اخبار بورس

دارا سوم چه سهامی دارد؟

دولت در نظر دارد تا با عرضه سهام خود در قالب صندوق های قابل معامله در بورس تحت عنوان صندوق های ETF مردم را در سود این صندوق ها شریک کرده و بتواند مقداری از کسری بودجه خود را جبران کند. تا کنون دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم عرضه شده اند و اکنون صحبت از ورود دارا سوم به میان آمده است دارا سوم چه سهامی دارد؟ گفته شده سهم های صندوق دارا سوم شامل باقیمانده سهام دارا یکم است که در زمان عرضه دارا یکم به فروش نرفته است. با وجود اینکه قبلا اعلام شده بود که صندوق دارا سوم شامل سهام خودرویی فلزی است اما به نظر می رسد دولت قصد دارد سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات را تحت عنوان دارا سوم عرضه کند.

دارا سوم شامل چه سهم هایی است و کی عرضه می شود؟

به گزارش خبرگزاری ایسنا:

طبق اعلام وزیر اقتصاد دولت تا پایان سال دارا سوم را عرضه می کند و اکنون بعد از عرضه دارا یکم و پالایش ‌یکم همه منتظر اعلام زمان عرضه دارا سوم هستند. اکنون دولت باید دو صندوق دیگر تا پایان سال عرضه کند. دارا دم به پالایش یکم تغییر نام داد و در حالی که انتظار می رفت دارا سوم شامل سهام خودرویی فلزی (باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس ایران) باشد اکنون اعلام شده که دارا سوم شامل سهام بانک های ملت، تجارت و صادرات می باشد. به گزارش ایسنا، طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس که باقیمانده سهام دولت در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع خودرو و فلزی است باید امسال در بورس عرضه شود.

بیشتر بخوانید: تمامی صندوق‌های ETF وعده داده شده به بورس می آیند

دارا یکم شامل سهام بانکی و بیمه ای بود و باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکای امین و دومین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله پالایشی با نام پالایش یکم شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز در بازار سرمایه عرضه شدند.

با توجه به اینکه 30 درصد از دارا دوم به فروش رفت دولت در نظر دارد باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم در بازار عرضه کند و برای این منظور باید صندوق جدید تشکیل شود و احتمالا قیمت آن با دارا یکم متفاوت خواهد بود.

زمان عرضه دارا سوم و صندوق شامل سهام خودرویی فلزی هنوز اعام نشه است اما همه صندوق‌های ETF باید تا پایان سال جاری در بورس عرضه شود.

آخرین اخبار از زمان عرضه دارا سوم

چهارشنبه ۱۶ مهر فرهاد دژپسند از عرضه باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق ETF با نام دارا سوم خبر داد و در 21 مهر عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد نیز از آخرین وضعیت و زمان عرضه دارا سوم سخن گفت و  اعلام داشت: طرح عرضه باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق دارا سوم با ارزش روز تابلو ۲۴ هزار میلیارد تومانی در مرحله اخذ مصوبه دولت است.

بعد از اخذ مصوبه دولت چگونگی ارائه دارا سوم و زمان عرضه مشخص می شود. سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات در سبد سهام عدالت نیز وجود دارد اما هنوز 20 درصد از سهم دولت در هر یک از این بانک ها باقی مانده بود و با وجود تخصیص سهام این بانک ها در صندوق ETF دارا یکم، کل این سهام به فروش نرسید و از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام حدود ۶.۷ هزار میلیارد تومان به مردم ارائه شد و باقیماند سهام دولت ماند.

حال دولت در صدد است باقیمانده سهام در این سه بانک که ارزش آن به حدود ۲۴ هزار میلیارد رسیده را در قالب صندوق دارا سوم و از طریق بورس به عموم مردم واگذار کند. قابل ذکر است که صندوق ETF دولتی که شامل سهام خودرویی-فلزی می باشد نیز براساس وعده داده شده تا پایان سال عرضه خواهد شد. اما سهام های دارا سوم باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا