اخبار بورساخبار عرضه اولیه

خط لوله هزارکیلومتری روشی جدید شرکت ملی نفت ایران برای دور زدن تحریم‌

شرکت ملی نفت از ساخت خط لوله هزار و ۱۰۰ کیلومتری خبر داد که قدرت ایران را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ مشتریان در آسیا بسیار تقویت می کند.

شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد :خط لوله گوره جاسک  این توانایی راد دارد که روزانه حداقل یک میلیون بشکه نفت از تولیدات را به هر جایی در دنیا انتقال  دهد و  اگر لازم بود عبور نفت از تنگه هرمز که ۳۵ درصد نفت دنیا از آن می گذرد را متوقف کند. این خط لوله ۴۲ اینچ است و توانایی دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ مشتریان در آسیا  را خواهد داشت . ب

بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی طرح خط لوله گوره به جاسک بی وقفه ادامه دارد و ظرفیت ایران برای تولید لوله ها و سایر تجهیزات مرتبط در ماه‌های اخیر بیش از دو برابر افزایش یافته است.

البته قسمت عمده این خط لوله تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. هم چنین عملیات آزمایش اجزا مختلف این خط لوله به زودی آغاز خواهدشد و کامل شدن سازه اصلی که عملیات انتقال نفت را امکان‌پذیر می‌کند بسیار زودتر از تاریخ رسمی اعلام شده انجام میگیرد.

مراحل تامین و انتقال خط لوله جاسک

در مرحله اول نفت خط لوله گوره جاسک از میادین نفتی واقع در منطقه کارون غربی شامل آزادگان و یاران شمالی و جنوبی و یادآوران تامین می‌شود.
نفت منتقل شده به جاسک در مرحله اول در ۲۰ منبع ذخیره سازی  میشود که گنجایش این 20 منبع  ۵۰۰ هزار بشکه نفت  میباشد و سپس توسط نفتکش‌های VLCC به سمت دریای عرب و اقیانوس هند حرکت می‌کنند.

در مرحله دوم ظرفیت ذخیره‌سازی به ۳۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد. تجهیزات بندری به منظور بارگیری نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC) حدود ۲۰۰ میلیون دلار در مرحله اول هزینه خواهد داشت. با این حال به منظور افزایش ظرفیت و توانایی خدمت رسانی به سایر کشتی های حامل فرآورده های نفتی و پتروشیمی برای بازار آسیا، برنامه  توسعه این طرح در آینده وجود دارد.

هم چنین در ماه های آینده خبر از  نصب  گوی های شناور در دریای عمان در جنوب ایران نصب داده شده کهاز جمله  تجهیزات  کاربردی برای بارگیری و تخلیه بار های مایع در نقاطی که امکانات لازم برای این کار وجود ندارد  است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا