتصادی وجود دارد اما دلال‌های بزرگ در این بازارها سعی دارند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند؛ همچنانکه انتظار می‌رفت روز شنبه شاهد کاهش بیشتر نرخ دلار باشیم اما شاهد توقف در این روند ریزشی بودیم.

نوسانات بهای دلار یا سکه به‌خاطر هیجان بازار است

«عباس آرگون» کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به چرایی کاهش یا افزایش بهای دلار و سکه در روزهای اخیر عنوان کرد: اینکه این روزها شاهد نوسانات بهای دلار یا سکه بودیم به‌خاطر هیجان بازار است. همچنین مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که خریدار دلار خیلی کم است و اکثر افراد حاضر در خیابان فردوسی و صرافی‌ها از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها برای فروش ارزهای خود راهی بازار شده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کاهش یا افزایش دلار به منابع ارزی و تبادلات بانکی بستگی دارد، افزود: باید دید آیا صادرات نفتی، تحریم‌ها، تبادلات بانکی، برجام و… حل می‌شود یا خیر. تا زمانی که این موضوعات وجود داشته باشد این‌گونه هیجانات در بازار دیده می‌شود.

عباس آرگون تصریح کرد: ۲۰ تا ۳۰‌درصد در بهای دلار و سکه نوسان قیمت وجود دارد. این نتیجه هیجان است و انتظار بیشتر از این هم می‌شود. باید صبر کرد تا به شرایط عادی برگردیم و اگر گشایشی که در بالا اشاره کردم روی دهد حتماً کاهش قیمت زیادی در بهای دلار یا سکه مشاهده خواهیم کرد.

محمد کشتی‌آرای، نایب ‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تأکید کرد: برخی دلال‌ها می‌خواهند برای کاهش ضرر خود با بالا بردن ساختگی قیمت‌ها، خریدهای قبلی‌شان را تبدیل به نقد کنند و به همین دلیل هم سعی در افزایش قیمت‌ها در معاملات فردایی دارند.

اتحادی شکل گرفته تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه شود

گفتنی است؛ در کانال‌های تلگرامی و گروه‌های معاملاتی طلا و ارز و خودرو، اتحادی شکل گرفته است تا مانع از حرکت نقدینگی به‌سمت بازار سرمایه شود تا جایی که فعالان این کانال‌ها سعی دارند با منفی جلوه دادن بازار بورس و انتشار شایعات، کماکان بورس را ریزشی کنند و اجازه ندهند پول‌ها از این بازارها خارج شود.

نقدینگی قطعاً به سمت بورس هدایت خواهد شد

هرچند بورس به‌دلیل سیاست‌های غلط همچنان قرمز است، اما با تخلیه حباب طلا، ارز و تراز شدن بازار، نقدینگی قطعاً به سمت بورس هدایت خواهد شد و با روند کاهش نرخ دلار که صرافی‌ها و فعالان بازار ارز تاکید دارند که برخلاف روزهای قبل این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود تا جایی که دلار ۲۰هزار تومانی و حتی کمتر از آن دور از ذهن نخواهد بود، نقدینگی‌ها در بازار راهی به‌جز بازار سرمایه نخواهد داشت./منبع: روزنامه صبح نو

یک دیدگاه

  1. مقصر اونایی بودن که به کارگزاری ها اجازه دادن زیر مدرک لیسانس وارد بازار مبتنی بر علم اقتصاد و بورس شوند. اینم نتیجه اش….. خودم کردم که….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا