اخبار بورس

خروج ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه

با اینکه در روز گذشته شاخص کل رشد ده هزار واحدی را تجربه کرد اما به طور کلی می‌توان گفت در یک ماه اخیر بسیاری از سهم ها بیش از دو برابر شاخص افت داشته اند و هنوز نمی توان گفت که روند اصلاحی بازار به پایان رسیده است. در روز گذشته حقیقی ها ۲۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند به گونه ای که می توان گفت عدم اعتماد حقیقی ها به حقوقی ها یکی از نشانه های درجا زدن بازار سرمایه می باشد. در ادامه خبر کامل درجا زدن بورس را بخوانید:

بورس در تصرف فروشنده ها

به گزارش بورس فردا و به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام دیروز وضعیت خوبی داشت. رشد 10 هزار واحدی شاخص کل، نشان دهنده تعادلی رو به بالا برای سهم ها بود اما هنوز نمی توان گفت که روند اصلاحی بازار به پایان رسیده است.

طی حدود یک ماه اخیر، شاخص کل 10 درصد هم افت نکرده اما بسیاری از سهم ها بیش از دو برابر شاخص افت داشته اند. البته فاز اصلاحی فعلی بازار همزمان با اصلاح قیمتی، اصلاح زمانی را هم در پی دارد.

در چنین شرایطی ارزش معاملات به صورت پیوسته کم و زیاد می شود که این کم و زیاد شدن ها در رقم ارزش معاملات، طبیعی است و نمی توان آن را نشانه خاصی در جهت صعود دانست.

حرکت حقیقی ها به سمت صندوق های درآمد ثابت

البته دیروز دوباره ارزش معاملات کاهش یافت و به 3450 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه کاهش 300 میلیارد تومانی داشت.

بسیاری از تحلیلگران همین موضوع را یکی از نشانه های اصلی برای درجا زدن بورس می دانند چراکه اگر قرار بر رشد بازار باشد، باید ارزش معاملات نیز افزایش یابد و به مرور به حداقل دو برابر رقم معاملات فعلی برسد.

دیروز دوباره خروج پول حقیقی هم ثبت شد. حقیقی ها در روزی که شاخص کل بیش از 10 هزار واحد رشد کرد، مجددا سهام خود را به حقوقی ها فروختند و 260 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

عدم اعتماد حقیقی ها به حقوقی ها یکی دیگر از نشانه های درجا زدن بازار است و تا زمانی که حقیقی ها دوباره به بازار اعتماد نکنند، این وضعیت ادامه خواهد داشت.

عدم توجه به ارزندگی برخی از نمادها

در کنار خروج پول حقیقی ها از سهام، شاهد ورود پول آن ها به صندوق ها و اوراق بدهی هم هستیم که این مهر تاییدی بر عدم اعتماد حقیقی ها به بازار سهام دارد. آن ها سهام خود را می فروشند و به جای آن صندوق یا اوراق بدهی می خرند که سود ثابت سالیانه دارد و با این کار، اصل پول خود را بیمه می کنند که از افت بیشتر سهام در امان بمانند.

از طرفی قدرت خریداران حقیقی همچنان کمتر از قدرت فروشندگان است که این نیز یکی دیگر از نشانه های نزول یا درجا زدن بازار محسوب می شود.

با وجود تمام این شرایط، بسیاری از نمادها با اصلاح خوبی که داشته اند به قیمت های جذابی رسیده اند اما فعلا بازار توجهی به این ارزندگی ندارد. برای امروز پیش بینی می شود شاهد بازاری نوسانی باشیم که فشار فروش آن نسبت به روز گذشته کمی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا