اخبار بورس

دلیل افت شاخص بورس شنبه – ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

 

مهدی ساسانی امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به افت پرشتاب شاخص بورس در بازار امروز اشاره کرد و افزود: در بازار امروز علاوه بر اینکه خبرهای تاثیرگذار مانند تغییر حجم مبنا و تغییر فرآیند صدور کد برای مشتریان جدید باعث روند نزولی بازار سرمایه شد، هسته معاملات از دیگر مسایلی بود که زمینه افت بیشتر شاخص بورس را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه امروز هسته معاملات در بازار با مشکل روبرو بود و اکثر آنلاین ها امکان خرید و فروش نداشتند، گفت: امروز صفحه اصلی بورس (tsetmc) روند معاملات را به درستی نشان نمی‌داد که این موضوع زمینه ایجاد یک برآشفتگی را در معاملات ایجاد کرد و باعث افزایش فشار عرضه‌ها در بازار شد.

ساسانی به دو ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر تغییر حجم مبنا و تغییر قوانین صدور کد برای مشتریان جدید تاکید کرد و اظهار داشت: تغییر حجم مبنا به خصوص برای فرابورس باعث کند شدن روند معاملات شد و بازار امروز نشانگر عدم استقبال سرمایه‌گذاران از این ابلاغیه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ابلاغیه دیگر مبنی بر اینکه افراد تازه وارد به بورس تا یک ماه امکان معامله در بازار را ندارند، تصمیم شبانه و نادرستی بود که باعث ایجاد شوک در معاملات امروز بازار شد و مشخص است که این قوانین برای کوتاه‌مدت مانع ورود نقدینگی در بازار سرمایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه این مسایل در کنار یکدیگر باعث روند منفی معاملات امروز بازار شد، افزود: بازار امروز ارزش معاملات بیش از هفت هزار میلیارد تومان را به ثبت رساند اما یک منفی ۱۸ هزار واحدی در کارنامه امروز خود بر جای گذاشت که نمی توان آن را به دلایل دیگر مانند کرونا ربط داد زیرا این بیماری هفته گذشته هم در بازار وجود داشت و اگر قرار بود این موضوع بر روند بازار تاثیرگذار باشد از هفته گذشته شاهد آن بودیم.

این کارشناسان بازار سرمایه افزود: از چند وقت گذشته پیش‌بینی‌ها برای بازار سرمایه بر این اساس بود که تا زمان ورود نقدینگی به بازار سرمایه شرایط بازار مناسب است اما زمانی که مدیران حاضر در بازار مانع ورود نقدینگی در این بازار می‌شوند نمی‌توان شاهد اتفاقات مثبتی در این بازار بود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع کرونا از ابتدای هفته گذشته در بازار سایه انداخته بود اما ورود گسترده نقدینگی در بازار مانع از ریزش بازار سرمایه در ایران شد، گفت: در سه روز نخست هفته گذشته رقمی بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد که این موضوع بیانگر افزایش تقاضا در بازار نسبت به چند وقت گذشته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات هفته گذشته در بورس جدال بین نقدینگی و اخبار منفی را نشان داد که شاهد برتری نقدینگی در داخل تابلوی معاملات بودیم.

ساسانی پیش‌بینی خود از روند معاملات در بازار فردا را اینگونه بیان کرد: در صورت بهبود وضعیت هسته معاملات و نیز ادامه ورود نقدینگی به این بازار شرایط متعادل تری را در بازار شاهد خواهیم بود.

تلاش دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

وی با بیان اینکه نکته‌ای که اکنون کل بازار را تحت شعاع قرار داده میزان نقدینگی است که هر روز در این بازار در حال افزایش است، افزود: تمرکز به سمت بازار سرمایه از سوی فعالان بازار باعث ایجاد فاصله در ورود نقدینگی از دیگر بازارها مانند طلا و سکه شد.

ساسانی با بیان اینکه هفته گذشته به دلیل ورود ایران به لیست سیاه، تصور فعالان بازار توجه دوباره سرمایه‌گذاران به سمت بازار طلا و ارز بود، گفت: بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقد بودند که با چنین اتفاقی باید بازار سرمایه زیر سایه اصلاح قرار گیرد اما تنها در یک روز و به مدت یک ساعت شاهد اصلاح بودیم و بعد از مدت کوتاهی دوباره شاهد ورود نقدینگی به این بازار و پیش‌روی شاخص بورس به سمت روند صعودی بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هفته نخست اسفند ماه یکی از بهترین هفته‌های بازار سرمایه بود که رکود شاخص بورس در یک روز شکسته شد، اظهار داشت: دولت، بانک مرکزی و سایر نهادها در تلاش هستند تا رشد دلار و دیگر ارزها کنترل‌شده‌تر باشد که تورمی در یک ماه آخر سال ایجاد نشود.

وی رشد بازار سرمایه به عنوان یکی از مکمل‌های کمک کننده در کنترل نرخ ارز دانست و گفت: رشد نرخ دلار نیمایی و سامانه سنا می‌تواند در رشد سودآوری بعضی از شرکت‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد که این موضوع به مراتب زمینه رشد شاخص بورس در بازار را فراهم خواهد کرد.

ساسانی افزود: تا زمانی که تمایل به ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه باشد نمی‌توان ایستگاهی را به عنوان ایستگاه آخر رشد بازار سرمایه مطرح کرد و این بازار از نظر عدد بیش از گذشته بزرگ خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ فعلی دلار را در سودآوری شرکت‌ها برای سال آینده در نظر بگیریم شاهد خواهیم بود که افزایش سودآوری آنها قیمت فعلی بسیاری از سهام را توجیه می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمادها و شرکت‌های حاضر در بازار همچنان جا برای رشد دارند، گفت: برخی از نمادهای خاص با توجه به رشد افسار گسیخته‌ای که داشتند می‌توانند حباب داشته باشد و وارد فار اصلاحی شوند اما این موضوع شامل همه سهم‌ها و کل بازار نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا