اخبار بورساخبار مهم بورس و اقتصاد

حل 3 روزه مشکل بورس به کجا رسید؟

یکی از وعده های دولت سیزدهم، حل 3 روزه مشکل بورس بوده است. در این گزارش به بررسی هرچه بیشتر این موضوع پرداختیم.

حل 3 روزه مشکل بورس به کجا رسید؟

به گزارش بورس فردا و به نقل از تجارت نیوز، دولت سیزدهم وعده حل سه روزه مشکل بورس را داد در حالیکه تاکنون شاهد هیچ پیشرفتی در شاخص کل بورس  نبودیم. مشکلات بورس قرار است چه زمانی حل شود؟

آنطور که دنیای اقتصاد گزارش داده، شاخص کل بورس دو روز پیش با ریزش ۳۰‌هزار واحدی در پایان معاملات به عدد یک‌میلیون و ۲۷۵‌هزار واحد رسید و این خبر هم در بین سهامداران و فعالان بازار دست به دست می‌شد که از مرداد ماه سال گذشته تاکنون که شاخص کل بورس ۳۵‌درصد افت داشته، حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

این موضوع هم از دیگر موضوعاتی بود که صدای جمع توییتری بورسی‌‌‌ها را درآورد. در همین رابطه یکی از کاربران جمع توییتری بورسی‌‌‌ها در صفحه خود نوشته بود: «شاخص کل بورس دوباره به کانال یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد سقوط کرد. خبر بدتر، رسیدن شاخص هم‌وزن به کمترین میزان خود در امسال و همچنین از شروع ریزش بورس در مرداد ۹۹ است.» او همچنین در ادامه توییت خود از  دولت تشکر کرده بود که سه روزه مشکل بورس را حل کرده است.

حل کردن سه روزه مشکل بورس پیش‌کش

دیروز همچنین در میانه درگیری در یکی از مجامع بورسی، این موضوع از سوی برخی از فعالان حوزه بازار سرمایه مطرح شد که مجمعی که در آن درگیری به وجود آمده، وابسته به نهادی است که رئیس آن قرار بود بورس را سه روزه درست کند. اشاره این افراد به صحبت‌‌‌های قاضی‌‌‌زاده‌‌‌هاشمی بود که مدعی شده بود سه‌‌‌روزه می‌شود مشکل بورس را حل کرد. او پنجم خرداد در نشستی مطبوعاتی گفته بود: «معضل بورس قابل حل است، سه‌‌‌روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد و به یک دستور حکومتی از رئیس‌‌‌جمهور نیاز دارد.»

قاضی‌‌‌زاده‌‌‌هاشمی که در آن زمان نایب‌‌‌رئیس مجلس بود، بیان کرده بود که در صورت رسیدن به پاستور مشکل بورس حل شود. او هرچند رئیس دولت نشد اما حالا رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس‌جمهور است. شخصی که در مناظره اول کاندیداهای ریاست جمهوری گفته بود: «بورس یک مساله حاد و یک مساله ساختاری و مزمن دارد که بخش ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است و بخش حاد آن با سه دستورالعمل در سه، چهار روز اول دولت پیش‌بینی شده که به سمت بهبود بازار سرمایه برویم.»

 

با این حال در مجمعی که زیرمجموعه نهاد تحت ریاست قاضی‌زاده هاشمی است، درگیری به وجود آمده و از طرف دیگر در طی این مدتی که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌‌‌گذرد و او در دولت حضور دارد، معلوم نیست که چرا از رئیس‌‌‌دولت نمی‌‌‌خواهد با یک دستور حکومتی مشکل بورس را سه‌‌‌روزه حل کند.

البته برخی از کاربران هم خطاب به رئیس بنیاد شهید این پرسش را مطرح می‌کردند که حل کردن سه روزه مشکل بورس پیشکش، کاش برای این بانک و سرمایه‌گذاران آن، اقدامی در جهت حل مشکلات و درگیری‌‌‌هایشان می‌کرد.

ساخت اینترنت ملی توسط چین

اما از دیگر موضوعاتی که در یکی دو روز گذشته در شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام مورد توجه قرار گرفته بود، خبری با عنوان ساخت اینترنت ملی توسط کشور چین بود. موضوعی که بار دیگر به نگرانی کاربران فضای مجازی در اجرایی شدن طرح صیانت و قطع دسترسی آنها به اینترنت جهانی دامن زد.

دیروز اما یکی از کاربران اینستاگرام در صفحه شخصی وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در این شبکه اجتماعی درباره این خبر نوشت و این پرسش را مطرح کرد که آیا قرار است با چین در طرح اینترنت ملی همکاری کنید یا خیر؟ وزیر ارتباطات دولت هم در پاسخ به این کاربر، برای او تنها به نوشتن این جمله اکتفا کرد که «شایعات بی‌‌‌اساس است.» با این حال بدبینی و بی‌‌‌اعتمادی در میان کاربران شبکه‌‌‌های اجتماعی وجود دارد. آنها با وجود به اشتراک گذاشتن تصویر پاسخ وزیر ارتباطات در رابطه با شایعه خواندن حضور چینی‌‌‌ها در ساخت اینترنت ملی ایران اما در عین حال درباره این مساله می‌‌‌نوشتند که هربار مسوولان و مقامات کشور، خبر یا اتفاقی را رد کرده‌‌‌اند یا آن را شایعه خوانده‌‌‌اند، چند وقت بعد متوجه شده‌‌‌ایم که آن خبر یا شایعه واقعیت بوده و در نهایت اجرایی شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا