اخبار بورس

سامانه جدید معاملات بورس در شهریور 1400 راه اندازی می شود

طبق اعلام مدیر عامل مدیریت فناوری بورس تهران رکورد معاملات سهام شکسته شده است. با توجه به اینکه تعداد معاملات سهام به تعداد 4 میلیون معامله رسیده و ارزش معاملات نیز حدودا 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، نسخه جدید سامانه معاملاتی در بورس از شهریور ماه 1400 شروع به کار خواهد کرد.

راه اندازی سامانه جدید معاملات در شهریور 1400

به گزارش بورس فردا و به نقل از  پایگاه خبری بورس پرس؛

روح الله دهقان با اشاره به بایدها و نبایدهای توسعه زیرساخت های نرم افزاری بازار سرمایه به سنا گفت: رکورد تعداد معاملات بازار سهام در آذر ماه شکسته شد. در اواسط ماه جاری 4.1 میلیون معامله به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در سامانه معاملات به ثبت رسید که در رکورد شکنی اخیر هیچ گونه کندی و عقب افتادگی در سامانه معاملاتی گزارش نشد.

وی افزود: موتور و معماری اصلی سامانه معاملاتی متعلق به یک شرکت فرانسوی است اما با تشدید تحریم ها ارتباطات در این بخش ادامه نیافت و لذا سامانه ای که در بورس تهران استفاده می شود با آنچه فرانسوی ها تحویل دادند بسیار متفاوت است. ظرفیت سامانه قبلی حداکثر ۲۰۰ هزار معامله در روز بود که در زمان خرید، بیشترین تعداد معاملات در روز ۶ تا ۷ هزار تراکنش بود و شرکت فرابورس هم هنوز راه اندازی نشده بود.

بیشتر بخوانید: آینده بازار بورس در 6 ماه آینده چگونه است؟

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون بخش هایی از سامانه معاملاتی بازنویسی شده و سامانه هایی از قبیل سفارش گیری، محاسبه شاخص و برخی دیگر از سامانه های نظارتی هم که معاملات را کنترل می کنند، بومی شده است. در حوزه فناوری اطلاعات همچنان نیاز به توسعه مداوم زیرساخت ها، بخش هایی از سامانه معاملاتی و ابزارهای نظارتی داریم تا ناظر امکان کنترل و رصد دقیق تر بازار را داشته باشد.

دهقان عنوان کرد: سامانه ای که پیش از این در روزهای اوج بازار دچار مشکل و کندی می شد پاسخگوی تراکنش های بالا را نداشت اما در 1.5 سال گذشته بخش هایی از سامانه با تلاش گروه داخلی بومی سازی و بهبود داده شد به نحوی که اکنون این سامانه حدود ۱۶ هزار تراکنش در ثانیه و نزدیک به چهار میلیون معامله در روز را به شکل روان پوشش می دهد.

وی درخصوص اینکه برخی فعالان بازار معتقدند سامانه معاملاتی فقط در روزهای مثبت دچار اختلال می‌شود، توضیح داد: بطور کلی تعداد تراکنش‌ها در روز های مثبت بیشتر از روزهای منفی است و اینکه نسخه جدید سامانه معاملات در ابتدای شهریور ماه آغاز به کار کرده است. در بررسی اشکالات باید سیستم های آنلاین کارگزاری ها را از هسته معاملات تفکیک کرد چرا که وقتی هسته معاملات دچار مشکل می‌شود سیستم آنلاین همه کارگزاری‌ها با مشکل مواجه می‌شود و اگر یک کارگزاری مشکل دارد و سایر درگاه‌ها مشکلی ندارند به این مفهوم است که هسته معاملات کار را درست انجام می‌دهد.

مطالعه بیشتر: دلیل نوسانات و بی تعادلی بازار بورس از زبان سه کارشناس بازار سرمایه

دهقان با فراخوان شرکت های دانش بنیان برای توسعه نرم افزاری بورس گفت:یکی از نیازهای اصلی، تربیت نیروهای متخصص حوزه فناوری اطلاعات است که در عین شناخت اطلاعات با کار در بازار سرمایه هم آشنایی داشته باشند. تاکنون گروه هایی مراجعه کرده اند اما در حال بررسی هستند و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده اند. حضور شرکت هایی که بتوانند ابزارهای جدید از جمله ابزارهای مشتقه بازار،  معاملات آتی، اختیار معامله و فروش تعهدی را در این بازار بکار گیرند بسیار موثر است چرا که بستر اصلی همه  اینها یک سامانه معاملاتی پیشرفته است.

همچنین بخوانید:

بازار سهام به سمت سهم های کوچک متمایل است

پیش بینی 5 کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار بورس هفته جاری (هفته اول دی 99)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا