اخبار بورس

دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟

صندوق etf دولتی دارا دوم یا پالایشی یکم که با نماد پالایش در بورس عرضه شد یکی از اتفاقات مهم اخیر در بازار بورس بود. در این پست قصد داریم که به جواب این سوال برسیم که ” دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟ ” اما قبل از بررسی زمان ورود دارا دوم به پرتفوی و زمان قابل معامله بودن آن، بهتر است که یک تعریف مختصری از دارا دوم داشته باشیم.

دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟
دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

  • صندوق دارا دوم چیست؟
  • پرتفوی چیست؟
  • دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟

صندوق دارا دوم چیست؟


روزهای اخیر زیاد نام صندوق دارا دوم را شنیده اید. صندوق دارا دوم به منظور ارتقای وضعیت اقتصادی افراد قشر ضعیف جامعه عرضه شده و از طرف دولت به افراد واگذار شده است. هدف دولت از عرضه سهام دولتی در قالب صندوق در بورس این است که علاوه بر تامین مالی برای دولت افراد جامعه در سود این صندوق ها سهیم شوند. تنها افراد حقیقی میتواند از صندوق دارا دوم استفاده کنند. با کلیک بر روی عبارات زیر اطلاعات کاملتری درباره صندوق دارا دوم بدست آورید:


پرتفوی چیست؟


موضوع بعدی که باید برای پاسخگویی به سوال ” دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود ” بررسی کنیم، بررسی معنی کلمه پرتفوی است. هر چند که در پست های گذشته به صورت اختصاصی در مورد پرتفوی توضیح داده ایم، با این حال اشاره ای به معنی و مفهوم پرتفوی می کنیم.

پرتفوی چیست؟
پرتفوی چیست؟

پرتفوی در واقع به مجموعه و گروهی از دارایی های افراد مانند سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و معادل‌های پول نقد نظیر سپرده های بانکی، همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله، پرتفوی یا سبد دارایی ها (به فرانسوی: Portfolio) گفته می‌شود.

افرادی که برای دریافت کد بورسی اقدام کرده اند بعد از انتخاب کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند. به مجموع سهام خریداری شده در بورس پرتفوی می گویند که به پرتفوی لحظه ای و پرتفوی سرمایه گذاری تقسیم می شود. ممکن است شما در بورس دارایی ای داشته باشید که در سامانه یکپارچه ذینفعان نمایش داده می شود اما در پرتفوی شما قابل ملاحظه نباشد. به عنوان مثال دارا یکم بعد از بازگشایی در پرتفوی بسیاری از خریداران ان وجود نداشت و باید با طی مراحلی اقدام به افزودن آن به پرتفوی می نمودند. حال بعد از پایان زمان عرضه نویسی دارا دوم سوال خیلی ها این است که دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و می توان آن را فروخت؟


دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و می توان آن را فروخت؟


پذیره نویسی دارا دوم در تاریخ 30 شهریور 99 به اتمام رسید. سهام 4 پالایشگاه معتبر و بزرگ کشور یعنی پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز هرکدام ۱۵ درصد، جزو دارایی‌های این صندوق منظور شده است.

دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟
دارا دوم کی وارد پرتفوی می شود و قابل معامله است؟

با توجه به وضعیت منفی بازار در روزهای عرضه دارا دوم استقبال چندانی از آن صورت نگرفت و تنها 17 درصد از سهام دارا دوم به فروش رفت. خرید دارا دوم از طریق کد بورسی و بانک امکان پذیر بود اما برای فروش دارا دوم لازم است کد بورسی داشته باشیم. بعد از دریافت کد بورسی و احراز هویت در سجام شما می توانید دارا دوم خریداری شده از طریق بانک یا کارگزاری را در سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان سمات و در قسمت مشاهده دارایی ها مشاهده کنید تا مطمئن شوید که دارا دوم برای شما خریداری شده است. البته بعد از بازگشایی نماد دارا دوم امکان مشاهده آن وجود دارد. یعنی حدود یک ماه بعد از پایان پذیره نویسی دارا دوم.

بنابراین دارا دوم حداقل یک ماه دیگر وارد پرتفوی شما می شود وشما قادر به فروش یا معامله آن خواهید بود.

حال برای فروش و معامله دارا دوم باید آن را در پرتفوی بورسی خود وارد کنید. این کار از طریق تغییر کارگزار ناظر امکان پذیر است. بعد از بازگشایی نماد دارا دوم یا همان پالایش در بورس آموزش کامل نحوه افزودن دارا دوم به پرتفوی را با جزئیات در اختیار شما خواهیم گذاشت.

‫21 دیدگاه ها

    1. تاریخ دقیق بازگشایی دارا دوم هنوز اعلام نشده اما احتمالا اواخر مهر و یا اوایل آبان بازگشایی میشه

  1. بعد از خرید دارا دوم حدود یک هفته ۵ میلیون بلوکه بود بعد پیام امد که توسط سیستم معاملات حذف شده، آیا این سهام را خریده ام؟ واگر نه پس چرا پولش برنگشته؟ لطفا راهنمایی کنید.

    1. در قسمت سفارشات سهم عبارت حذف شده در مقابل نماد پالایش آورده می شود و این به معنی نخریدن سهم نیست بلکه به این معنی است که سفارشات در انتهای روز حذف می شوند و قابل تغییر و ویرایش نیستند. اگر پول شما بلوکه شده دارا دوم برای شما خریداری شده است.

  2. سلام من قبلأ ۲میلون دارایکم خریداری کردم و۳میلیون دارادوم ویک میلیون هم ناخواسته زده شد خواستم بدونم تکلیف اون یک میلیون من کی روشن میشه؟

  3. سلام برای منذفقط پول از حساب کم شده ولی بلوکه نشده و کلا پول رفته بدون هیچ اثری کارگذاری هم کشاورزی هستم و جواب درستی نمیده داخل سایت یک پارچه هم رفتم انجا هم نبود باید چکار کنم

    1. سلام
      صبر کنید بعد از مدتی دارا دوم به درگاه یکپارچه ذینفعان و بعد از اون به پرتفوی شما اضافه میشه.

      1. سلام دقیقا دارا دوم کِی میتونم بفروشم؟ منظور کِی به درگاه ذینفعان میاد؟ قرار بود بعد یه ماه به درگاه و پرتفوی اضافه بشه ولی الان نزدیک 2ماهه هنوز نیومده

  4. سلام امروز 10 آبان 99 و هنوز دارا دوم رو در دارایی درگاه یکپارچه ذینفعان بنده وارد نشده… از کجا باید پیگیری کنم . با تشکر

  5. سلام.الان ۱۱ام آبان هست ولی سهام دارا دوم به سبد دارایی من اضافه نشده و فقط پول از حسابم رفته چکار باید بکنم؟

  6. سلام الان ۱۲ آبان هست هنوز دارا دوم که از بانک سپه خریدم به داراییها در درگاه یکپارچه ذینفعان اضافه نشده باید صبر کنم؟؟؟

  7. با سلام سوم آبانماه تغییر ناظر جهت منتقل شدن سهام پالایشی رو زدم ولی بازم متاسفانه بعد گذشت چند روز همچنان به پرتفوی اضافه نشده

  8. سلام امروز ۱۸ الان ولی من از کارگذاری گرفتم ولی هنوز تو پرتوی نیومده اقا این فقط تو ایران فک کنم هستش که به این راحتی پول مردم دستشون بگیرن و روی حرفشون نمونن الان داره ۳ ماه میشه هنوز باز نشده

    1. درگاه یکپارچه ذینفعان رو چک کنید اگه اسم پالایش در قسمت دارایی ها بود در سامانه معاملاتیتون تغییر کارگزار ناظر رو بزنید و اگه این کارها رو انجام دادید ولی هنوز وارد پرتفوی شما نشده با کارگزاریتون تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا