اخبار بورس

دلایل ریزش شاخص بورس امروز به گفته کارشناس بازار سرمایه

در این مورد  احمد جواهری، کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص توضیح داد:

یکی از دلایل ریزش شاخص لزوم اصلاح موقت شاخص تا محدوده روانی یک میلیون واحدی است. این موضوع همواره در تاریخ بازار سرمایه وجود داشته است که زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و مجددا صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و مجددا نزولی شود.

هم چنین وی  به بازگشایی مجدد نمادهای سایپا و ایران خودرو اشاره کرد و گفت : که ای بازگشایی نیز در ریزش امروز بی تاثیر نبودند.  زیرا بسیاری از سهام‌داران برای خرید سهام سایپا و ایران خودرو،  سهم های دیگر را فروختند .

دلیل دیگر نیز، تغییرات در وزارت صنعت هم در روند بازار تاثیرگذار بود.

هم چنین دلیل دیگرکه موجب تشدید ریزش شاخص میشود بخاطر حضور افراد آماتور است. این افراد تجربه‌ای در بازار سرمایه ندارند و زمانی که می‌بینند بازار کمی نزولی است، هیجانی رفتار کرده و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند.

با توجه به رشد خوبی که گروه‌های بانکی و پالایشی از ابتدای سال تجربه کردند در نتیجه انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهامداران این دو گروه مخصوصا جدیدالورودها از سوی دیگر نسبت به سایر گروه‌ها بالاتر بود.  در واقع این دو گروه لیدر محسوب می‌شوند، چشم سایر سها‌داران به روند رشد این دو گروه است. باید توجه داشت نکته مهم  برای ادامه مسیر رشد بورس دست به دست شدن و گردش مالکیت سهام شرکت‌ها  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا