اخبار بورس

دلیل نوسانات و بی تعادلی بازار بورس از زبان سه کارشناس بازار سرمایه

سه کارشناس بازار سرمایه دلیل نوسانات اخیر بازار بورس و بی تعادلی آن را رشد 9 برابری شاخص کل از اواخر خرداد 98 تا به امروز می دانند و انها بر این باورند که بهترین راه برای سرمایه گذاران صبر و افقِ دید بلند است. افق‌های کوتاه مدت حتی برای حرفه ای‌ها هم دارای ریسک است و برای غیرحرفه ای‌ها دارای ریسک بالاتری است و افق بلند مدت حتی 6 ماهه می‌تواند سوددهی بهتری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

مشاهده اخرین اخبار بازار سرمایه:

دامنه نوسان 4 نماد بورسی تغییر کرد

قیمت روز سهام عدالت 532 هزار و 1 میلیون تومانی

تایید افزایش سرمایه 1912 درصدی فاذر

دلیل نوسانات بازار بورس از زبان سه کارشناس بازار سرمایه

به گزارش بورس فردا و به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا کدیور با اشاره به اینکه از خرداد تا اسفند 98 شاخص بورس رشد 125 درصدی را تجربه کرد و میانگین ارزش سهام شرکت‌ها 2.2 برابر شد در برنامه تیتر امشب گفت: از اسفند سال گذشته تا اواخر مرداد شاخص بورس 4 برابر شد. از اواخر خرداد سال 98 تا اواخر مرداد سال جاری شاخص شاهد رشد 9 برابری شد و این یعنی قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به وزن در بازار سرمایه تا 9 برابر افزایش یافت.

وی دلیل اصلی رشد شدید شاخص بورس در این بازه زمانی را افزایش حجم نقدینگی دانست و افزود: افزایش روزانه 2.5 هزار میلیارد تومان نقدینگی و هجوم بخشی از آن به بازار سرمایه باعث افزایش خارق العاده قیمت سهام شده است. آینده چیزی است که در بازار سرمایه معامله می شود. فعالان بازار بر اساس برآوردی که از برآیند متغیرها در آینده دارند، انتظارات را امروز لحاظ کرده و اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

کدیور ادامه داد: دولت لایحه بودجه را به مجلس داده تا با بررسی در کمیسیون های مختلف بصورت قانون بودجه ارائه شود. بودجه ای که برای سال آینده تصویب می شود هم بر متغیرهای کلان اقتصادی در سال آینده موثر است و هم بر سودآوری و قیمت سهام تک تک شرکت های بورس در هر زمینه ای که فعالیت می کنند.

همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از دلایل برهم خوردن تعادل در بازار سرمایه را تغییر سیاست‌های دولتی عنوان کرد و گفت:
افزایش بهره بین بانکی در تابستان تا 22 درصد، اعلام زیان دو شرکت خودروسازی بزرگ و آزادسازی سهام عدالت باعث بر هم خوردن تعادل بازار شد. از دیگر عوامل اصلی کاهش شاخص بورس از 2 به 1.5 میلیون واحد تحلیل سرمایه گذاران از کمرنگ شدن حمایت‌های اولیه از بازار سرمایه است. هر گونه اتفاق و تغییر در مناسبات جهانی می تاند تاثیر مثبت و منفی را بر بازار سرمایه نشان دهد.

بهروز خدارحمی کارشناس بازار‌ سرمایه هم با بیان اینکه نوسان جزو ذات بازار سرمایه است، گفت: بازاری که نوسان ندارد و یکطرفه است، مرده بشمار می آید. بخشی از این نوسان وارد شده را باید طبیعی تلقی کنیم. ظرفیت بازار سرمایه با میزان استقبال و ورودی آن در یکسال گذشته منطبق نبوده و آشنایی وارد شده ها به آن هم متقارن نبوده و با افزایش قیمت هجوم به بازار زیاد بوده و در سوی دیگر با کاهش نرخ شاخص ها نوسانات خارج از تحمل افراد شده است.

وی افزود: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند و ریزش و رکود چند ماه اخیر باعث محتاط شدن سرمایه گذاران و کم شدن نگاه بلند مدت سال های قبل شده است. بازار سرمایه حداقل برای 6 ماه آینده می تواند دارای جذابیت و کشش مناسب برای سرمایه گذاری باشد.

بهترین راه برای سرمایه گذاران صبر و افقِ دید بلند است. افق‌های کوتاه مدت حتی برای حرفه ای‌ها هم دارای ریسک است و برای غیرحرفه ای‌ها دارای ریسک بالاتری است و افق بلند مدت حتی 6 ماهه می‌تواند سوددهی بهتری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا