اخبار بورس

دلیل محدود کردن ورود به بازار سرمایه توسط سازمان بورس

اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغیه ای انتشار کرده که براساس آن شرایطی را برای صدور کد بعد از یک ماه و قبولی مشتریان جدید بازار سرمایه در آزمون، برای حضور آنها در این بازار درنظر گرفته است.
براساس این شروط اعلام شده افراد پس از گذشت یک ماه با قبولی در آزمون، اجاره ورود به بازار سرمایه را خواهند داشت .
نظر یک کارشناس اقتصادی در این مورد مثبت یوده و این اقدام را در جهت ارتقای سطح سواد مالی میداند و ولی معتقد است که این اقدام نباید باعث اعمال محدودیت و نقض رقابت در بازار شود؛در این حالت باعث ناکار امدی ، بازار سرمایه خواهد شد .

نکته مهم در این ابلاغیه که حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. و قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. ازطرفی از شخص تعهد گرفته میشود که سیگنال فروشی نکند زیرا کد مسدود می‌شود.

شرط ورود تازه ‌واردها به بازار سرمایه به چه علت است ؟

دلیل این تصمیم توسط مسئولان بورس این است که تازه واردها نیازبه تخصص و دانش دارند .
با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق پیدا کرده است و افرادی که وارد بازار میشوند احتمالا دانش کافی را ندارند در صورتیکه این سرمایه گذاری ها نیاز به تخصص و دانش کافی دارد .

کامران ندری به‌ عنوان یک کارشناس اقتصادی، ضمن تقدیر ازاین اقدام سازمان بورس و اوراق بهاداربه ایسنا گفت: اینکه سازمان بورس تصمیم گرفته که سواد مالی افراد را در این زمینه ارتقا بدهد؛ الزاما اقدام بدی نیست، مگر اینکه این اقدام باعث ایجاد نوعی اجبار برای معامله‌گرانی که وارد بازار بورس می‌شوند، ایجاد کند.

عقلانی نبودن اعمال محدودیت در ورود به بازار سرمایه

این کارشناس اقتصادی بیان کرد که نباید مانع ورود افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند به بازار سرمایه شد و نباید ایجاد محدودیت کرد .
اظهار کرد: ورود افراد جدید به بازار درشرایطی معقول است که انها بخواهند خدماتی را ارائه دهند و سازمان باید مطمئن شد این خدمات دارای کیفیت  مناسب هستند و در این صورت محمدودیت هایی الزامیست .

با ذکر مثالی توضیح داد: زمانی که پزشکان، وکلا، مهندسان و… می‌خواهند فعالیت خود را شروع کنند؛ آزمونی از آنها گرفته می‌شود تا این اطمینان داده شود که این افراد به لحاظ کیفی می‌توانند خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه کنند.

وی در ادامه بیان کرد :کسانی که می‌خواهند از این خدمات استفاده کنند باید آموزش‌های لازم را ببینند، خیلی معمول و منطقی نیست؛ اگرچه خوب است که بعنوان مثال فردی که می‌خواهد از خدمات پزشکی استفاده کند، اطلاعات پزشکی هم داشته باشد.

وی این اقدام سازمان بورس را فقط از نظر ارتقا سطح سواد مالی معامله‌گرانی که تازه وارد بازار سرمایه شده اند مثبت دانست و گفت: اما الزام و اجبار برای هر فردی که این آزمون را بگذراند و مدرک بگیرد تا اجاره ورود و معامله را داشته باشد ، قابل فهم نداسنته وبیان کرده که معمولا برای متقاضیان و خریداران این الزامات را اجباری نمکنند . .

تاثیر شرط سازمان بورس برای ورود به بازار سرمایه بر سرمایه‌گذاری

وی درباره تاثیر این اقدام سازمان بورس بر سرمایه گذاری‌های مردم و سرمایه‌گذاری‌های خرد، اظهار کرد: این عمل باعث محدودیت در سرمایه گذاری میشود و با محدود کردن ورود اشخاص به بازار تبعات خوبی برای بازار اقتصاد نخواهد داشت و این اقدام فقط برای رفع کاستی و نقصان قابل ملاحظه‌ای که مخل این بازار شده، انجام شود .

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه زمانی اعمال محدودیت معقول میباشد که امکان سواستفاده از بی‌اطلاعی افراد نیز باشد . وبیان کرد که : مثلا زمانی که خود شخص وکیل نباشد و خودرا وکیل معرفی کند کانون وکلا برای پیشگیری و جلوگیری از این امر، در جهت لطمه وارد نشدن به این حرفه، الزاماتی را برای افرادی که خواهان ورود به این حرفه هستند را در نظر گرفته است و ملزم به دریافت اعتبارنامه از سوی این کانون کرده است.

هم چنین بیان کرد : این محدودیت ها نباید باعث مانع رقابت شود در این صورت اقدام قابل قبول است زیرا که رقابت در اقتصاد بسیار جدی است و بازاری از کارایی و کارآمدی لازم در اقتصاد برخوردار خواهد بود که رقابتی باشد وایجاد محدویت در بازار در بعضی موارد میتواند توجیه منطقی و قابل قبولی داشته باشد ، اما در این بازار توجیه‌ قابل قبولی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا